رشد ۳۵درصدی خرید «حقیقی»ها

افزایش ۲۸درصدی صدور «کد معاملاتی». عملکرد فروردین‌ماه بورس نشان داد

حقیقی‌ها آمدند

رشد ۳۵درصدی خرید سهام توسط مشتریان حقیقی

افزایش ۲۸درصدی صدور کدهای معاملاتی

گروه بورس - مجید اسکندری: فروردین‌ماه ۸۸ برای بازار سرمایه کشور ماه پرکاری به شمار نمی‌رود. بخشی از این موضوع شاید به دلیل تعطیلات نوروزی باشد که به طور معمول همه بخش‌های اقتصادی از جمله بازار سرمایه را به خود مبتلا می‌کند. به این ترتیب تالار شیشه‌ای در فروردین‌ماه ۸۸ تنها ۱۸روز میزبان میهمانان خود بود که در این مدت شاخص ۱۵روز را با روند مثبت طی کرد. مقایسه وضعیت روزهای کاری بورس در فروردین‌ماه جاری و سال گذشته نشان می‌دهد، سال گذشته شاخص بورس در ۱۶روز کاری، توانسته است ۱۱روز مثبت را به ثبت رساند.

مقایسه نماگرهای بازار

ارزش بازار در پایان فروردین‌ماه جاری مبلغ ۴۷۳هزارو ۴۹۴میلیارد ریال بود که در مقایسه با ارزش بازار فروردین‌ماه ۸۷ (مبلغ ۴۶۵هزارو ۳۴۵میلیارد ریال) از رشدی معادل ۸/۱درصد برخوردار شده است. این درحالی است که ارزش بازار فروردین‌ماه ۸۸ در مقایسه با اسفندماه ۸۷، ۵/۵درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین متوسط P/E بازار در پایان فروردین‌ماه جاری ۰۷/۴ و در پایان فروردین‌ماه سال قبل ۱۷/۵بوده است که نشان می‌دهد این نسبت با ۳/۲۱درصد کاهش همراه شده است. اما همین نسبت در مقایسه با اسفندماه ۸۷، از ۶درصد رشد برخوردار شده است. از سوی دیگر مقایسه گردش ریالی سهام نشان می‌دهد، در پایان فروردین‌ماه جاری گردش ریالی سهام ۳۴/۰درصد و در پایان فروردین‌ماه گذشته ۹۲/۰درصد بوده است که این به معنای ۵/۶۳درصد کاهش است.

در این شرایط گردش ریالی سهام در پایان اسفندماه ۸۷، ۱۰/۳۰درصد بوده که نشان می‌دهد گردش ریالی سهام در اولین‌ماه سال جاری ۹/۹۸درصد کاهش یافته است. بخش عمده این موضوع به معاملات بلوک‌های فولاد مبارکه در فروردین‌ ۸۷ باز می‌گردد.

فعالیت بازار سرمایه ایران همواره برمعنای میزان شاخص آن سنجیده می‌شود. اگرچه این شاخص در بیشتر موارد معرف واقعی این بازار نبوده و تحت تاثیر عوامل مقطعی، کاهش یا افزایش یافته است، اما مدیران بازار سرمایه همواره آن را در گفت‌و‌گوهای خویش مدنظر قرار داده‌اند.

شاخص بورس در پایان فروردین‌ماه ۸۸ رقم ۸۴۳۱بود که در مقایسه با پایان فروردین‌ماه ۸۷ از ۱۷درصد افت برخوردار شد. از سوی دیگر، شاخص بورس در پایان فروردین‌ماه جاری در مقایسه با اسفندماه گذشته ۸/۵درصد رشد را نشان می‌دهد.

ارزش تفکیک شده معاملات

ارزش معاملات سهام و حق‌تقدم خرد و بلوک در فروردین‌ماه ۸۸ مبلغ ۱۵۲۲میلیارد ریال و در فروردین ۸۷ مبلغ ۲۱۹۹میلیارد ریال بوده که بیانگر افتی معادل ۸/۳۰درصد است.

