تحولات عظیم در روند عملکرد شرکت فنرسازی خاور
اشاره
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فنرسازی خاور با حضور ۸۹درصد از سهامداران شرکت برگزار شد.
در این مجمع که ریاست آن برعهده رضا شیخی، رییس هیات مدیره شرکت فنرسازی خاور بوده، حیدریان به نمایندگی از سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و بحرینی به نمایندگی از سرمایه‌گذاری سمند بر این جلسه نظارت کردند. بهمنی، وکیل حقوقی شرکت نیز سمت دبیر جلسه را برعهده داشت.

در جلسه یاد شده، گزارش هیات مدیره از سوی بهمن بینش مدیرعامل شرکت و محمود مشفقی عضو مالی هیات‌مدیره و گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت به استماع سهامداران و حضار رسید، که پس از پرسش و پاسخ میان سهامداران و اعضای هیات‌رییسه مجمع، صورت‌های مالی شرکت مطابق دستور جلسه مورد تصویب اعضای مجمع قرار گرفت.
سپس با توافق سهامداران حقوقی و حقیقی تقسیم سود به مبلغ 170ریال به ازای هر سهم، با لحاظ کردن ذخایر لازم مستند در بندهای گزارش حسابرسی، به تصویب رسید.
شایان ذکر است، با توجه به تاکید مدیرعامل شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بر کنترل هزینه‌ها‌، منجر شده است تا شرکت فنرسازی خاور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گسترش با کاهش هزینه‌های مالی، هزینه‌‌های عمومی و اداری و کاهش دستمزد و سربار قیمت تمام شده در سال گذشته روبه‌رو شود.
وضعیت صنعت خودرو ایران
شرکت فنرسازی خاور به واسطه سهم قابل توجه در تولید و تحویل فنر و قطعات سیستم تعلیق و فرمان مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین گروه
ایران خودرو، گروه سایپا و گروه بهمن مسوولیت خود را در زنجیره تامین قطعات مورد نیاز این شرکت‌ها محقق کرد و ضمن تحقق برنامه و بودجه سال 87 مقدمات حضور در صحنه دستیابی به تولید یک ‌میلیون و 200هزار دستگاه خودرو سواری کشور در سال 88 را فراهم کرده است.
افزایش بهره‌وری
یکی از تحولاتی که در شرکت فنرسازی خاور طی 5 سال اخیر در راستای اجرای طرح 25ساله (بازنشستگی پیش از موعد) صورت گرفته است به تغییر در تعداد نیروی انسانی در این شرکت باز می‌گردد.
در این تحولات فنرسازی خاور تعداد کارکنان این شرکت از ۳۲۹ نفر در سال ۸۳ به ۲۹۷ نفر در سال ۸۷ رسیده است.
از این رو تعدادی از نیروی انسانی این شرکت که مدرک زیر دیپلم داشتند، بازنشسته شده‌اند. کاهش در نیروی انسانی شرکت فنرسازی خاور نه تنها در میزان تولید شرکت تاثیر منفی نداشته، بلکه تولید شرکت با همان نیروی کارآ حفظ شده و در سال‌های 86 و 87 نیز با رشد مواجه بود. براساس نمودار منابع انسانی و مطابقت آن با تولید شرکت فنرسازی خاور این امر به طور کامل صادق است. از این‌رو سرانه تولید که در سال 83، 26تن بوده به معادل 8/37تن در سال 87 رسیده است، همچنین نرخ بهره‌وری هم از 5/2 در واحد نفر کیلوساعت در سال 83 به 2/3 در واحد نفر کیلوساعت در سال 87 افزایش یافته است.
تولید
همانطور که روند 10 ساله تولید فنرسازی خاور نشان می‌دهد، تولید شرکت با توجه به تعدیل نیروی انسانی با افزایش مواجه بود. به طوری که تولید فنرسازی خاور در انواع محصولات رشد 155 درصدی تناژ را تجربه کرده است و نسبت به سال گذشته معادل 12درصد افزایش تناژی تولید داشته است.
یکی از مهمترین توانایی شرکت فنرسازی خاور، تنوع محصولات آن است که به غیر از محصول فنرلول در مابقی محصولات خود، حرف اول را در تولید آنها می‌زند.
