گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در شرایطی قدم به آخرین هفته کاری پاییز سال ۱۳۹۱می گذارد که پاییز امسال به لحاظ رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی، فصلی تاریخی برای سرمایه‌گذاران بوده است. براساس مثل قدیمی «جوجه را آخر پاییز می‌شمارند» امسال سبد معامله‌گران با بازده‌های مناسبی به ویژه از مرداد‌ماه مواجه شده و شاخص کل در مهرماه توانست با عبور از مرز ۳۰هزار واحدی رشد چشمگیری را آغاز کند که در هفته گذشته حتی به مرز ۳۴هزار واحد نیز نزدیک شد. در این شرایط هر چند بازار با نبود عرضه‌های اولیه مناسب و همچنین فشار تصمیم‌های ناگهانی دولتی مواجه است، اما در مجموع رسیدن بازار به ۳۰درصد بازدهی در مقایسه با بازار پول و نرخ سود بانکی و همچنین رکود بازار طلا و ارز در ماه‌های اخیر توانسته است نقدینگی برخی از سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کند. بیشتر کارشناسان بازار معتقدند: به‌رغم ریسک تصمیمات ناگهانی در حوزه اقتصادی به ویژه در فضای تنظیم لایحه بودجه سال آینده و همچنین نزدیکی پایان دوره دولت در شش ماهه آینده می‌توان در صورت شکسته شدن طلسم عرضه‌های اولیه به ویژه در مورد شرکت‌های بزرگ به ادامه جذب نقدینگی به بازار سهام امیدوار بود. هر چند که در کنار ریسک‌های بیرونی بازار سهام، نگرانی از توقف‌های درازمدت نمادها و بلاتکلیفی سهامداران شمار دیگری از نمادها از جمله چندین نماد دارای سهامدار خرد فراوان از جمله صدرا می‌تواند به انگیزه سرمایه‌گذاران آسیب برساند.

در همین حال معامله‌گران در آغاز آخرین هفته کاری بورس در فصل پاییز با تحولاتی نیز روبه‌رو‌ خواهند بود. نزدیکی به پایان سال مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری موجب افزایش معاملات و تلاش برای شناسایی حداکثر سود در آخرین روزهای سال مالی این دسته از شرکت‌ها خواهد شد. در همین حال شرکت‌های کارگزاری نیز با کاهش سطح اعتبارها بر عرضه مشتریان خواهند افزود. از این رو می‌توان انتظار داشت بازار در هفته جاری با جریان غیر‌عادی از معاملات مواجه شود که هدف از آن شناسایی سود و تسویه بدهکاران باشد.

ادامه خوش‌بینی‌ها به مسائل سیاسی

افزون بر این، در مسائل سیاسی نیز بازار با رخدادهایی مواجه است. جدید‌ترین دور مذاکرات تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر‌چند سازنده توصیف شده است، اما تنها نتیجه مخابره شده از این جلسه توافق بر سر ادامه مذاکرات در ماه آینده و البته مثبت ارزیابی شدن مذاکرات انجام شده است. براساس اعلام صورت گرفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران توافق کردند، دور بعدی مذاکرات میان طرفین اواخر دی‌ماه در تهران برگزار شود.در این دور از مذاکره بر سر مدالیته‌ای برای تعامل میان آژانس و تهران توافقی حاصل نشد.

در همین حال، دفتر کاترین اشتون در بیانیه‌ای اعلام کرده «امیدواریم به زودی بتوانیم با ایران درباره نحوه ادامه مذاکرات و دستیابی به پیشرفت‌های ملموس به توافق برسیم و با پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک در مسیر حل نگرانی‌های بین‌المللی گام برداریم.» در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌گران با تحولاتی مواجه هستند. بخشنامه جدید بانک مرکزی در مورد لزوم عرضه ارز صادراتی در اتاق مبادلات و مبادله این ارز در این اتاق موجب بروز واکنش‌هایی با محوریت اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی شده است. در همین حال در مسائل اقتصادی نگاه‌ها به تدوین لایحه بودجه سال آینده دولت نیز هست. آنجا که تعیین عوارض و مالیات‌های دولتی می‌تواند برای فعالان اقتصادی کشور و شرکت‌های بورسی در‌برگیرنده خبرهای مهمی باشد. در همین حال بانک مرکزی اعلام کرد: ۲۵هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به نرخ علی‌الحساب ۲۰ درصد در راستای سیاست پولی از شنبه عرضه می‌شود.

