دنیای اقتصاد- بورس تهران در شرایطی دیروز افت یک درصدی را به ثبت رساند که تحلیلگران تکنیکال از احتمال روند صعودی بازار سهام در چند روز آینده خبر می‌دهند. شاخص بازار سهام روز شنبه در پی برخی از متغیرهای کلان با افت ۲۸۷ واحدی، در کانال ۲۸ هزار و ۵۵۷ واحدی ایستاد و البته در ارزش معاملات هم با ضعف قابل‌اعتنایی مواجه بود، ولی در این بین گروهی از تحلیلگران بازار معتقدند که دماسنج بورس در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ واحدی حمایت می‌شود و این حمایت هم زمینه‌ای برای رشد مجدد بازار در روزهای آتی است. جنب پل حافظ

افت یک درصدی بازار سهام

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز چهره‌ای منفی به خود گرفت و در ادامه روند استراحت و اصلاح قیمتی یک درصد افت را پذیرا شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در ادامه روندی که از روز چهارشنبه آغاز شده بود، با افزایش چشمگیر عرضه‌ها و افت میزان نقدینگی موجود در بازار مواجه بودند؛ هر چند که بخشی از این افت ناشی از روند طبیعی اصلاح قیمت‌ها است، اما کاهش ارزش معاملات نشان از خروج نقدینگی از بازار دارد. کارشناسان بازار در کنار دغدغه‌های عمومی، اعلام فروش گسترده اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی را به عنوان نشانه‌ای از چرخش سیاست‌های پولی این بانک به سوی سیاست انقباضی تلقی می‌کنند. بانک مرکزی فروش ده هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را در دستور کار خود قرار داده که در مرحله اول فروش ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان آن شروع شده است. این فروش گسترده می‌تواند بر روی توان بازار سرمایه برای جذب نقدینگی تاثیر منفی بر جای بگذارد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد بحث در مورد احتمال انجام دور جدید مذاکرات بودند. دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما آمادگی داریم تا برای رفع نگرانی کشورهایی که مدعی‌اند، از خود انعطاف نشان دهیم و این نگرانی‌ها را درچارچوب قانونی رفع کنیم، اما این اقدامات باید متقابل و هم وزن باشد و در قبال آن طرف مقابل نیزاقداماتی انجام دهد.

به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست افزود: در قبال اقدامات ایران برای رفع نگرانی مدعیان، باید طرف مقابل اقداماتی انجام دهد تا حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در جهت اهداف صلح آمیز ایران، به طور کامل به رسمیت شناخته شود.

وی اظهار کرد: در مذاکراتی که با گروه ۱+۵ داشتیم، اعلام آمادگی کردیم که گام به گام و در چارچوب مورد توافق طرفین همه نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود را حل کنیم.

در همین شرایط خبرهای منتشره حکایت از آن دارد که نمایندگان اتحادیه اروپا، درباره تشدید تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران، در زمینه‌های تبادلات مالی با بانک‌های ایرانی و ممنوعیت واردات گاز و تجارت، توافق کردند.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد ادامه انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها بودند که این گزارش‌‌ها همچون گزارش‌های اخیر تغییر فوق‌العاده‌ای را در خود نداشته و مساله نرخ ارز و افزایش هزینه‌های شرکت‌ها را روایت کرده است، در کنار گزارش‌های مناسب در گروه پتروشیمی، معدنی و فلزی، گروه‌های دارویی، خودرویی و تجهیزاتی با فشارهای مضاعفی مواجه هستند. در گروه دارویی دیروز تغییرات نرخ ارز و افزایش آن و نیز محدودیت‌های به وجود آمده در ارسال ارز از سیستم بانکی علت اصلی تعدیل منفی ۱۹ درصدی شرکت داروسازی دکتر عبیدی است. «دعبید» اعلام کرده است که مجبور شده بعضی از پرداخت‌های خود را از سیستم صرافی و با نرخ ارز آزاد انجام دهد که با توجه به کمبود نقدینگی پیش آمده در شرایط مذکور میزان تسهیلات مورد نیاز و به تبع آن هزینه مالی افزایش می‌یابد.

حدود ۱۰ درصد بازار تامین مواد اولیه شرکت خارجی است که در این دوره نرخ دلار را برای تامین مواد اولیه ۲۶۰۰تومان در نظر گرفته است. ۲درصد فروش صادراتی شرکت نیز با دلار ۱۶۵۰ تومانی تسعیر شده است.

دکل دوم حفاری در راه است

در گروه تجهیزات دیروز مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: دکل دوم حفاری این شرکت مراحل پایانی ساخت را می‌گذراند و تا ۵ ماه آینده وارد آب‌های ایران می‌شود.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه قرارداد برون مرزی این شرکت با کارفرمای ترکمنستانی تا سال ۲۰۱۶ تمدید شد، اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل فعالیت قابل قبول این شرکت در منطقه ترکمنستان توانستیم این قرار داد را که امسال به پایان می‌رسد، تمدید کنیم.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به خرید دو دکل حفاری جدید و استفاده از آنها در آبهای عمیق خلیج فارس گفت: یکی از این دو دکل دوماه گذشته وارد ایران شد و هم اکنون در میدان مشترک فرزاد مورد استفاده قرار گرفته است،دکل دوم نیز هم اکنون مراحل پایانی ساخت را می‌گذراند و انتظار داریم تا ۵ ماه آینده این دکل نیز وارد آب‌های ایران شود.

