حذف 102شرکت دولتی از واگذاری‌های امسال
گروه بورس - آمار واگذاری شرکت‌های دولتی در سال جاری در آخرین اظهارنظر مقامات سازمان خصوصی‌سازی از 610 به 508شرکت کاهش یافت.

«اسماعیل غلامی»، معاون سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها آمار کل واگذاری‌های امسال را 5/11هزار میلیارد تومان عنوان کرد که 5هزارو 100میلیارد تومان آن مشمول رد دیون و مطالبات کارکنان شرکت‌های قابل واگذاری است.
غلامی در گفت‌و‌گو با «فارس» ارزش واگذاری شرکت‌های دولتی در سال جدید را بالغ بر ۵/۱۱هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: از این مبلغ حدود ۲هزارو ۶۵۰میلیارد تومان بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و غیره بوده و ۲هزارو ۵۰۰میلیارد نیز بابت مابه‌تفاوت حقوق کارکنان و بازنشستگان درنظر گرفته شده و ۵هزار میلیارد تومان سهام نیز به صورت بورس یا مزایده واگذار خواهند شد.
واگذاری هلدینگی یا غیرهلدینگی؟
وی همچنین در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با اشاره به اینکه نحوه واگذاری ۵۰۸شرکت از طریق بورس یا مزایده در حال بررسی است، عنوان کرد: این شرکت‌ها معمولا از شرکت‌های وزارت نفت، وزارت نیرو و راه‌آهن هستند.
وی یادآور شد: در تقسیم‌بندی 508شرکتی که باید تا پایان سال واگذار شوند، شرکت‌های گازی و پتروشیمی به صورت تک تک نام برده شده‌اند که با تصویب واگذاری آنها به صورت هلدینگ، در قالب یک شرکت قرار می‌گیرد.
تغییر در گروه‌های سه‌گانه!
وی گفت: در حالی پیش از این واگذاری 610 شرکت دولتی در سال 88 جزو برنامه‌‌های سازمان خصوصی‌سازی بود که بر اساس جداول یک و دو قانون بودجه سال 88 دولت، گروه‌بندی سه‌گانه شرکت‌ها تغییر کرد؛ اما هنوز نهایی نشده است.
غلامی ادامه داد: بر اساس تغییرات اولیه و با تکیه بر قانون بودجه ، ۵۰۸ شرکت دولتی در دو جدول یک و دو تقسیم شده‌اند که جدول یک شامل شرکت‌های بند الف اصل ۴۴ قانون اساسی و جدول دو شامل شرکت‌های صدر اصل ۴۴ است.
معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه چهارم، هزار و 20 شرکت دولتی باید واگذار شوند، ادامه داد: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد برخی شرکت‌ها مانند زیرمجموعه‌های خدمات درمانی و شرکت‌های نسل سومی مانند ساپکو غیرقابل واگذاری‌اند؛ به همین دلیل تعداد شرکت‌های مشمول واگذاری در سال جاری از 610 به 508 شرکت کاهش یافته است.
این مقام مسوول در سازمان خصوصی‌سازی در برابر این سوال که بر اساس مصوبه واگذاری ۵ درصد از سهام به مدیران شرکت‌ها چه اقدامی باید انجام شود، پاسخ داد: بر اساس مفاد قانون، شرکت‌های مادر تخصصی باید تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به معرفی و افشای اسامی مدیران شرکت‌های زیر مجموعه خود اقدام کنند تا بعد از بررسی‌های لازم، دیگر مراحل مربوط به واگذاری ۵ درصد از سهام شرکت‌ها به مدیران توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شود.
حفاری شمال آماده‌ترین است!
معاون سازمان خصوصی‌سازی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: از میان شرکت‌های مشمول صدر اصل ۴۴ شرکت‌ حفاری شمال در اولویت واگذاری قرار دارد. غلامی گفت: این شرکت باید بودجه و برخی اطلاعات مورد نیاز را به شرکت بورس ارائه کند تا در اولین جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار مورد پذیرش و درج قرار گیرد که در این صورت بعد از برگزاری جلسه معارفه ۵ درصد از سهام آن در بورس عرضه خواهد شد.
فعلا مدیران را نیاز داریم!
معاون سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با «ایلنا» هم گفته است: درهیچ نقطه‌ای از دنیا واگذاری‌ها در گام اول از دست دولت خارج نشده و ما نیز نمی‌توانیم درمرحله اول، مدیران دولتی را به صورت کامل کنار بگذاریم؛ درچنین شرایطی واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ باید به صورت پلکانی انجام شود.
وی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری خاطر نشان کرد: شرایط بازار سرمایه متاثر از سیاست‌های دولت و عواملی از جمله انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود که بر واگذاری سهام دولتی تاثیر خواهد گذاشت.
