گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز برای دومین روز با نوسان در محدوده کمتر از ۱۰۰واحد، شرایط آرام و به دور از تب‌و‌تابی را شاهد بود. در بازار دیروز همچنان معامله‌گران شاهد ادامه جریانی از داد‌و‌ستد سهام بودند که از روز چهارشنبه آغاز شده است که در آن شاخص به دلیل ورود به فاز استراحت، در حال نوسان در محدوده ۱۰۰واحد مثبت تا ۱۰۰واحد منفی است.

کارشناسان بازار این دامنه نوسان را دامنه نوسان طبیعی بازار ارزیابی کرده و احتمال می‌دهند تا انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود سال ۹۲ عمده شرکت‌های بورسی، شاخص در این محدوده باقی بماند. در همین حال با ورود بازار به ماه پایانی سال شرکت‌های حقوقی فعالیت بیشتری را از خود به نمایش گذاشته‌اند. دیروز بازار شاهد داد‌و‌ستدهای پر حجمی بود که موجب شد ارزش معاملات روزانه بازار به بیش از هزار و ۷۰۰میلیارد تومان برسد.

این داد و ستدها قطعی شدن معامله بلوک ۶۷/۱۶ درصدی سرمایه‌گذاری غدیر از یک سو و همچنین فروش چند بلوک عمده سهام توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای تامین مخارج پایان سال بود. انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی پایان سال صندوق‌های دیگری نظیر صندوق فولاد، فرهنگیان، تامین اجتماعی و بازنشستگی نیز به فروش برخی از سهام حاضر در پرتفولیوی خود اقدام کنند. در بازار دیروز و در تحولات کلان معامله‌گران شاهد سخنان مقام معظم رهبری بودند که ایشان در این سخنان تذکراتی را برای حفظ آرامش در صحنه سیاسی کشور بیان کردند. در همین حال در صحنه اقتصادی سخنان رییس کل بانک مرکزی در مورد کنترل معاملات ارزی تاثیرگذار بود.

در گروه فلزی، تغییر و تحولات در ذوب‌آهن همچنان ادامه دارد و پس از حضور اردشیر سعد محمدی به عنوان مدیرعامل، امیرحسین نادری معاون اقتصادی فولاد مبارکه هم ریاست هیات مدیره ذوب آهن را بر عهده گرفته است. تیم مدیریتی فولاد مبارکه به ویژه در بخش سرمایه‌گذاری به دلیل سیاست تهاجمی و تملک بخش قابل ملاحظه‌ای از واحدهای فولادی مورد توجه است.

هشدار نسبت به کمبود زغال‌سنگ در کشور

در این گروه دیروز مدیر عامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با هشدار نسبت به کمبود زغال‌سنگ مورد نیاز کارخانه‌های فولادی گفت: در صورت ادامه این روند و کمبود زغال‌سنگ کارخانه‌های فولادی از توجیه اقتصادی خارج می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با هشدار نسبت به کمبود کنسانتره زغال‌سنگ مورد نیاز کارخانه‌های فولادی گفت: امسال تولید زغال کشور حداکثر به یک میلیون تن می‌رسد، در حالی که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای فقط نیاز ذوب‌آهن اصفهان به زغال به زودی بالغ بر ۵/۵ میلیون تن خواهد شد. سعدمحمدی تاکید کرد: در صورتی که فکری برای کمبود زغال‌سنگ نشود، کارخانه‌های فولادسازی از توجیه اقتصادی خارج می‌شوند.

در همین حال، انتشار خبرهایی در مورد کمبود زغال‌سنگ و افزایش بهای آن دیروز به تشکیل صف خرید برای نماد صنعتی و معدنی شاهرود منجر شد. در حال حاضر برنامه تولید نزدیک به ۳/۴ میلیون تن کک در کشور وجود دارد که تامین نیاز این واحدها و قطع واردات کک به برنامه توسعه قابل ملاحظه‌ای در بخش کمتر توسعه یافته زغال‌سنگ کشور نیاز دارد.

در گروه فلزی، سازمان خصوصی سازی جزئیات عرضه بلوک ۵/۵۰ درصدی سهام شرکت فولاد خوزستان را که به صورت نقد و اقساط در نیمه اول اسفندماه امسال واگذار می‌شود، اعلام کرد.به گزارش سنا، بلوک ۵/۵۰ درصد سهام شرکت فولاد خوزستان معادل یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۹۶۰ هزار سهم این شرکت به قیمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۲۵ درصد به شرط آنکه از ۳۰هزار ریال کمتر نباشد در نیمه اول اسفند در بورس عرضه شود.