همچنین ارزش معاملات عمده در فروردین‌ماه جاری در مقایسه با فروردین‌ماه گذشته ۸/۹۹درصد کاهش را نشان می‌دهد. براساس اطلاعات موجود ارزش معاملات عمده در فروردین‌ماه ۸۸ مبلغ ۹۷/۲۶میلیارد ریال و در فروردین‌ماه ۸۷ مبلغ ۱۵هزارو ۴/۹۷۳میلیارد ریال بوده است.

مجموع معاملات بازار در فروردین‌ماه ۸۸ مبلغ ۱۵۴۹میلیارد ریال و در فروردین‌ماه ۸۷ مبلغ ۱۸هزارو ۱۷۳میلیارد ریال بوده که این بیانگر ۵/۹۱درصد کاهش است.

همچنین متوسط روزانه معاملات نیز در فروردین‌ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴/۹۲درصد افت را نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات سهام کارگری، رد دیون دولت و جوایز صادراتی نیز در فروردین‌ماه جاری یکصد میلیون تومان بودکه در مقایسه با فروردین‌ ۸۷ که مبلغ ۸۵/۲میلیارد ریال بوده، ۵/۹۶درصد کاهش یافته است.

براساس آمارهای موجود، جمع کل معاملات فروردین‌ماه جاری مبلغ ۱/۱۵۴۹میلیارد ریال و فروردین‌ماه ۸۷، ۱۸هزارو ۷/۱۷۵میلیارد ریال بوده که این ارقام نشان می‌دهد ارزش معاملات ۵/۹۱درصد کاهش یافته است.

کاهش تعداد خریداران

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در فروردین‌ماه ۸۸ تعداد ۲۳هزارو ۳۲۶نفر خریدار در بازار حاضر شدند که معاملات آنها در ۱۳۰هزارو ۹۳۶دفعه انجام شد. در این مدت تعداد سه هزارو ۵۶۴کد معاملاتی صادر شد. متوسط روزانه خریداران تعداد ۱۲۹۶خریدار و متوسط روزانه دفعات معامله تعداد ۷۲۷۴معامله بود. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تعداد خریداران ۷/۴۸درصد کاهش، متوسط روزانه خریداران ۴/۵۴درصد کاهش، تعداد دفعات معامله ۱/۴۴درصد رشد، متوسط روزانه دفعات معامله ۱/۲۸درصد رشد و تعداد کدهای صادر شده نیز ۷/۲۷درصد افزایش یافته است.

رشد فعالیت حقیقی‌ها

بازار سرمایه در فروردین‌ماه سال جاری شاهد کاهش میزان فعالیت سهامداران حقوقی و افزایش فعالیت سهامداران حقیقی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بود. به این ترتیب ارزش خرید حقوقی‌ها در فروردین‌ماه ۸۸، مبلغ ۵۱۸میلیارد ریال و در فروردین‌ماه ۸۷ مبلغ ۱۷۴۱۷میلیارد ریال بود که نشان می‌دهد این میزان، ۹۷درصد کاهش را نشان می‌دهد. در مقابل ارزش خرید حقیقی‌ها در فروردین‌ماه ۸۸ مبلغ ۱۰۳۴میلیارد ریال و در فروردین‌ماه ۸۷ مبلغ ۷۶۴میلیارد ریال بود که از رشدی معادل ۳/۳۵درصد برخوردار شده است.

برترین‌های فروردین ۸۸

در فروردین‌ماه سال جاری، پالایش نفت اصفهان توانست با اختصاص ۶/۱۶درصد از سهم کل بازار و کسب ۲۵۷میلیاردو ۵۰۵میلیون ریال، رتبه اول بازار را از لحاظ ارزش معاملات به خود اختصاص دهد. پس از این شرکت، موسسه مالی و اعتباری سینا با ارزش معاملات ۱۵۱میلیاردو ۳۷۹میلیون ریال و کسب ۸/۹درصد ارزش معاملات رتبه دوم و ایران‌ترانسفو با ارزش معاملات ۱۳۸میلیاردو ۴۸۵میلیون ریال و کسب ۹/۸درصد از کل بازار رتبه سوم را به دست آورند. همچنین شرکت‌های مخابرات ایران و بانک کارآفرین به ترتیب با کسب ۹/۷درصد و ۶/۷درصد در مقام چهارم و پنجم از لحاظ ارزش معاملات ایستادند.