بر این اساس ۲۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت بانک مرکزی از روز شنبه مورخ ۲۵/۹/۹۱ از طریق بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، پاسارگاد، سینا و پارسیان عرضه می‌شود.

عرضه این اوراق می‌تواند بخشی از نقدینگی صحنه اقتصاد کشور را جمع‌آوری کند. هر چند نرخ پایین‌تر این اوراق نسبت به نرخ رسمی تورم که به تازگی ۲۶درصد اعلام شده است، انتظار استقبال قابل ملاحظه‌ای را نسبت به این اوراق ایجاد نمی‌کند.

مقاومت بازارهای جهانی در برابر کاهش قیمت

در کنار تحولات داخلی در حوزه اقتصاد بین‌الملل نیز شرایط همچنان به نفع فلزات رنگین و مواد خام در حال رقم خوردن است. پس از اوج‌گیری بهای فلزات رنگین در روزچهارشنبه قیمت‌ها اندکی کاهش یافته اما همچنان بهای مس بالای ۸ هزار دلار در هر تن باقی مانده است. بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب ۲هزار و ۶۰دلار، ۲هزار و ۲۹۵ دلار و ۲هزار و ۸۰دلار رقم خورده است. در همین حال در بازار سنگ‌آهن نیز فروش نقدی سنگ‌آهن به بالاترین سطح از ماه جولای (اوایل مردادماه) رسیده است، این در حالی است که پیش از این برخی کارشناسان انتظار داشتند که بازار سنگ‌آهن تحت تاثیر بحران بدهی اروپا و مشکلات اقتصادی جهان با افت تقاضا و کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شود.

به گزارش سایت بلومبرگ، کارشناسان بازارهای کالا می‌گویند: با تداوم فعالیت تولیدی کارخانه‌های فولادسازی چین (بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌آهن جهان)، تقاضا برای خرید سنگ‌آهن تقویت شده است. این امر موجب شد تا قیمت فروش نقدی سنگ‌آهن به بالاترین رقم در چهار ماه و نیم گذشته برسد. این گزارش می‌افزاید: پیش‌بینی افت عرضه سنگ‌آهن به دلیل کاهش تولید در بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول (استرالیا و برزیل) موجب شده تا خریداران اقدام به افزایش خرید و ذخیره‌سازی سنگ‌آهن کنند.

در معاملات سه‌شنبه ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر)، قیمت پیشنهادی برای سنگ‌آهن وارداتی در چین برای دومین روز پیاپی تا ۲ دلار در هر تن افزایش پیدا کرد. روز دوشنبه، قیمت پایه سنگ‌آهن ۶۲درصد با ۲ درصد رشد به ۴/۱۲۳ دلار در هر تن رسید که بالاترین رقم از ۲۳ جولای (دوم مرداد) بود. آمارهای کنونی چین شامل تولید کارخانه‌ها و میزان خرده‌فروشی که به بالاترین حد در ۸ ماه اخیر رسیده است، نشان می‌دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ۷ ماه نزولی دوباره در مسیر رشد قرار گرفته است. این وضعیت موجب افزایش امیدواری سرمایه‌گذاران درباره رشد تقاضای چین برای کالاهای مختلف (شامل سنگ‌آهن، مس و مانند آن) شده است. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران انتظار دارند که اقتصاد چین به روند صعودی خود در سال ۲۰۱۳ ادامه دهد و وضعیت بازارهای کالا بهبود پیدا کند.

به گفته جمی پیرس، رییس بخش سنگ‌آهن در کارگزاری SSY Futures، رشد تقاضای چین در کنار افت عرضه موجب افزایش بهای سنگ‌آهن در سه ماه نخست سال آینده خواهد شد. وی افزود: به نظر من عوامل بنیادی بازار در سه ماه نخست سال آینده در وضعیت خوبی قرار خواهند داشت. با توجه به کاهش تولید سنگ‌آهن در استرالیا و برزیل که موجب بروز اختلال در روند عرضه شده، انتظار می‌رود که قیمت این محصول با رشد شدیدی مواجه شود.