فروش
در مبحث فروش شرکت فنرسازی خاور توانسته است با در دست داشتن بخش عمده‌ای از بازار یدکی و با توجه به تنوع محصولات، رشد درآمدی را طی سال‌های اخیر تجربه کند. در حالی که برند KHAVAR برای این شرکت قدمت ۳۰ ساله دارد، با تولید و فروش فنر لول برای انواع خودروهایی چون پراید، پیکان وانت، پژو RD، ROA، پژو ۴۰۵، پرشیا، پژو ۲۰۶، مزدا وانت، سواری مزدا ۳۲۳ و سواری L۹۰ در سال مالی ۸۷ معادل ۲۱میلیارد و ۹۳۰میلیون تومان درآمد کسب کرد. به‌طوری که در مقایسه با سال مالی قبل معادل ۴۹درصد در فروش خالص افزایش نشان می‌دهد. در روند ۱۰سال گذشته فروش فنرسازی خاور بیش از ۶برابر افزایش داشته است.
روند فروش و تولید
شرکت فنرسازی خاور با شناسایی تهدیدهای ناشی از رکود جهانی صنعت خودروسازی و با هماهنگی کامل با صنایع کشور و با استفاده از ظرفیت بازار خودروهای داخلی با انتخاب استراتژی، تولید بر مبنای سفارش (MRP) نسبت به افزایش سهم تولید برای چهار گروه خودروسازی کشور اقدام و با ایجاد تنوع در محصول، ارتقای کیفیت، تحویل به موقع و کسب رضایتمندی مشتریان، امکان تحقق برنامه و بودجه سال ۱۳۸۷ را با تمام مشکلات موجود از نظر تناژ تولیدی با حداقل انحراف کسب کرده و به‌رغم مشکلات متعدد تامین مواد اولیه، با انتخاب منابع تامین جدید منابع اولیه و به‌کارگیری روش‌های متعدد از هرگونه توقف خطوط تولیدی مشتریان جلوگیری کرده و در نتیجه ضمن حفظ سهم بازار خود موجبات افزایش فروش را در سال ۱۳۸۸ تا میزان ۱۳۰۰۰ تن در سال در برنامه و بودجه خود پیش‌بینی کرده است.
انواع محصولات
شرکت فنرسازی خاور با توجه به ظرفیت ۱۳ هزار تنی کارخانه، قادر است مطابق با استاندارهای تعیین شده از سوی مشتریان، به تولید انواع فنرلول، میل تعادل،‌ تورشن‌بار، فنر پارابولیک و انواع فنرهای بادی برای خودروهای سنگین (اتوبوس و کشنده‌ها) بپردازد.
1 - فنر تخت: فنرهای تخت تولیدی شرکت فنرسازی خاور براساس آخرین تکنولوژی روز شرکت‌های Heuser آلمان و NHK ژاپن و بر پایه دانش فنی DAIMLER BENZ آلمان و در راستای تامین نیاز شرکت‌های معتبر خودروسازی کشور تولید می‌شود. این شرکت قابلیت تولید کلیه فنرهای مورد مصرف در انواع کامیون‌ها، کامیونت‌ها، کشنده‌ها و انواع خودروهای سواری و وانت را دارا است که شامل انواع فنر تخت کامیون‌های بنز مانند 1921-2624-808-608-911
و .....، انواع فنر تخت خودروهای سواری مانند مزدا - پیکان وانت - RD و ROA، انواع دست فنرهای صنایع ریلی مانند فنرشیاردار قوس صفر، مثبت و منفی و انواع لایه‌های مورد مصرف بازار یدکی است.
2 - فنر لول : شرکت فنرسازی خاور تولید‌‌کننده انواع فنر مارپیچ (لول) مورد مصرف در سیستم‌های تعلیق خودروهای سبک و سنگین و صنایع ریلی کشور است. فنرهای این شرکت با استفاده از تکنولوژی تولید فنر به روش گرم پیچ (Hot Wound) تولید می‌شود.
دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در خط فنر لول با استفاده از آخرین تکنولوژی شرکت DAE WON کره جنوبی بوده و انواع فنرهای تولیدی این شرکت تحت لیسانس DAE WON است. این محصول شامل نمونه‌های ذیل است:
- انواع فنر لول گروه صنعتی ایران خودرو شامل پژو 405-206، سمند، ROA و پیکان وانت
- انواع فنر لول گروه صنعتی سایپا شامل فنر لول جلو و عقب پراید نسیم و صبا
- انواع فنر لول خودرو شامل دوو سی یلو، ماتیز و وانت مزدا
- انواع فنر لول صنایع ریلی شامل بوژی داخلی و خارجی
- انواع فنر لول مصرفی بازار یدکی به صورت استاندارد و اسپورت
۳ - میل تعادل: شرکت فنرسازی خاور تولید‌‌کننده انواع میل تعادل و میل موجگیر براساس آخرین تکنولوژی روز دنیا بوده و دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در خط تولید با استفاده از تکنولوژی و دانش فنی شرکت DAE Won کره‌جنوبی است. این شرکت قادر به تولید کلیه میل تعادل‌های مورد مصرف در انواع خودرو است.
