چشم‌انداز بازار در ماه آخر پاییز
دنیای اقتصاد- شمارش معکوس برای عرضه ۲۰درصد از سهام فولاد مبارکه (بزرگ‌ترین فولادساز کشور) در روز یکشنبه در حالی آغاز شده است که چنانچه این معامله انجام شود، رکورد ارزش معامله‌های تاریخی در بورس تهران شکسته می‌شود.

بازار فردا تکان می‌خورد؟
شمارش معکوس برای معامله ۱۲۳۲میلیارد تومانی
گروه بورس - علیرضا باغانی: شمارش معکوس برای عرضه 20درصد از سهام فولاد مبارکه (بزرگ‌ترین فولادساز کشور) در روز یکشنبه در حالی آغاز شده است که چنانچه این معامله انجام شود، رکورد ارزش معامله‌های تاریخی در بورس تهران شکسته می‌شود.
سازمان خصوصی‌سازی به منظور اجرای تعهدات مالی خود در برابر تامین بودجه سالانه کشور و همچنین تسریع در اجرای اصل ۴۴ بنا دارد، ۲۰درصد سهام فولاد مبارکه را به قیمت ۱۲۳۲میلیارد تومان (هر سهم ۳۹۰تومان) واگذار کند.
این در حالی است که گمانه‌زنی کارشناسان مستقل بر این موضوع تاکید دارند که با توجه به نقد بودن معامله (مبلغ معامله باید 9روز کاری بعد از انجام، به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شود) و کمبود نقدینگی مشتاقان خرید سهام فلزی و معدنی، این معامله در حالت اول؛ یعنی شرایط نقدی انجام نشود و در حالت نقد و اقساط انجام شود.
صریح‌ترین اظهارنظر در این رابطه به مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در روز چهارشنبه و خبرنگار خبرگزاری «ایسنا» در روز جمعه اختصاص دارد.
رحمانی می‌گوید: این عرضه به نقدینگی بازار فشار وارد کرده و ممکن است افراد، خریداری سهام را تا زمان عرضه به صورت نقد و اقساط به تعویق بیاندازد. با این حال در شرایطی که واگذاری 20درصد سهام بزرگ‌ترین فولادساز کشور، فردا یکشنبه قرار است انجام شود، گمانه‌زنی‌های متنوعی نسبت به حضور یا عدم حضور خریداران داخلی و خارجی در بازار مطرح است. در این میان 20درصد سهام فولاد مبارکه که ارزش یک عضو هیات‌مدیره را در شرکت مزبور دارد، در حالی با قیمت 390تومان برای هر سهم عرضه می‌شود که با توجه به افزایش قیمت فروش محصولات این شرکت در سال جاری و امکان افزایش سود پیش‌بینی شده این بلوک مدیریتی با نسبت قیمت به درآمد قیمت‌گذاری شده است.
از سوی دیگر باید توجه داشت که فولاد مبارکه و سایر فولادسازان داخلی به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت در زمینه افزایش تولید فولاد، مواد اولیه به‌خصوص سنگ آهن و کنسانتره را با قیمت‌هایی در حدود ۳۰درصد کمتر از قیمت جهانی خریداری می‌کنند و این موضوع به طور قطع مدنظر خریداران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد؛ چراکه در صورت افزایش قیمت سنگ‌آهن برای فولاد مبارکه کاهش سودآوری این شرکت امری طبیعی است.
همچنین باید توجه داشت که سهام تحت تملک سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی که شرکتی دولتی است، در حال حاضر 8/49درصد است و این به معنای این است که در شرایط کنونی دولت بلوک مدیریتی فولاد مبارکه را در اختیار ندارد.
از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که نحوه عرضه بلوک ۲۰درصدی فولاد مبارکه به صورت یکجا و نقد و همچنین نبود احتمال فروش باقی‌مانده سهام تحت تملک دولت در این شرکت، نشان از عدم‌تمایل دولت برای حضور سهامداران غیر، به خصوص خارجی‌ها در ترکیب هیات‌مدیره فولاد مبارکه دارد که این هم در حد یک گمانه است.
با این حال گزارش خبرنگار ما به نقل از منابع خبری، از احتمال حضور تنها یک شرکت خارجی در عرضه بلوکی 20درصد از سهام فولاد مبارکه اصفهان حکایت می‌کند.