در حال حاضر، کارخانه‌های چینی با ظرفیت کامل (یا نزدیک به آن) مشغول تولید هستند. در ماه نوامبر، ظرفیت تولید فولاد چین به ۱.۹۱۶ میلیون تن در روز رسید که تقریبا ۵/۰ درصد بیشتر از میزان تولید اکتبر بود. کل تولید ماه نوامبر معادل ۵۷.۴۷۱ میلیون تن بود که بر این اساس، میزان تولید فولاد چین در ۱۱ ماه نخست سال به ۶۶۰ میلیون تن رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار داد‌وستد سهام روز چهارشنبه تحت تاثیر جریان اصلاح قیمتی پس از نزدیکی شاخص به مرز تاریخی ۳۴هزار واحد و نگرانی از افزایش چشمگیر هزینه‌های دولتی معادن بزرگ با کاهش ۲۰۲واحدی مواجه شد.سه نماد چادرملو، گل‌گهر و ملی مس روز چهارشنبه بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص داشتند.بخش عمده‌ای از این تاثیر را انتشار شایعاتی در مورد تصمیم دولت برای سه برابر کردن حقوق دولتی معادن بر جای گذاشت. با توجه به نزدیکی موعد ارائه لایحه بودجه سال ۹۲نیز برخی منابع از افزایش این حقوق خبر می‌دهند. در همین حال در هفته گذشته نیز انتشار شایعه افزایش بهای گاز به مرز ۳هزار ریال در هر مترمکعب موجب افت گروه پتروشیمی در بورس شد. در این شرایط، بروز تردید در مورد سهام معدنی نیز موجب خواهد شد دو گروه از گروه‌های پیشرو بورس با توقف روند مواجه شوند که این موضوع بر کل فضای بازار موثر خواهد بود. در گروه معدنی سنگ‌آهن گل‌گهر پیش‌بینی سود سال ۹۱ خود را در عملکرد ۶ ماهه مبلغ ۱۵۴۷ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. گل‌گهر پیش از این سود ۱۳۹۳ریالی را به ازای هر سهم خود اعلام کرده بود که با تعدیل مثبت ۱۱ درصدی، سود خود را تا سطوح ۱۵۴۷ ریال به ازای هر سهم افزایش داد. همچنین «کگل» توانست در عملکرد ۶ ماهه خود ۵۲ درصد از بودجه یعنی معادل ۸۰۶ ریال به ازای هر سهم را پوشش دهد. در گروه معدنی مدیر مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در تشریح وضعیت حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن در گفت‌وگو با بورس‌۲۴ گفت: شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن، پیش از این به ازای هر تن بهره‌برداری مبلغ ۳۳۵۰ تومان به عنوان حقوق دولتی به دولت پرداخت می‌کردند، اما اخیرا بخشنامه‌ای به برخی از شرکت‌ها ارسال شده که طی آن حقوق دولتی معادن به تنی ۶۷۰۰ تومان افزایش یابد. وی گفت: این افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق دولتی تاثیر قابل‌توجهی بر حاشیه سود شرکت‌های سنگ‌آهنی ندارد و اساسا این افزایش نرخ حقوق دولتی به هیچ عنوان نگران‌کننده نیست.

در گروه فلزی، شکست عرضه بلوک ۵۰درصدی فولاد خوزستان برای مرتبه دوم گمانه‌زنی‌هایی را در بازار در مورد آینده این شرکت به همراه آورده است. در همین رابطه محمود افضلی معاون سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علت به فروش نرفتن بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان برای دومین بار گفت: معمولا شرکت‌های بزرگ تعداد مشتریان کمتری دارند و تعداد معدودی می‌توانند این بلوک را خریداری کنند. وی توضیح داد: این در حالی است که در عرضه فولاد خوزستان یک صندوق سرمایه‌گذاری تمایل به خریداری بلوک ۵/۵۰ درصدی داشت و تا مرز سفارش پیش رفت، اما در روز عرضه وارد نشد. به این ترتیب برای فروش این شرکت تلاش کردیم ولی موفق به فروش نشدیم. افضلی با بیان اینکه خریداری این سهم به نقدینگی ۶۰۰ میلیارد تومانی نیاز داشت، عنوان کرد: فولاد خوزستان شرکتی نیست که نگران عرضه آن باشیم، زیرا این شرکت یک شرکت بزرگ و سودآور است.

