گروه بورس-علیرضا باغانی: رییس هیات‌مدیره چادرملو اعلام کرد: درخواست تولیدکنندگان سنگ‌آهن افزایش نرخ کنسانتره تا سطح ۸۵ هزار تومان بود. نظر ما ۱۰تومان بالاتر از توافقات

محمدعلی احمدزاده‌اصل در گفت‌و‌گویی افزایش ۱۶هزار تومانی نرخ کنسانتره آهن را حاصل تفاهمی ضمنی بین سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان دانست و گفت: قیمت کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو در شرایطی ۷۵هزار تومان تعیین شد که درخواست ما افزایش نرخ تا سطح ۸۵هزار تومان،یعنی ۱۰تومان بالاتر از توافق انجام‌شده بود، اما با توجه به چانه‌زنی‌های فولادسازان و امکان تاثیر افزایش نرخ کنسانتره بر قیمت تمام‌شده آنان، در حال حاضر این توافق ضمنی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول به وجود آمده است.

نفع سهام فولادی‌ها از افزایش نرخ

وی با اشاره به تاثیرناپذیری فولادسازان از افزایش نرخ کنسانتره گفت: در شرایطی نرخ کنسانتره تا سطح ۷۵ هزار تومان افزایش یافت که ۱۱هزار تومان آن باید به عنوان کمک به صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت شود، از این رو، فولادسازان از این افزایش نرخ دچار افزایش بهای تمام‌شده نشدند و این موضوع موجب شد تا صف فروش فولادی‌ها در بورس تهران بلافاصله جمع‌آوری شود.

قیمت سنگ‌آهن تابعی از نرخ فولاد

رییس هیات‌مدیره «کچاد» در پاسخ به این پرسش که وضعیت نرخ سنگ‌آهن در سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: به طور قطع نرخ سنگ‌آهن در سال آینده به این شکل نخواهد بود و به عقیده ما قیمت سنگ‌آهن باید تابعی از قیمت فولاد باشد و براساس بازاریابی بین‌المللی تعیین شود؛ ضمن اینکه ما تلاش خواهیم کرد تا در سال آینده سنگ‌آهن وارد بورس کالا شود.

بخشی از خواسته‌های ما تحقق یافت

وی تاکید کرد: افزایش نرخ سنگ‌آهن موجب شد تا تولید‌کنندگان این محصول به بخشی از خواسته‌های خود برسند، اما در نهایت باید قیمت سنگ‌آهن بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

تعهد ۲۳۰میلیارد تومانی فولادی‌ها به صندوق

او درباره کمکی که از این پس باید سنگ‌آهنی‌‌ها به صندوق بازنشستگی فولاد بپردازند، گفت: این کمک در بودجه فولادی‌ها دیده شده و آن‌ها در سال جاری باید رقمی معادل ۲۳۰میلیارد تومان به این صندوق بپردازند که با افزایش نرخ کنسانتره سنگ‌آهن، تولید‌کنندگان این محصول پرداخت بخشی از این کمک را تقبل می‌کنند، اما در نهایت اعتقاد ما این است که صندوق‌های بازنشستگی باید به سمتی پیش رفته که درآمدزایی کرده و خودشان را بتوانند اداره کنند.

بهره مالکانه‌ای وجود ندارد

وی با بیان اینکه پرداخت این کمک به صندوق بازنشستگی فولاد با بهره مالکانه تفاوت دارد، گفت: اساسا چیزی تحت عنوان بهره مالکانه وجود ندارد و دولت از بابت مجوز بهره‌برداری که به شرکت‌های بهره‌بردار داده رقمی را تحت عنوان حقوق دولتی دریافت می‌کند که این مبلغ نیز دو سال است که افزایش پیدا نکرده است، ولی از زمان افزایش نرخ سنگ‌آهن، بهره‌‌برداران موظف شدند بخشی از تعهدات دولت به صندوق بازنشستگی فولاد را تقبل کنند.

وی گفت: حقوق دولتی معادن معادل ۱۰درصد از ارزش ماده معدنی در محل بهره‌برداری است و چیزی تحت عنوان بهره‌مالکانه وجود ندارد و کمک سنگ‌آهنی‌ها به صندوق بازنشستگی فولاد نیز بخشی از تعهدات دولت به این صندوق را جبران می‌کند ؛ ضمن این که میزان این کمک با توجه به شرایط وقت تعیین می‌شود.

گندله ۱۸۰هزار تومانی چادرملو

احمدزاده اصل با ذکر این نکته که افزایش نرخ صورت گرفته تنها مربوط به کنسانتره سنگ‌آهن است، گفت: کنسانتره تنها ۴میلیون تن از تولیدات ما را شامل می‌شود و محصولات دیگر از جمله گندله براساس قیمت توافقی تعیین می‌شود.

به گفته وی، چادرملو گندله خود را به قیمت تنی ۱۸۰هزار تومان می‌فروشد، ضمن این که ریزدانه‌های خود را از ۳۰هزار تومان پیش‌بینی شده در بودجه، ۵۵ هزار تومان می‌فروشد.

نرخ جدید حاصل چانه‌زنی‌ها است

وی در پاسخ به این پرسش که ایمیدرو در تعیین نرخ جدید سنگ‌آهن چه نقشی داشت، گفت: مذاکرات مربوط به افزایش نرخ کنسانتره بین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن انجام شده است و نرخ جدید حاصل چانه‌زنی‌هایی است که بین طرفین صورت گرفته است، دولت نیز با توجه به آنکه مالک اصلی معادن است به طور طبیعی انتظاراتی داشته که با تقبل کمک به صندوق فولاد بخشی از این انتظارات تحقق یافته است.

وی پیش‌بینی کرد: با توجه به افزایش نرخ‌های اعمال شده وضعیت سودآوری تولید‌کنندگان کنسانتره بهبود یابد و زمینه آزادسازی نرخ سنگ‌آهن نیز در آینده‌ فراهم شود.

افزایش تولید گندله در «کچاد»

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که چادرملو گندله را فراتر از بودجه و به قیمت ۱۸۰هزار تومان فروخته، آیا در این رابطه افزایش سودی نیز داشته است؟ گفت: پیش‌بینی تولید ما یک‌میلیون تن بود که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود تولید گندله چادرملو به دومیلیون تن برسد.

تنظیم بازار با عرضه‌های «وسپه»

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه درباره عرضه سهام چادرملو از سوی «وسپه» گفت: این عرضه‌ها به منظور تنظیم بازار صورت گرفته و در واقع سرمایه‌گذاری سپه در شرایط مختلفی نسبت به عرضه یا حمایت از سهام «کچاد» در بازار اقدام کرده است.وی گفت: سهام چادرملو در سایه حمایت سهامداران خود توانسته به رتبه دومین سهم نقد شونده بازار تبدیل شود.

به گفته وی، از پرتفوی ۲۸۰میلیارد تومانی «وسپه»، ۹۰میلیارد تومان آن مربوط به شرکت چادرملو است.