از جمله نکات قابل توجه در مورد این واگذاری این است که در زمان اجرای طرح فولاد اکسین خوزستان گشایش اعتبارات اسنادی در بانک صادرات ایران به مبلغ ۲۵۰میلیون دلار توسط شرکت فولاد خوزستان با ضمانت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انجام شده است و پس از تبدیل شدن طرح مذکور به شخصیت حقوقی(شرکت فولاد اکسین خوزستان) مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار در صورت‌های مالی شرکت مذکور در سرفصل سایر حساب‌ها و اسناد پرداختی اعلام شده است و تا پایان سال مالی ۱۳۹۰ شرکت فولاد اکسین خوزستان پیش پرداخت اعتباری اسنادی و اقساط تا مرحله سوم را به بانک صادرات ایران پرداخت کرده است، اما چون شرکت فولاد خوزستان اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی کرده بود، مبلغ مذکور در صورتهای مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۰ شرکت فولاد خوزستان در سرفصل تعهدات و بدهی‌های احتمالی اعلام شده است.

بر این اساس، آزادسازی سهام مشمول واگذاری شرکت فولاد خوزستان منوط به تعیین تکلیف بدهی یاد شده به نسبت سهام واگذار شده خواهد بود.در همین حال، امکان تهاتر بدهی خریدار (غیر از خریدارانی که مصوبه هیات وزیران در خصوص واگذاری سهام شرکت مذکور را بابت رددیون دولت داشته باشند) نیز بابت فروش اقساطی سهام شرکت مذکور با مطالبات خریدار از دولت وجود نخواهد داشت.در گروه غذایی دیروز توسعه صنایع بهشهر با افزایش سرمایه مواجه شد.

در قندی‌ها چه خبر است...؟

در این گروه، در نماد تازه وارد قند چهارمحال، مدیر مالی «قچار» با اعلام نبود هر گونه اطلاعات نهانی و با اهمیت در خصوص وضعیت این شرکت عنوان کرد: استقبال سرمایه‌گذاران از یک سهم و تعیین روند عرضه و تقاضا در آن مساله‌‌ای است که به انتظارات و برداشت‌های فعالان بازار از سهم مذکور بر‌می‌گردد. حسینی آملی با بیان وضعیت مالی شرکت ادامه داد: در حال حاضر وضعیت سودآوری «قچار» ‌مطابق با همان اطلاعاتی است که انتشار یافته و امیدواریم تا پایان سال جاری نیز سود ۴۴۵ ریالی برآوردی را محقق کنیم و در صورت وجود تعدیل با اهمیت در سود هر سهم به طور قطع اطلاعات آن در اولین فرصت در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت. در این گروه شرکت مارگارین در ۱۲ ماهه واقعی منتهی به آذرماه مبلغ ۱۶۰ تومان به طور واقعی محقق کرده است. این شرکت در آخرین پیش‌بینی مبلغ ۱۰۰ تومان اعلام کرده بود. عمده ترین دلیل افزایش ۶۰ درصدی سود هر سهم واقعی نسبت به پیش‌بینی قبلی افزایش مقداری فروش‌های شرکت طی سه ماهه پایانی سال مالی بوده است. یادآور می‌شود تولید و فروش شرکت نسبت به دوره ۱۲ ماهه سال قبل به ترتیب با رشد ۱۸ و ۱۶ درصدی روبرو بوده و مبلغ فروش شرکت نیز ۹۸ درصد رشد داشته است. مارگارین برای سال مالی آتی نیز در اولین پیش‌بینی مبلغ ۵۶ تومان به ازای هر سهم سود اعلام کرده است.

نقدینگی پیمانکاران برق از بین رفته است

افزون بر این، در گروه برق یک کارشناس صنعت برق با هشدار در خصوص سرنوشت خصوصی‌سازی در این صنعت گفت: عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و سازندگان تجهیزات برق منجر به از بین رفتن نقدینگی این پیمانکاران و اضمحلال پویا ترین بخش اقتصاد کشور شده است.به گزارش خبرگزاری فارس، علی شمس اردکانی با بیان اینکه باید در خصوصی‌سازی صنعت برق دقت کنیم، افزود: دستاوردهای صورت گرفته در صنعت انرژی در ۳۰سال اخیر، به ساخت ۹۰ درصد تجهیزات نیروگاه و ۷۰ درصد تجهیزات پالایشگاه از سوی متخصصان ایرانی منجر شده است.

وی ادامه داد: همچنین عدم پرداخت مطالبات سرمایه‌گذاران واقعی در بخش خصوصی در تولید برق مانع از تسویه بدهی آن‌ها به دولت شده است. وی به مانع تراشی زیر مجموعه‌های وزارت نیرو و مخابرات اشاره کرد که مانع تراشی‌های آن‌ها در جلوگیری از عدم حضور بخش خصوصی واقعی در عرصه اقتصاد سبب شده تا توان اقتصادی اصحاب فعال در صنعت برق از دست رود؛ مساله ای که مورد انتقاد اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران واقع شده است.