از سوی دیگر مقایسه میانگین روزانه ارزش معاملات در ۱۲ماه گذشته نشان می‌دهد در مردادماه ۸۷ میانگین ارزش معاملات ۱۳۶۰میلیارد ریال بود که بالاترین میزان طی مدت مورد اشاره به شمار می‌رود. در این میان در بهمن ماه ۸۷، میانگین روزانه ارزش معاملات ۸۵میلیارد ریال بود که کمترین میزان در ۱۲ماه گذشته است.

صنایع پربازده در فروردین‌ماه

در میان ۳۷صنعت حاضر در بورس، صنعت فلزات اساسی با دارا بودن ۲۶شرکت، ۱/۱۵درصد از کل بازار،P/Eو۸۸/۲ و ارزش بازار ۷۱هزارو ۲۹۱میلیارد ریال جزو صنایع فعال در بورس به شمار می‌رود.

پس از فلزات اساسی، مخابرات و بانک‌ها دیگر صنایع فعال بورس محسوب می‌شوند. مقایسه شاخص قیمت در پایان فروردین‌ماه ۸۸ و پایان فروردین‌ماه ۸۷ نشان می‌دهد که این شاخص در گروه وسایل اندازه‌گیری، پزشکی و اپتیکی با ۷/۳۲درصد رشد بیشترین افزایش را در بین صنایع بورس داشته است.

پس از گروه یاد شده، شاخص قیمت گروه پیمانکاری صنعتی در مقایسه با فروردین‌ سال گذشته با ۶/۱۹درصد رشد مواجه شد. شاخص قیمت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای نیز با ۷/۱۶درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در رتبه سوم قرار گرفت. پس از گروه‌های یاد شده، شاخص قیمت بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی و فلزات اساسی به ترتیب با ۶/۱۴درصد و ۸/۱۱درصد نسبت به فروردین‌ماه ۸۷ رتبه چهارم و پنجم را کسب کردند. پنج صنعت فعال بورس شامل فلزات اساسی، مخابرات، بانک، خودرو و قطعات و سیمان به ترتیب ۱/۱۵درصد، ۲/۱۴درصد، ۵/۹درصد، ۸/۸درصد و ۷/۷درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند. پایان فروردین‌ماه ۸۸ فلزات اساسی با ارزش بازاری معادل ۷۱هزارو ۲۹۱میلیارد ریال رتبه اول و سیمان با ۳۶هزارو ۳۴۹میلیارد ریال رتبه پنجم را دارا شده‌اند. ارزش بازار فلزات اساسی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹/۴۱درصد کاهش یافته است.

این درحالی است که ارزش بازار بانک‌ها در مقایسه با فروردین‌ماه ۸۷ از رشدی معادل ۶/۸۷درصد برخوردار شده است.

مشارکت ۲/۳میلیون سهامدار در ۲۷ صنعت بورسی

گروه بورس - آخرین آمار شرکت بورس نشان می‌دهد بیش از سه میلیون و ۲۰۰هزار سهامدار در ۳۷صنعت بورسی فعال هستند. مطابق این آمار که مربوط به پایان فروردین‌ماه امسال است، صنعت «سرمایه‌گذاری‌ها» با ۱۳شرکت فعال بیشترین تعداد سهامداران را به میزان ۵۶۷هزارو ۵۶۵نفر دارد.

