گروه بورس- تهران تلاش‌های جدی را برای راه‌اندازی بورس نفت آغاز کرده است. پس از آن که راه‌اندازی بورس نفت طی سه سال گذشته با کندی پیش رفته و با چالش‌های اقتصادی و دیپلماسی روبه‌رو شد، تهران تلاش کرد از فضا و فرصت برگزاری اجلاس سران اوپک در ریاض استفاده کرده و با طرح یورویی شدن واحد پول فروش و صدور نفت اوپک و تشکیل بورس نفت ایران، این ایده را عملی کند. طرح ایده تهران در فضای بین‌المللی، زمینه‌ساز دیالوگ‌هایی جدید در محافل تصمیم‌گیری مالی برای رفع موانع پیش روی این بازار شده است.

در این باره معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس می‌گوید: سازمان بورس در انتظار فعال کردن این بازار است.

سازمان بورس در انتظار وزارت نفت

دکتر سیدعلی حسینی،‌ عضو هیات مدیره سازمان بورس، در مورد راه‌اندازی بورس نفت گفت: در حال حاضر بورس بین‌الملی نفت وجود داشته و مالکیت و مدیریت آن در اختیار وزارت نفت است.

وی افزود: تمام همکاری‌هایی که برای فعالیت بورس نفت لازم است، توسط شورای‌عالی بورس و سازمان بورس اوراق بهادار انجام شده و سازمان منتظر این است که مسوولان وزارت نفت با توجه به ملاحظاتی که در این مورد وجود دارد این بورس را فعال کنند.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر بورس نفت وجود داشته و خلائی به لحاظ ساختار و مجوز قانونی توسط سازمان بورس وجود ندارد.

وی با بیان این‌که توجه به بورس و بازار بین‌المللی نفت مورد غفلت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با تحولات اخیری که در وزارت نفت صورت گرفته و با توجه به اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ که قطعا فعال شدن بورس نفت را می‌طلبد امیدواریم تحولات مثبتی را در این زمینه شاهد باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر از سوی وزارت نفت اقدامات لازم برای واگذاری‌ شرکت‌های نفتی انجام شده و هفته آینده بازدیدی از پالایشگاه اصفهان با حضور معاونان و وزارت نفت و همچنین مدیران ارشد بازار سرمایه صورت می‌گیرد تا به همراه پالایشگاه تبریز در لیست ورود به بورس قرار گیرند که این امر نشان‌دهنده عزم جدی در این زمینه است، ولی آماده‌سازی شرکت‌ها بسیار مهم است.