معاون سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از دنیا واگذاری‌ها در گام اول از دست دولت خارج نشده است و در چنین شرایطی واگذاری شرکت‌های اصل ۴۴ می‌بایست به صورت پلکانی انجام شود و نمی‌توانیم در مرحله اول خصوصی‌سازی، مدیران دولتی را به صورت کامل کنار بگذاریم.
غلامی در پاسخ به اینکه چرا در سال 87 واگذاری‌ها با موفقیت کامل روبه‌رو نبود تا آنجا که به دلیل عملکرد نادرست سازمان خصوصی‌سازی در برطرف کردن ابهامات مالی واگذاری شرکت مخابرات، گشایش نماد این شرکت در بازار سرمایه با مشکلاتی مواجه شد؟ اظهار داشت: با بررسی شرکت‌هایی که تاکنون در تابلوی بورس اوراق بهادار قرار داشتند، درمی‌یابیم که شرکت مخابرات نسبت به سایر شرکت‌ها بیشترین شفافیت را داشته و با توجه به این امر، توقف طولانی‌مدت نماد مخابرات و مشکلات پیش آمده برای آن به دلیل عملکرد نادرست سازمان خصوصی‌سازی نبود، بلکه اعمال شفافیت در شرکتی که سال‌ها دولتی بوده به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود و در چنین شرایطی اگر به دنبال شفافیت همه جانبه از سوی چنین شرکت‌هایی باشیم، می‌بایست خصوصی‌سازی را تعطیل کنیم.
کمی هم از آمار واگذاری‌ها بعد از ابلاغیه ...
اما ارزش کل سهام واگذاری شده در سال 87 معادل 112هزارو 753میلیارد ریال بوده که شامل واگذاری‌های بخش خصوصی، بخش عمومی غیردولتی و بخش تعاونی بوده است.
مطابق آماری که سازمان خصوصی‌سازی در سایت رسمی خود منتشر کرده، بیشترین میزان واگذاری‌های سهام متعلق به بخش عمومی غیردولتی بوده که در قالب سهام عدالت و به مبلغ ۴۰هزارو ۵۳۱میلیارد ریال انجام شده است.
رتبه بعدی واگذاری‌های سال 87 نیز به میزان 37هزارو 222میلیارد ریال است که شامل بخش خصوصی (کلیه واگذاری به غیر از رد دیون و سهام عدالت) می‌شود.
سهام عدالت که واگذاری‌های مرتبط با آن تحت عنوان بخش تعاونی در آمارها آمده نیز ۳۵هزار میلیارد ریال از ارزش واگذاری‌ها را به خود اختصاص داده است؛ اما واگذاری‌های سال ۸۶ هم برابر ۲۲۶هزارو ۵۴۹میلیارد ریال بوده که این رقم برای سال ۸۷، کاهشی معادل ۱۱۳هزارو ۷۹۶میلیارد را تجربه کرده است.
البته بیش از 160هزار میلیارد ریال از مجموع 226هزار میلیارد ریالی واگذاری سال 86 متعلق به سهام عدالت بوده است. این رقم برای سال 87 به حدود 35هزار میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است.
آمار کل واگذاری سال‌های ۸۵ به ترتیب معادل ۲۵هزارو ۱۶۴میلیارد ریال و سال ۸۴ نیز معادل ۷۶۴میلیارد ریال گزارش شده است.
در واقع با نگاهی گذرا به آمار واگذاری‌ها مشخص می‌شود که بعد از صدور ابلاغیه اصل 44 در سال 85، شاهد افزایش واگذاری‌های به میزان چند صد درصدی بوده‌ایم.
«پترو ایران» فروش رفته؟
از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری که مربوط به آمار تجمعی فروش شرکت‌ها از ابتدای سال گذشته تا پایان آن است، نام شرکت توسعه پتروایران را جزو واگذاری‌ها آورده است.
پیش‌تر در اخبار اعلام شده بود که معامله پتروایران به دلایلی به حال تعلیق درآمده و حتی امکان ابطال مزایده آن هم وجود دارد؛ ولی در آماری که سازمان خصوصی‌سازی منتشر کرده ارزش واگذاری ۷۶میلیون سهام این شرکت را یک هزارو ۴۵میلیارد ریال درج کرده است! سایر واگذاری‌های عمده و بزرگ بورسی این سازمان در سالی که گذشت شامل فولاد خوزستان، مخابرات ایران، بانک ملت، ملی مس و ... بوده است.
نام پتروشیمی «امیرکبیر» هم در لیست واگذاری‌های غیربورسی این سازمان به چشم می‌خورد که رقم واگذاری آن برابر یک هزارو 426میلیاردو 17میلیون ریال بوده است.