بر اساس اظهارات این منابع خبری «راوی رویا»، بنیانگذار فولاد «ایسار» برای خرید ۲۰درصد سهام فولاد مبارکه اعلام آمادگی کرده و مقامات ایرانی نیز برای واگذاری این بلوک به شرکت مزبور چراغ سبز نشان داده‌اند.
این در حالی است که «ایسار هند» پیش از این از طریق شرکت ایرانی خود در ایران به نام «ایسار پارس» همراه با صندوق بازنشستگی کشوری سرمایه‌گذاری مشترکی در منطقه ویژه اقتصادی بندرعباس انجام داده است.
سرمایه‌گذاری این شرکت در طرحی بالغ بر ۶۵۰۰میلیارد ریالی است که در صورت تحقق آن، شرکت ظرف ۳۶ ماه قادر به تولید ۴/۲میلیون تن آهن اسفنجی در سال خواهد شد. از این میزان آهن اسفنجی تولیدی، ۴/۱میلیون تن تبدیل به بیلت در این مرحله خواهد شد. سرمایه شرکت فولاد ایسار پارس یک‌میلیون ریال است که شرکت سرمایه‌گذاری جهت تسریع در پروژه، مبالغی را به عنوان علی‌الحساب افزایش سرمایه پرداخت و طرف هندی متناسب با میزان سهم خود علی‌الحساب افزایش سرمایه پرداخت کرده است.
60درصد از سهام شرکت مذکور متعلق به شرکت هندی بوده و 40درصد مابقی در حال حاضر متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است. این در حالی است که پیش از این میتال هند نیز برای حضور در این مزایده ابراز تمایل کرده است.
اما میتال که اخیرا سرمایه‌گذاری هنگفتی در بحث فولادسازی چین داشته؛ تمایل به حضور در مزایده فولاد داشته، اما نه برای خرید ۲۰درصد. میتال که با دارا بودن کارخانه فولادسازی بسیار عظیم در قزاقستان یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان خاورمیانه محسوب می‌شود، خواستار خرید سهام مدیریتی فولاد و کسب دست کم دوکرسی در هیات‌مدیره شرکت بوده است. گفته می‌شود، از آنجا که فعالیت میتال بیش از هر چیز، روی گسترش بخش فولادسازی متمرکز است و برنامه‌های این شرکت برای توسعه صنعت فولاد در آسیای شرقی و خاورمیانه با خرید سهام مدیریتی فولادسازان بزرگ تحقق می‌یابد؛ بنابراین خرید فقط ۲۰درصد
سهام فولاد مبارکه نمی‌تواند جذابیتی برای میتال داشته باشد و میتال سهام «فولاد» را در صورتی خریداری می‌کند که مدیریت آن را به دست بگیرد. از آنجا که میتال سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش فولاد قزاقستان دارد و به دلیل انحصاری که از محل خرید سهام فولاد مبارکه در خاورمیانه می‌تواند داشته باشد، دولت نیز تمایلی به واگذاری سهام فولاد به شرکت مزبور ندارد. از سوی دیگر منبع خبری «دنیای اقتصاد» همچنین از انصراف تاتا استیل برای شرکت در مزایده بزرگ فولاد خبر می‌دهد.
براساس این اخبار غیررسمی، تاتا استیل، اخیرا سرمایه‌گذاری خود را روی سنگ‌آهن افزایش داده و تمایلی برای شرکت در مزایده
1232میلیارد تومانی فولاد ندارد. با این وصف می‌توان گفت که مزایده بزرگ فولاد مبارکه سه خواهان خارجی دارد که با انصراف تاتااستیل و اما و اگرهایی که از سوی میتال هند مطرح می‌شود، ایسار یکی از آنها است که مایل به حضور در این مزایده بزرگ است.
از سوی دیگر براساس خبرهایی که از سوی سازمان خصوصی‌سازی به گوش می‌رسد؛ از آنجا که آگهی عرضه سهام فولاد در نشریات خارجی منتشر شده، امکان تغییر در شرایط آن وجود ندارد، مگر اینکه هیچ شرکت یا کنسرسیومی در مزایده مزبور شرکت نکند و سازمان خصوصی‌سازی با تغییر شرایط معامله، این مزایده را دوباره برگزار کند.