این مقام مسوول در خصوص عاقبت بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان گفت: هیات واگذاری باید تصمیم‌گیری کند که در مرحله بعدی این شرکت را به چه صورت و با چه میزانی و با چه روشی واگذار کند واین از اختیارات هیات واگذاری است. افضلی در مورد اینکه آیا در مرحله بعدی، این شرکت در ۲ بلوک واگذار می‌شود، گفت: هیات واگذاری در جلسه‌های آینده در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، این در حالی است که بلوک‌بندی شرکت‌ها کار آسانی نیست و صدها متغیر مدنظر قرار می‌گیرد.

چه خبر از عرضه «وسپه»

در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری سپه در شرایطی روز چهارشنبه با صف فروش مواجه شد که هنوز نماد حق تقدم افزایش سرمایه اخیر این شرکت بازگشایی نشده است. در همین حال همچنان بازار با گمانه‌زنی‌هایی در مورد فروش احتمالی سهام مدیریتی این شرکت مواجه است. در همین ارتباط مدیر امور سرمایه‌گذاری‌های شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد: شرکت قصد دارد تا با واگذاری بلوکی کلیه سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری سپه از طریق بورس اقدام به افزایش سرمایه نماید. بهزادی پور در ادامه افزود: در حال حاضر دو بانک در داخل کشور متقاضی خرید بلوک مذکور هستند که ظرف یک ماه آینده و با مشخص شدن قیمت کارشناسی دقیق آن، این بلوک به فروش خواهد رسید.

وی همچنین عنوان کرد: تمامی مبالغ حاصل از واگذاری سهام «وسپه» به حساب ذخیره احتیاطی شرکت واریز می‌شود تا شرکت بتواند از این محل اقدام به افزایش سرمایه ۵۰ درصدی کند و با گسترش فعالیت‌های سرمایه‌گذاری‌های خود، بخشی از سودآوری حاصل از آن نیز بین سهامداران تقسیم شود. این مقام مسوول‌ همچنین اضافه کرد: سود حاصل از واگذاری سهام مذکور در پیش‌بینی‌های درآمدی فعلی شرکت لحاظ نشده و به محض قطعی شدن معامله، اثرات آن نیز در صورت‌های مالی شرکت اعمال خواهد شد.

در گروه بانکی روز چهارشنبه در پی اعلام لغو تحریم‌های بانک سینا توسط اتحادیه اروپا، سهام این بانک حاضر در بورس امروز با رشد قیمت و صف خرید حدود ۷ میلیون سهم مواجه شد.در این گروه بازگشایی نماد بانک خاورمیانه در بازار پایه فرابورس به تعویق افتاده است درباره دلایل عدم گشایش این نماد، امیر ‌هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران به خبرنگار بورس۲۴ گفت: نماد بانک خاورمیانه روزهای ابتدایی هفته، در بازار پایه فرابورس بازگشایی خواهد شد و هیچ مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.وی در پاسخ به این سوال که اگر مشکلی وجود نداشت، چرا نماد این بانک امروز بازگشایی نشد، گفت: عدم گشایش نماد به درخواست سازمان بورس اتفاق افتاد، زیرا سازمان بورس درخواست ارائه یک سری اطلاعات را به بانک فرستاده بود، اما این اطلاعات هنوز به سازمان ارسال نشده است.هامونی درباره این که سازمان چه اطلاعاتی را از بانک خاورمیانه درخواست کرده بود، گفت: مساله‌ مهمی نبود، فقط قرار است بانک نامه‌ای را درباره برنامه راه‌اندازی شعبه‌هایش به بورس ارسال کند و با ارسال این اطلاعات نماد خاورمیانه روزهای ابتدایی هفته جاری در بازار پایه فرابورس بازگشایی خواهد شد. در این گروه امروز ۵ درصد از سهام بانک صادرات شامل یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۱۰۰ سهم به قیمت تابلو بورس در روز عرضه(معادل قیمت بسته شدن در روز قبل از عرضه) به اضافه ۱۵ درصد به شرط آن که از مبلغ ۱۱۷۶ ریال کمتر نباشد، عرضه می‌شود. این بلوک متعلق به شرکت کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت بوده است که به دلیل عدم پرداخت اقساط از سوی خریدار مجددا حراج می‌شود. در گروه بانکی روز چهارشنبه دو بلوک شامل یک درصد از سهام بانک پاسارگاد و ۸/۱ درصد سهام بانک ملت عرضه شد که مورد معامله قرار نگرفت. این دو بلوک را موسسه همیاری کوثر و آتیه صبا عرضه کرده بودند.

