گروه بورس- محبوبه مغانی: در حالی روز پنج‌شنبه نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران آمدند تا به مذاکرات خود در مورد مسائل هسته‌ای ایران ادامه دهند که اظهارات زیادی درخصوص تمایل آمریکایی‌ها به مذاکره مستقیم با ایران به‌گوش می‌رسید.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که صحت این خبر می‌تواند نشانه‌ای از نگاه تردیدآمیز واشنگتن به آژانس به عنوان نقطه‌ای که باید مناقشه با ایران در آن به پایان برسد، باشد؛ بنابراین در مواجهه با ایران، احتمالا از نگاه غربی‌ها آژانس انرژی اتمی جز یک نماینده رده پایین نظام هژمونیک فاقد جایگاهی دیگر است. بر این اساس آمریکا تصمیم دارد که خود دست به کار شود. با وجود این ناکارتس (معاون آمانو)، در راس یک هیات ۷ نفره از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عازم تهران شد تا پس از حضور در تهران، این دیدار را مثبت ارزیابی کند.
اما در منطقه یورو؛ اگرچه نگرانی از وضع اقتصادی ایتالیا و کناره‌گیری قریب‌الوقوع نخست‌وزیر این کشور از قدرت می‌رفت تا منجر به تضعیف ارزش یورو در برابر دلار شود، اما تحولاتی همچون اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا، پرداخت بخشی از بسته کمک مالی اتحادیه اروپا به اسپانیا، موافقت وزیران اقتصاد منطقه یورو با پرداخت وام 3/34 میلیارد یورویی به یونان در پی عملکرد مناسب این کشور در بازخرید بدهی‌های خود و در نهایت افزایش شاخص اقتصادی آلمان در ماه دسامبر که منجر به بروز امیدواری نسبت به آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد حوزه یورو شد، یورو را در برابر دلار تقویت کرد. در این میان اختلافات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در دستیابی به راه‌حلی مشخص جهت شکست بن‌بست «پرتگاه مالی» (اگرچه گمانه‌زنی‌ها حاکی از دستیابی کاخ سفید و کنگره به توافق درخصوص کسری بودجه در دقیقه 90 است) در کنار تصمیم کمیته فدرال رزرو برای خرید 45 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا (در پی تزریق ماهانه 40 میلیارد دلار)، تلاش برای حفظ نرخ بهره در این کشور نزدیک به صفر تا زمان رسیدن نرخ بیکاری آمریکا به 5/6 درصد که افت نرخ بازدهی اوراق قرضه در این کشور را در پی داشت، سبب ترسیم چشم‌انداز افزایش نرخ تورم و به حاشیه راندن دلار در برابر یورو شد.
اما در بازار فلزات قیمتی؛ افزایش حجم تقاضای فیزیکی خرید شمش طلا از سوی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان و انتظار خوش‌بینانه بازار از مذاکرات باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا و جان بوهنر رییس کنگره آمریکا برای دستیابی به راه‌حلی مشترک برای حل بحران بودجه این کشور روند حرکتی قیمت طلا را در بازارهای جهانی مثبت کرده بود؛ که یکباره با مشخص شدن بن‌بست گفت‌وگوها بر سر سازوکار پرتگاه مالی در آمریکا و انتشار بیانیه کلیدی بانک مرکزی آمریکا درخصوص دورنمای پولی آن کشور، انتشار آمار کاهشی تولید حجم طلای آفریقای جنوبی در ماه اکتبر نسبت به دوره مشابه سال گذشته در پی اعتراضات خشونت‌آمیز بخش معدن این کشور سبب شد تا در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت روند قیمت طلا با تغییر به سمت کاهش میل یابد تا در نهایت بازدهی منفی ۵/۰ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.