نمونه محصولات در این بخش شامل؛ میل تعادل پراید ، میل تعادل پژو 206، میل تعادل پژو 405، میل تعادل پیکان ، میل تعادل دوو ماتیز، میل تعادل روآ و میل تعادل سمند است.
مشتریان این محصول گروه ایران خودرو، گروه سایپا، گروه بهمن و بازار یدکی هستند.
4 -تورشن‌بار: شرکت فنرسازی خاور تولیدکننده انواع تورشن بار بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا بوده و دستگاه‌ها و تجهیزات موجود خط تولید با استفاده از تکنولوژی و دانش فنی شرکت DAE WON کره جنوبی است. نمونه این محصول شامل تورشن بار پژو 405 وتورشن بار نیسان است.
۵ -پابند فنری راه‌آهن: شرکت فنرسازی خاور یکی از تامین‌کننده‌های اصلی انواع فنرهای مورد نیاز صنایع ریلی کشور است. این شرکت توانایی تولید فنر پابند نوع SKL۱۴ را دارا است. نمونه محصول پابندفنر SKL۱۴ است و مشتریان این محصول راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مترو هستند.
6 -پارابولیک و فنربادی: شرکت فنرسازی خاور به منظور جایگزینی فنرهای پارابولیک با فنرهای تخت معمولی اقدام به خرید و نصب خط جدید فنرهای پارابولیک نموده است. فنرهای پارابولیک دارای قابلیت بیشتری در مقایسه با فنرهای تخت در موارد ذیل است.
*قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتر
*مقاومت و پایداری بیشتر
*ظرفیت تحمل بار بیشتر
به طور کلی فنرهای پارابولیک از تعداد دو یا تعداد بیشتری لایه تشکیل شده است که ضخامت این لایه‌ها از وسط لایه به سمت دو سر فنر کاهش می‌یابد.
نمونه این محصولات شامل موارد ذیل است:
*فنر پارابولیک کاروان (ون)
*کابین LP-۸۰۸
*فنر پارابولیک راه‌آهن بدون کمکی
*فنر پارابولیک راه آهن با کمکی
*فنر پارابولیک ROA
شایان ذکر است که تولید فنرهای بادی جزو طرح‌های آتی شرکت است و همچنین توسعه فنرهای پارابولیک در دستور کار این شرکت قرار دارد.
فنرهای بادی دارای قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با فنرهای تخت می‌باشد، از جمله:
- ایجاد رانندگی نرم‌تر، تعادل بهتر و راحتی سرنشینان
- محافظت از ضربات متقابل وسیله نقلیه و جاده به یکدیگر
- امکان کم یا زیاد کردن فاصله اتاق وسیله نقلیه با زمین در حالت با بار و بدون بار
کاهش هزینه‌ها
هزینه‌های عمومی، اداری شرکت در سال ۸۷ نه تنها افزایش پیدا نکرده، بلکه به میزان ۶درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
در بحث هزینه‌های مالی نیز شرکت اقداماتی انجام داده است که معادل 10 کاهش در آن ایجاد شده است.
همچنین در بخش کاهش هزینه‌های دستمزد و سربار قیمت تمام شده کالای فروش رفته در مقایسه با سال قبل کاهش داشته است که نسبت دستمزد به قیمت تمام شده از ۱۱درصد در سال ۸۶ به ۸درصد در سال ۸۷ رسیده و کاهش سه درصدی را داشته است. از سوی دیگر نسبت سربار به قیمت تمام شده در سال ۸۶ از ۲۱درصد در سال ۸۶ به ۱۶درصد در سال ۸۷ کاهش یافته که ۵درصد افت را تجربه کرده است.
مزیت‌های در اختیار فنرسازی خاور
فنرسازی خاور در سال‌های اخیر موفق به اخذ گواهینامه‌های کیفی از جمله ‌ISO/TS ۲۰۰۲ و ISO ۹۰۰۱ از شرکت DQS آلمان شده است.
همچنین از موسسه استاندارد، گواهینامه استاندارد ملی را کسب کرده است.