جزئیات مصوبه جدید بیمه‌ها

در گروه مالی مصوبه تعیین حداقل سرمایه برای موسسات بیمه غیردولتی از سوی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد. براساس این مصوبه هیات وزیران در جلسه مورخ ۱/۵/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران و تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (۳) ماده واحده قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ تصویب نمود: الف ـ حداقل سرمایه موسسات بیمه موضوع ماده (۳۶) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری ـ مصوب۱۳۵۰ـ برای موسسات بیمه غیردولتی به شرح زیر تعیین می‌شود:۱ـ حداقل سرمایه پایه برای تاسیس موسسه بیمه مستقیم مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال تعییـن می‌شود.بـرای صـدور پروانه فـعالیت بیـمه‌ای در هر یک از گروه رشته‌های بیـمه‌ای، مبالغ زیر به حـداقل سرمایه پایه اضافه می‌شود:-بیمه اموال ۶۰۰ میلیارد ریال، بیمه‌های اشخاص (زندگی، مستمری، حوادث شخصی، درمان) ۵۰۰ میلیارد ریال، -بیمه مسوولیت ۴۰۰ میلیارد ریال، بیمه‌های وسایل نقلیه موتوری زمینی شخص ثالث بدنه حوادث راننده ۳۰۰ میلیارد ریال، بیمه‌های زندگی و مستمری ۲۰۰میلیارد ریال، بیمه‌های مختلط (کلیه رشته‌ها) ۱۵۰۰میلیارد ریال۲ـ حداقل سرمایه پایه برای تاسیس موسسه بیمه اتکایی مبلغ چهارهزار میلیارد ریال تعیین می‌شود. ب ـ موسسات بیمه‌ای که قبلا تاسیس شده‌اند، موظفند ظرف چهارسال حداقل سرمایه خود را با این تصویب‌نامه منطبق نمایند، مشروط به اینکه میزان این افزایش سرمایه در هر سال حداقل ۱۵ درصد و براساس برنامه زمان‌بندی مورد تایید شورای عالی بیمه باشد. این مصوبه می‌تواند فشار قابل ملاحظه‌ای را به سهامداران شرکت‌های بیمه‌ای از جمله بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وارد سازد.

عرضه‌های جدید در راه است

در گروه تصفیه نفت معامله‌گران با شایعاتی در مورد احتمال پذیرش سریع شرکت‌های نفت پاسارگاد و نفت جی مواجه هستند. این دو شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به شمار می‌روند. در این گروه پالایشگاه تبریز که سود سال جاری خود را ۸۰ تومان اعلام کرده بود، در شش ماهه حسابرسی شده مبلغ ۵۶۷ ریال به ازای هر سهم محقق کرده است. این در حالی است که پیش از این و در گزارش حسابرسی نشده مبلغ ۴۹۹ ریال به ازای هر سهم شناسایی کرده بود. دلیل افزایش سود هر سهم پس از کسر مالیات به میزان ۶۸ ریال (از مبلغ ۴۹۹ ریال به ۵۶۷ ریال) مربوط به اعلامیه وصولی تعدیلات فروش فرآورده‌های نفتی در سال ۱۳۹۰ به مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال از طرف حسابداری مرکزی شرکت ملی پالایش وپخش به این شرکت بوده است که باتوجه به بستن حساب‌های سال ۱۳۹۰ به حساب تعدیلات سنواتی منظور شده بود که طبق نظر حسابرس جدید شرکت چون تعدیلات فوق از طرف شرکت مادر تخصصی بوده، لذا از حساب تعدیلات سنواتی حذف و در گروه خالص سایر درآمدهای عملیاتی منظور شده است.