وی در این میان به ورود بخش خصوصی در شرکت ایران ترانسفو اشاره کرد که برای اثبات حضور جدیشان مبادرت به افزایش سرمایه در این شرکت کردند و سرمایه شرکت را پس از خصوصی شدن با پرداخت نقدینگی پنج برابر کردند اما عدم پرداخت مطالباتشان از سوی دولت و سازمان‌های شبه‌دولتی، توان آن‌ها را در تسویه بدهی‌های خود به دولت به شدت کاهش داد. وی ادامه داد: اکنون وزارت اقتصاد و امور دارایی به جای اجرای قانون تهاتر بدهی‌ها، به واگذاری مجدد شرکت ایران ترانسفو برای خارج کردن آن بنگاه ارزشمند از دست بخش خصوصی واقعی می کوشد و آن را به صورت حاکم فرموده و به یک شرکت شبه دولتی که در کنترل یک بانک صد در صد دولتی است، می فروشد.

وی اضافه کرد: این درحالی است که سینافرایند نیرو (سهامدار بخش خصوصی شرکت ایران ترانسفو) طی سه سال گذشته، تلاش بسیاری را برای فراهم کردن پروژه‌های صادراتی به شرکت ایران ترانسفو کرده است و پرداخت نقدی سرمایه به شرکت را پنج برابر کرده است. یادآور می‌شود سازمان خصوصی‌سازی اخیرا دارایی بخش خصوصی در شرکت ایران ترانسفو را در بورس به حراج گذاشت که طی این حراج یکی از زیرمجوعه‌های بانک ملی موفق به خرید سهام مدیریتی این شرکت بورسی شد.

غدیر، در انتظار مجمع

در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری غدیر روز ۸اسفند ماه مجمع خود را برگزار خواهد کرد.شرکت در ۱۲ ماهه واقعی مبلغ ۹۳ تومان به ازای هر سهم محقق کرده که در آخرین پیش‌بینی ۹۱۷ ریال پیش‌بینی کرده بود. شرکت در اولین پیش‌بینی سود سال منتهی به ۳۰ آذر ۹۲ نیز مبلغ ۱۰۰۷ ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است که بر اساس سود ۲۰۹ تومانی پارسان (براساس سرمایه قبلی) اعلام شده است. این در حالی است که سود پارسان براساس سرمایه قبلی به ۲۳۵ تومان افزایش یافته است که حدودا ۷ تومان به ازای هر سهم بر سود غدیر اضافه خواهد کرد.

در گروه شیمیایی دیروز معامله‌گران شاهد بهبود معاملات شرکت‌های پتروشیمی و شیمیایی بودند. در این گروه، شرکت صنایع شیمیایی ایران با سرمایه‌ای معادل ۲۵ میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۱ برای هر سهم مبلغ ۱۴۴۹۷ریال عایدی خالص محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل از افزایش۳۶۹ درصدی برخوردار شده است. در گروه خودرویی، ایران خودرو دیروز با حمایت به روی تابلو رفت. هر چند خبرهای اولیه از بهبود وضعیت تولید شرکت ایران خودرو و سایپا خبر می‌دهد اما به نظر نمی‌رسد که این بهبود بتواند این دو شرکت را از زیان‌دهی در سال جاری خارج کند.

در این گروه وساپا که برای تعدیل عایدی سود سال ۹۲ خود بسته شده بود، در اولین پیش‌بینی سود سال آتی مبلغ۲۰ تومان به ازای هر سهم اعلام کرده که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال جاری یعنی۶۰ تومان با افت ۶۷ درصدی روبه‌رو شده است. سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سال ۹۱ در حالی به دلیل فروش ملی مس و بلوک وپارس مبلغ ۵/۲۶۴ میلیارد تومان است که برای سال ۹۲ این مبلغ را صفر در نظر گرفته است. سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز نسبت به سال ۹۱ با افت ۵۵ درصدی روبه‌رو‌ شده که دلیل آن زیانده بودن شرکت‌های خودرویی به ویژه سایپا است. در صورت‌های مالی جدید برای سایپا زیان ۹۶ریالی به ازای هر سهم در نظر گرفته است.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن شاخص با ۴۳واحد رشد به ۳۸هزار و ۶۵۵واحد رسید از ۲۲۳ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۱۰نماد با کاهش قیمت و ۱۰۵نماد با رشد قیمت معامله شدند و بقیه نمادها تغییر قیمتی نداشتند.