رتبه بعدی بیشترین تعداد سهامداران بورسی نیز متعلق به صنعت «خودرو و ساخت قطعات» با ۳۸۵هزارو ۲۷نفر است، اما صنعت «انبوه‌سازی املاک و مستغلات» با ۲۷۳هزارو ۶۰۲سهامدار رتبه سوم بیشترین تعداد سهامدار را به خود اختصاص داده است. رتبه چهارم نیز متعلق به صنعت «سیمان، آهک و گچ» با ۲۳۴هزارو ۳۵۹سهامدار است. اما نکته جالب در میان سه صنعتی که بیشترین تعداد سهامدار را به خود اختصاص داده‌اند، تعدد شرکت‌های فعال در این صنایع به نسبت دیگر صنایع بازار است. به طوری که صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۳۰ شرکت در کنار صنعت سیمان، آهک و گچ هرکدام با ۲۹شرکت، جزو پرتعدادترین صنایع از جهت شرکت به شمار می‌روند. از سوی دیگر صنعت «کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن» با حضور تنها یک شرکت که ۷۱سهامدار دارد، رتبه آخر تعداد سهامداران را در دست دارد. در مرحله بعد ۱۸۹هزارو ۷۳۲سهامدار، سرمایه‌گذاری‌های خود را در صنعت «محصولات غذایی و آشامیدنی، به جز قند و شکر» متمرکز کرده‌اند تا این صنعت تا رتبه چهارم تعداد سهامدار را در اختیار داشته باشد. در همین حال تعداد کل سهام ۳۴۶شرکت فعال در ۳۷صنعت بورسی، معادل ۲۴۷میلیاردو ۸۰۸میلیون و ۵۹۴هزارو ۲۳۹سهم است. از سوی دیگر با نگاهی به جدول تعداد سهامداران به تفکیک صنعت مشخص می‌شود که رتبه‌های پنجم تا دهم پرطرفداران صنایع به ترتیب متعلق به صنایع «محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» ، «محصولات شیمیایی» ، «فلزات اساسی» ، «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» در آخر «بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی» قرار دارند.

زیر هزارتایی‌ها!

اما چهار شرکت که در انتهای این جدول قرار دارند کمتر از یک هزار سهامدار را توانسته‌اند به سمت خود جذب کنند. به طوری که بعد از صنعت کشاورزی، صنایع «استخراج زغال‌سنگ» با ۶۵۴نفر، «استخراج سایر معادن» با ۳۹۲نفر، «مبلمان و مصنوعات دیگر» نیز با ۲۷۸نفر، کمترین تعداد سهامداران را دارند. رتبه ۱۱ این جدول که صنعت «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با ۱۱۵سهامدار قرار دارد، جایی است که تعداد سهامداران بالای ۱۰۰هزار نفر تمام می‌شود. اما ۱۲صنعت بورسی که در رتبه ۱۲ تا ۲۴جدول پرطرفدارترین صنایع از حیث تعداد سهامدار قرار دارند، توانسته‌اند بین ۱۰ تا ۸۰ هزار سهامدار را به خود جذب کنند.

در این میان چهار صنعت «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «مواد و محصولات دارویی» و «کاشی و سرامیک» دارای سهامداران بالای ۵۰ هزار نفر هستند. در ادامه صنایع «قند و شکر»، «لاستیک و پلاستیک»، «ساخت محصولات فلزی»، «ماشین‌آلات دستگاه‌های برقی»، «ساخت رادیو و تلویزیون»، «سایر واسطه‌گری‌های مالی»، «پیمانکاری صنعتی»، «مخابرات» و «حمل‌و‌نقل انبارداری و ارتباطات» نیز جزو صنایعی هستند که بین ۱۰ تا کمتر از ۵۵هزار سهامدار را به سمت خود کشیده‌اند.

باشگاه ۱۰۰هزار تایی‌ها!

بعد از صنایع پرطرفدار، نوبت به تعداد شرکت‌های پرطرفدار بورس تهران می‌رسد. مطابق اطلاعات جدول تعداد سهامداران به تفکیک صنعت، شرکت توسعه صنعتی ایران با ۲۵۱هزارو ۹۷۲نفر در رتبه نخست پرطرفدارترین شرکت‌های بورسی از حیث تعداد سهامدار است. «توسعه معادن روی ایران» با ۱۳۵هزارو ۱۳۹نفر جایگاه دوم بیشترین تعداد سهامدار را به خود اختصاص داده است. دو شرکت بعدی که در لیست ۱۰۰هزارتایی قرار دارند به ترتیب شامل «ایران‌خودرو» با ۱۳۲هزارو ۹۵۳نفر و «سرمایه‌گذاری صنعت نفت» با ۱۰۵هزارو ۳۷۱نفر سهامدار است.

عکس: حمید جانی‌پور