اما در بازار طلای سیاه؛ قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته منتهی به 24 آذرماه امسال تحت تاثیر افزایش ذخایر نفتی آمریکا، ناآرامی اقتصاد جهانی و نشست اوپک قرار داشت؛ به طوری که انتشار آمار مثبت از شاخص‌های اقتصادی چین و افزایش واردات انرژی از سوی این کشور در ماه نوامبر که در نهایت خوش‌بینی را در مورد بهبود اوضاع اقتصادی این کشور در پی داشت، از یک سو و تصمیمات اخیر کمیته سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در کنار انتشار آمار کاهش تولیدات اوپک در ماه گذشته، تضعیف ارزش برابری دلار در مقابل یورو و انتشار آمار رشد اقتصادی در آلمان منجر به افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال شد. اگرچه در رقابت‌های ایران، عربستان و عراق برای دبیرکلی اوپک، احتمال می‌رفت که در صورت انتخاب ایران برای دبیرکلی یک دوره 3ساله بر این سازمان، تولیدات نفت این سازمان کاهش یابد. اما عدم تغییر دبیرکل و تثبیت سقف تولید روزانه اوپک، تنش در روابط کشورها را در برابر لزوم کاهش میزان تولید برخی از کشورهای عضو در صورت کاهش قیمت جهانی نفت در ماه‌های آینده از بین برد.اما روز گذشته در پی افزایش قیمت سبد نفت اوپک در پی ناآرامی‌ها در منطقه، قیمت نفت برنت دریای شمال از کاهش برخوردار شد.در بازارهای داخلی نیز پس از اعلام نرخ تورم 1/26 درصدی آبان‌ماه امسال از سوی رییس کل بانک مرکزی، گمرک ایران در بررسی خود از عملکرد تجارت کشور در 10 ماهه سال 2012، از افزایش 11 درصدی صادرات و کاهش 3 درصدی واردات نسبت به مدت مشابه در سال 2011 خبر داد. این در حالی است که یکی از اعضای اتاق بازرگانی از اختصاص کمتر از 5/2 میلیارد دلار به واردات کالا طی مدت دو ماه و نیم از زمان راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی انتقاد کرد. اما پس از مناسب خوانده شدن نرخ فعلی ارز در مرکز مبادلات ارزی از سوی نایب رییس اتاق بازرگانی و هشدار وی به صادرکنندگان نسبت به فروش ارزهای خود در بازار آزاد با نرخ‌های گران‌تر، بانک مرکزی به موجب تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه ستاد ویژه تدابیر اقتصادی دولت، طی بخشنامه جدید ارزی به بانک‌های عامل ابلاغ کرد تا به واسطه آن ارز صادرکنندگان با نرخ مبادله‌ای از قابلیت خرید برخوردار شود. بر اساس بخشنامه مزبور استفاده از جوایز، مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های مالیاتی تنها در صورت ارائه اعلامیه خرید ارز به صادرکنندگان با نرخ مبادله‌ای امکان‌پذیر است. جمیع این مسائل منجر شد تا دلار آمریکا و یورو به ترتیب در بازار داخلی با افت 3/0 و 7/1 درصدی مواجه شود.
اما در مرکز مبادلات ارزی در مقابل کاهش قیمت دلار از سطح ۲۴ هزار و ۵۸۸ ریال به ۲۴ هزار و ۵۸۷ ریال، یورو از سطح ۳۱ هزار و ۷۷۱ ریال به سطح ۳۲ هزار و ۱۵۴ ریال افزایش یافت.
اما برخلاف افت قیمت طلای جهانی، هر گرم طلای 18 عیار 4/1 درصد و قیمت سکه نیز 83/0 درصد از افزایش برخوردار شد.
در بازار مسکن هم افزایش ۱۵ تا ۴۰ هزار تومانی به ازای هر مترمربع در قیمت تمام شده انواع واحدهای مسکونی مهر (بسته به میزان پیشرفت کار) و افزایش بین ۳ تا ۴ میلیون تومانی در قیمت فروش آپارتمان‌های دولتی ساز ارزان‌قیمت به طور متوسط از سوی دولت، دستاویزی شد برای برخی از فروشندگان آپارتمان‌های مسکونی تا با تمسک به این مصوبات دولتی، قیمت‌های پیشنهادی خود را پس از اعمال افزایش به مشتریان خود اعلام کنند.
اگرچه در این میان مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر را در دستور کار خود قرار داده است تا به این واسطه میزان بودجه اختصاص یافته به مسکن مهر و میزان پیشرفت در ایجاد زیربناهای این طرح را بررسی کند.
اما در بازار اوراق بهادار؛ میانگین بازدهی بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به بیست‌ودوم آذرماه امسال به عدد ۲/۱ درصد رسید.
در مقابل رشد بازدهی، حجم معاملات سهام با کاهشی 5/12 درصدی مواجه شد و ارزش معاملات هم از افزایش 5/4 درصدی برخوردار بود. در این میان با کاهش 6/1 درصدی تعداد خریداران، دفعات معاملات سهام نیز از افت 4/3 درصدی برخوردار شد که البته سیاست فروش سهام را می‌توان به تمایل سرمایه‌گذاران به شناسایی سود نسبت داد.
فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، ساخت محصولات فلزی و قند و شکر از جمله صنایع پیشرو بازار در هفته‌ای که گذشت محسوب می‌شوند.