سنا- دبیر کمیته و رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد در این سازمان خبر داد.

دکتر «قاسم بولو» گفت: از ۵ عضو مذکور، یک عضو به پیشنهاد جامعه حسابداران رسمی ایران و تایید هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، یک عضو به پیشنهاد سازمان حسابرسی و تایید هیات‌مدیره سازمان بورس و سه عضو دیگر نیز به طور مستقیم توسط هیات مدیره سازمان بورس انتخاب شدند. وی گفت: کمیته مذکور از آبان ماه ۱۳۸۶ تحت عنوان «کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار» با عضویت خسرو پورمعمار، نصراله صالح و همایون مشیرزاده (به نمایندگی از سازمان بورس)، عطاءاله مقبلی (با معرفی سازمان حسابرسی) و مصطفی جهانبانی (با معرفی از جامعه حسابداران رسمی ایران) تشکیل و جلسات خود را به طور منظم برگزار می کند.

دبیر کمیته و رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد : اداره ای در ساختار جدید این سازمان تحت عنوان اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی

پیش بینی شده که بخشی از وظایف آن پشتیبانی از کمیته مذکور است.

وی با اشاره به دستورالعمل موسسات حسابرسی متعهد سازمان بورس گفت: هر یک از موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در صورت احراز شرایط پیش‌بینی در دستورالعمل، می‌توانند تقاضای خود را به همراه مدارک و اطلاعات مورد نیاز به این سازمان ارسال کند.

وی با بیان اینکه فرم‌های مربوط به اطلاعات مورد نیاز طراحی و به تصویب کمیته رسیده است، گفت: فهرست اطلاعات و مدارک لازم نیز با توجه به مفاد دستورالعمل تعیین شده و موسسات حسابرسی متقاضی می‌توانند فرم‌ها و فهرست اطلاعات و مدارک مورد نیاز را از اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کنند.

دکتر بولو افزود : کمیته در صورت کامل بودن اطلاعات و مدارک، نسبت به پذیرش موسسه حسابرسی متقاضی تصمیم‌گیری کرده و نتیجه را در مورد رد یا قبول درخواست آنها به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام خواهد کرد.

وی اضافه کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با توجه به نظر کمیته، در صورت موافقت با پذیرش موسسه حسابرسی، نام آن را در فهرست موسسات حسابرسی معتمد درج می‌کند.

دبیر کمیته و رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد را از دیگر وظایف مهم این کمیته اعلام کرد و گفت : با توجه به ضوابط پیش‌بینی شده در فصل چهارم این دستورالعمل، کمیته از دو جنبه بر موسسات حسابرسی معتمد نظارت می‌کند.

دکتر بولو نظارت بر حفظ شرایط مقرر در دستورالعمل پس از پذیرش و بررسی کیفیت گزارش‌های حسابرسی که توسط موسسات حسابرسی معتمد برای اشخاص حقوقی تعیین شده (ماده ۱۰ دستورالعمل) را از جنبه‌های نظارتی کمیته بر موسسات حسابرسی معتمد عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: این کمیته براساس اطلاعاتی که باید در دوره‌های زمانی منظم (هر شش ماه یکبار) توسط موسسات حسابرسی معتمد ارائه شود یا سایر اطلاعاتی که حسب مورد در چارچوب دستورالعمل از موسسات حسابرسی مذکور یا سایر منابع دریافت خواهد شد بر حفظ شرایط مقرر در دستورالعمل بعد از پذیرش موسسات حسابرسی نظارت خواهد شد.دکتر بولو با اشاره به اینکه بررسی کیفیت گزارش‌های حسابرسی، بخش مهمی از فعالیت‌های نظارتی کمیته را در برمی‌گیرد، افزود: کیفیت گزارش‌های‌ حسابرسی ممکن است بر اساس شکایت‌های واصله نسبت به گزارش‌های حسابرسی یا بنا به درخواست واحدهای نظارتی سازمان بورس در کمیته بررسی شود.

وی اظهار داشت: همچنین به منظور اعمال نظارت بیشتر بر کیفیت گزارش‌های حسابرسی و پرهیز از هرگونه جانبداری، در هر سال با توجه به تعداد گزارش‌های حسابرسی صادر شده توسط هر یک از موسسات حسابرسی معتمد، بخشی از آنها بر اساس روشی که کمیته مشخص می‌کند، برای بررسی بیشتر انتخاب خواهند شد.

این مقام مسوول گفت: کمیته پس از بررسی موارد طرح شده در خصوص گزارش‌های حسابرسی (براساس ماده ۱۱ دستورالعمل)، نظر نهایی خود را به همراه مدارک و مستندات به جامعه حسابداران رسمی ایران یا سازمان حسابرسی اعلام می‌کند و جامعه یا سازمان نیز طبق دستورالعمل ظرف مهلت مقرر موضوع را مورد بررسی قرار داده و نتیجه بررسی‌های خود را به سازمان بورس اعلام خواهند کرد.

دکتر بولو خاطرنشان کرد: پس از دریافت نظر جامعه حسابداران رسمی یا سازمان حسابرسی، در صورت اثبات موارد عدم رعایت ضوابط، اقدامات انضباطی پیش‌بینی شده در دستورالعمل اعمال خواهد شد.