در گروه خودرویی انتشار شایعاتی در مورد تصمیم گروه ایران خودرو برای واگذاری سهام بانک پارسیان بدون تجمیع سهام موجب تشکیل صف‌های خرید در بیشتر نمادهای این گروه شده است. این در شرایطی است که بازار با شایعات متعددی در مورد گروه ایران خودرو مواجه است و شایعات کنونی در مورد فروش سهام بانک پارسیان می‌تواند مانند دفعات پیشین رنگ واقعیت به خود نگیرد. در این گروه مجوز افزایش سرمایه ۷۸ میلیارد تومانی ایران خودرو صادر شده است.

محل این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی (۴۳ میلیارد تومان) و سود انباشته (۳۵ میلیارد تومان) و در جهت اصلاح ساختار مالی، بهبود سرمایه در گردش و کاهش اتکاپذیری منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های در دست اجرا به سیستم بانکی و کاهش هزینه‌های تامین مالی است. سرمایه فعلی ایران خودرو ۸۸۲ میلیارد تومان است که با این افزایش سرمایه به ۹۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

در گروه پتروشیمی شرکت پتروشیمی پردیس سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۱ خود را در اصلاحیه‌ای از ۱۰۰۹۶ ریال قبلی به ۱۲۲۴ تومان افزایش داده و در ۹ ماهه نیز ۷۱۳۶ ریال محقق کرده است. علت تعدیل افزایش مقدار فروش بوده است.

شرکت قصد دارد ۱۰۰۰ تومان از سود خود را تقسیم و بقیه را به حساب سود انباشته منظور کند. نرخ گاز نیز همان ۷۶۸ ریال قبلی در نظر گرفته شده است. این در شرایطی است که براساس شنیده‌ها از ابتدای مهرماه با تغییر مبنای بهای گاز از ارز مرجع به ارز مبادلاتی بهای هر مترمکعب گاز به ۳هزار ریال افزایش یافته است. در گروه پتروشیمی پتروشیمی شیراز پس از مدت‌ها روز چهارشنبه با فروش سهام توسط سهامدار عمده از صف خرید خارج شد.

سیمانی‌ها دوباره گازدار شدند

در گروه سیمانی انتشار خبری در مورد وصل مجدد گاز برخی از شرکت‌های سیمانی و همچنین احتمال افزایش درآمد صادراتی شرکت‌ها به دلیل تغییر نرخ ارز صادراتی از نرخ مرجع به نرخ مبادلاتی موجب تشکیل صف خرید در بعضی از نمادها شد.

در گروه برقی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اعلام کرده است که ۸/۴۱ درصد سهام پارس سوئیچ را در هفته نخست دی ماه عرضه می‌کند. این واگذاری به صورت یکجا و نقد، یا نقد و اقساط ( ۵۰ درصد نقد و بقیه اقساط طبق شرایط اعلامی) به قیمت پایه هر سهم دو هزار و ۵۰۰ ریال عرضه می‌شود.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی با عرضه‌های سنگین بود که در آن در کنار افت ۲۰۲واحدی شاخص ارزش معاملات به ۷/۱۳۱ میلیارد تومان رسید که ۲۴درصد آن را معامله اوراق شهرداری شیراز تشکیل داد. از ۲۴۲ نمادی هم که به روی تابلو رفتند، ۱۳۰نماد با کاهش قیمت و ۱۰۶نماد با رشد ارزش همراه شدند و دیگر نمادها تغییر قیمتی نداشتند. در کل هفته نیز شاخص ۲/۱ درصد بالا رفت و بازدهی بازار از ابتدای سال به ۳۰درصد رسید.