نه‌تنها از گواهینامه‌های معتبر برخوردار شده است بلکه «خاور» از مشتریان خود از جمله ساپکو، اپکو، گروه بهمن، سازه‌گستر و ایندامین سایپا گواهینامه‌هایی را دارا است که بر اساس خواسته‌های آنها و با کیفیت موردشان تنظیم شده است.
افزایش سود عملیاتی و سود خالص
شرکت فنرسازی خاور در مباحث سود عملیاتی و سود خالص نیز رشد را تجربه کرده است. در سال مالی ۸۷ سود عملیاتی شرکت از ۱۳میلیاردو ۴۶۹میلیون ریال سال ۸۶ به مبلغ ۲۸میلیاردو ۶۲۵میلیون ریال رسید که رشدی معادل ۱۱۲درصد را نشان می‌دهد. سود خالص فنرسازی خاور نیز در سال ۸۷ در پایان سال مالی ۸۶ معادل ۳میلیاردو ۵۱۲میلیون ریال رقم خورد که در پایان سال ۸۷ معادل ۱۴میلیاردو ۱۷۸میلیون اعلام شد که بیانگر افزایش ۳برابری سود خالص ۸۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌باشد.
مشتریان عمده
بخش دیگری که برای فنرسازی خاور نیز بسیار حائز اهمیت است، حفظ سهم بازار در تولید فنر لول و سایر محصولات درخواستی شرکت‌های خودروساز است.
در این‌باره بخش عمده محصولات مورد نیاز این شرکت‌ها از سوی فنرسازی خاور تولید می‌شود.
به طوری که گروه ایران‌خودرو معادل ۵۰درصد، گروه سایپا ۳۲درصد، گروه بهمن ۸درصد و بازار یدکی ۱۰درصد از نیازهای خود را از تولیدات فنرسازی خاور تامین می‌کند.
تامین مواد اولیه
نکته با اهمیت در عملکرد شرکت فنرسازی خاور، تامین مواد اولیه شرکت است که از منابع معتبری چون شرکت‌های کره‌جنوبی، چین، هند و ترکیه و فولاد آلیاژی ایران (یزد) برای تامین مواد اولیه استفاده می‌کند. تامین مواد اولیه از کشورهای خارجی در حالی از سوی فنر خاور انجام می‌شود که مشکل تحریم اقتصادی نیز برای این مبادلات وجود داشت.
طرح‌های توسعه
با توجه به تغییرات تکنولوژیکی در صنایع خودروسازی مبنی بر تولید خودروهایی با مصرف کمتر و کاهش وزن خودروها، استفاده از محصولات جدید و تغییرات اساسی در سیستم تعلیق و فرمان خودروهای سبک و سنگین، به تدریج دست فنرهای تخت به فنرهای پارابولیک و مراحل بعدی به فنرهای بادی (air spring) تبدیل شده است، از این‌رو با توجه به خدمت ۳۰ ساله ماشین‌آلات (NHK) خط فنر تخت و ضرورت راه‌اندازی خط پارابولیک و دستیابی به تولید فنربادی، شرکت فنرسازی خاور ضمن همکاری با شرکت DAEWON (کره‌جنوبی) انجام مقدمات کارشناسی و عارضه‌یابی وضعیت فعلی کارخانه فنرسازی خاور را در جهت اهداف ذیل فراهم کرده است.
1 - اجرای طرح نوسازی خطوط فنر تخت فعلی
۲ - راه‌اندازی خط فنر پارابولیک
3 - تکمیل و تحقق ظرفیت اسمی خطوط فنر لول، میل تعادل و تورشن بار
۴ - همکاری در جهت انتقال دانش فنی خط فنر بادی air spring
5 - تامین مواد اولیه و قطعات یدکی
۶ - آموزش کارکنان و حمایت فنی در جهت ارتقای سطح تکنولوژی.
فعالیت‌های مزبور در قالب قرارداد (TECHNICAL ASSISTANCE AGREEMENT TAA)
فی‌مابین دو شرکت فنرسازی خاور و DAEWON کره‌جنوبی در شرف انعقاد است که در صورت تحقق قرارداد مزبور ظرفیت اسمی شرکت از ۱۳۰۰۰تن در سال به ۱۸۰۰۰ تن در سال افزایش می‌یابد. در راستای طرح‌های توسعه‌ای تجدید ساختار در سیستم‌های نرم‌افزاری شرکت در دستور قرار گرفته و در پایان سال ۸۷ اجرایی شده است.

pic4

تحولات عظیم در روند عملکرد شرکت فنرسازی خاور