در گروه خودرویی وزیر صنعت و معدن و تجارت دیروز در خصوص دلایل سکوت و عدم اطلاع‌رسانی مسوولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی تاکید کرد:‌ در حال حاضر درخواست افزایش قیمت برای برخی از کالاها وجود دارد که بعضا برای بررسی آنها روال طولانی طی می‌شود. بنابراین اطلاع‌رسانی مسوولان سازمان حمایت در خصوص این تغییرات قیمتی قبل از نهایی شدن آن‌ها مثمر ثمر نبوده و تنها باعث التهاب بازار می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه خودروسازان دلیل ادامه روند کاهش تولید خودرو را عدم تخصیص تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی عنوان کرده‌اند، اظهار کرد: در کارگروه حمایت از تولید تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو به تصویب رسید که شورای پول و اعتبار تنها با هزار میلیارد تومان آن موافقت کرد. البته شرطی نیز برای فروش سهام خودروسازان گذاشته شده که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است؛ با این حال سایپا تاکنون بخشی از سهم خود از این تسهیلات را دریافت کرده است.

نشان‌های رونق در بازار فولاد

در گروه معدنی آمار منتشره در هفته گذشته نشان از آن دارد که بهای فولاد در بازار آتی چین به بالاترین سطح در دو ماه گذشته رسید که علت آن، امید سرمایه‌گذاران به ارائه مشوق‌های مالی بیشتر از سوی پکن جهت رونق بخشیدن به اقتصاد نزولی چین بود.این امیدواری همچنین موجب شد تا قیمت سنگ‌آهن طی دو روز بیش از ۱۲ درصد افزایش پیدا کند، البته این جهش سریع خریداران را محتاط‌تر کرد.

در معاملات بازار آتی شانگهای در روز چهارشنبه گذشته، قرارداد شمش فولاد برای تحویل در ماه ژانویه در قیمت ۳۶۹۹ یوان (۵۹۰ دلار) برای هر تن معامله شد که بالاترین قیمت از۱۳آگوست (۲۳ مرداد) تاکنون بوده است. در پایان معاملات، بهای شمش با ۴/۰ درصد رشد به ۳۶۸۲ یوان رسید. قیمت پایه سنگ‌آهن (محتوی ۶۲ درصد آهن) با ۲/۶ درصد افزایش روبه‌رو شد و به ۲/۱۱۷ دلار رسید که بالاترین قیمت از اول آگوست (۱۱ مرداد) به‌شمار می‌رود. قیمت سنگ‌آهن در دو روز ۵/۱۲درصد افزایش پیدا کرد.

جدا از سیاست کاهش نرخ‌های بهره بانکی و کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها که برای افزایش نقدینگی به اجرا درآمده، دولت چین ماه گذشته یک‌هزار میلیارد یوان پروژه‌های زیرساختی را به تصویب رساند تا رشد اقتصادی این کشور را تسریع کند. به گفته منابع آگاه، دولت پکن همچنین مشوق‌هایی را برای افزایش خرید خودرو در مناطق شهری ارائه خواهد کرد.

در گروه غذایی، شرکت کشت و صنعت پیاذر در اطلاعیه شفاف سازی خاطر‌نشان کرد: سود هر سهم سال جاری شرکت به مبلغ ۳۳۶ ریال مورد تایید است.

این شرکت غذایی در سه ماهه امسال ۶ ریال سود محقق کرده بود و در سه ماهه مشابه سال قبل ۱۱۸ ریال سود اعلام کرده بود.قیمت سهم در حال حاضر با P/E بیش از ۱۷ حدودا ۵۸۷ تومان است که دلیل رشد بیش از ۱۰۰ تومانی قیمت سهم از تاریخ ۱۱ مهر ماه خبرهایی مبنی بر دریافت افزایش نرخ محصولات است. در گروه سیمانی، شرکت سیمان تهران با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ برای هر سهم پس از افزایش۲۲ درصدی قیمت سیمان مبلغ ۵۲۵ ریال عایدی خالص در نظر گرفته که نسبت به قبل از اعمال این افزایش قیمت ۴۰ درصد افزایش داشته است.

«ستران» که در دوره مالی ۳ ماهه منتهی به خرداد ۹۱ موفق به پوشش ۲۱ درصدی عایدی سال مالی خود شده بود در صورت‌های ۶ ماهه و پس از اعمال تعدیل مثبت ۴۰ درصدی سود خالص هر سهم تنها ۲۵ درصد از آن را پوشش داده و باید دید این که آیا شرکت خواهد توانست در ۶ ماه باقیمانده سال ۷۵ درصد دیگر را نیز محقق نماید یا خیر؟

در گروه بانکی خبرهای منتشره از پایان فعالیت بانک آرین خبر می‌دهد. در ظاهر سهامداران این بانک در حال دریافت وجوه خود از شرکت هستند.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و توام با افت شدید شاخص بود. شاخص دیروز با ۲۸۷ واحد افت یک درصد افت کرد و به سطح ۲۸هزار و۵۵۷واحد رسید.ارزش معاملات هم به سطح ۴۷میلیارد تومان رسید که ۲۷/۸ درصد آن را معاملات ۳۶/۷ میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. از ۲۱۰نمادی هم که به روی تابلو رفتند ۱۱۶نماد با کاهش قیمت و ۸۸ نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه هم بدون تغییر بودند.

عکس: نگار متین‌نیا