گروه بورس- نماد شرکت‌های سایپا، پتروشیمی خارک و پالایشگاه اصفهان به ترتیب حدود یک ماه و نیم، دو ماه و یک ماه است که در بورس بسته شده و معامله‌ای روی سهام آنها صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ما، شرکت‌های یاد شده با وجود ارائه اطلاعات به بورس تاکنون شاهد بازگشایی نماد خود نبوده‌اند.

براساس این گزارش شرکت سایپا هفته گذشته حتی اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه خود را به بورس ارائه کرده است و به نظر می‌رسد دلیلی برای توقف نماد آن وجود نداشته باشد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که دلیل توقف نماد سایپا به دلیل تقسیم سود بالا در مجمع است زیرا این امر ممکن است پس از بازگشایی نماد موجب تاثیر منفی روی شاخص کل شود، بنابراین این نماد در روزی باز خواهد شد که برخی معاملات، تاثیر مثبت بالایی بر شاخص بگذارد تا از این طریق اثر منفی بازگشایی سایپا خنثی شود.

همچنین مدیرعامل شرکت پتروشیمی خارک در مجمع عمومی سالانه این شرکت گفت: EPS اعلام شده شرکت به بورس، رقم ۳۷۵تومان است اما به رغم این اعلام، نماد این شرکت نیز بسته است.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که گزارش سه ماهه عملکرد شرکت پالایشگاه اصفهان و بودجه این شرکت نیز به بورس اعلام شده اما نماد آن همچنان در توقف به سر می‌برد.

همچنین تاکنون صورت‌های مالی سه ماه شرکت‌های پتروشیمی خارک و پالایشگاه اصفهان با وجود دریافت از این شرکت‌ها در سایت بورس قرار نگرفته است.

خبرنگار دنیای‌اقتصاد به‌رغم پیگیری‌های مکرر برای تماس با رییس اداره نظارت بر ناشران بورس موفق نشد پاسخ سوالات یادشده را از این معاونت دریافت کند.

انتشار الکترونیک اطلاعات شرکت‌های بورسی

همچنین رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفت: شرکت‌های حاضر در بازار از اول مهرماه امسال ملزم خواهند بود تا اطلاعات خود را تنها از طریق شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به این سازمان ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، «امیر حمزه مالمیر» افزود: دوره‌های آموزشی لازم در فاز نخست طرح کدال به ۱۲۸ شرکت بورسی داده شده است تا شرایط برای ارسال اطلاعات شرکت‌های بازار اول از طریق این سامانه مهیا شود.

وی به نامه هفته گذشته سازمان بورس و اوراق‌بهادار به شرکت‌های حاضر در بازار اول اشاره کرد و اظهار داشت: در این نامه از شرکت‌ها خواسته شده است تا زیرساخت‌های لازم را برای ارسال اطلاعات از طریق کدال فراهم کنند.

مالمیر خاطر نشان کرد: شرکت‌هایی که تاکنون در دوره‌های آموزشی کدال شرکت نکرده‌اند، می‌توانند هفته جاری در دو دوره آموزشی این سامانه حضور یابند. رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق‌بهادار تصریح کرد: هیچ توجیهی پس از الزامی شدن این طرح قابل قبول نیست، به طوری که تمامی عواقب آن متوجه شرکت‌ها خواهد بود.

وی گفت: اگر بحث امضای دیجیتال رفع شود، سازمان بورس و اوراق‌بهادار دیگر هیچ‌گونه اطلاعات کاغذی را از شرکت‌ها دریافت نخواهد کرد.

مالمیر در خصوص فاز دوم طرح شبکه اطلاع‌رسانی ناشران افزود: تمامی شرایط و امکانات لازم برای آغاز عملیات اجرایی این طرح فراهم شده است، به گونه‌ای که از ماه آینده فاز دوم کدال شروع می‌شود.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق‌بهادار درباره وضعیت تابلو چهارمی‌ها اظهار داشت: تا پایان شهریورماه در مورد ۶۰ شرکت حاضر در این تابلو تصمیم‌گیری خواهد شد. وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، عمده شرکت‌های حاضر درتابلوی چهارم از بورس اخراج خواهند شد و تنها تعداد کمی از آن‌ها به تابلوی دوم راه خواهند یافت.

مالمیر در مورد وضعیت ورود شرکت ذوب‌آهن اصفهان به بورس گفت: اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق‌بهادار قصد دارد تا با انتشار اطلاعات شرکت‌ها، آمادگی لازم را برای ورود آنان به بورس فراهم کند.

وی اضافه کرد: در همین راستا در هفته‌های گذشته صورت‌های مالی سال‌های قبل، تصمیمات مجمع، پیش‌بینی سود سال ۸۷ و ... شرکت ذوب‌آهن اصفهان به بازار منعکس شده است.

مالمیر با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات ذوب‌آهن اصفهان به عنوان ناشر غیر بورسی به بازار منعکس شده است، افزود: به هنگام ورود این شرکت به بورس، تنها اطلاعات آن از ناشر غیر بورسی به بورسی تغییر خواهد یافت.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق‌بهادار در مورد وضعیت ورود بانک‌ها به بورس اظهار داشت: کارشناسان این سازمان تاکنون چند جلسه را با نمایندگان بانک‌های صادرات ایران و ملت برگزار کرده‌اند تا اطلاعات این بانک‌ها همانند ذوب‌آهن به بازار منعکس شود.

وی خاطر نشان کرد: سازمان بورس و اوراق‌بهادار مکاتبه‌ای را با بانک تجارت انجام داده است تا جلسات آموزشی، نحوه ارسال اطلاعات این بانک به بورس برگزار شود تا بانک تجارت نیز مشکلی در امر اطلاع‌رسانی به هنگام درج نامش در بورس نداشته باشد.

مالمیر در مورد زمان ورود بانک‌ها به بورس گفت: بر اساس تکلیفی که بر عهده این بانک‌ها گذاشته شده است، آنها باید صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۸۶ خود را تا ۱۵شهریور ماه جاری به سازمان بورس و اوراق‌بهادار ارائه دهند.

وی ادامه داد: در صورتی که بانک‌ها مجامع خود را برگزار کرده، پیش‌بینی درآمد هر سهم و عملکرد سه‌ماهه خود را اعلام کنند، آمادگی عرضه در بورس اوراق‌بهادار تهران را خواهند داشت.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق‌بهادار عمده‌ترین مشکل ورود بانک‌ها به بورس را صندوق‌های بازنشستگی آنها اعلام کرد و گفت: بانک‌ها با در نظر گرفتن این موضوع، صورت‌های مالی سال ۸۶ خود را به این سازمان ارائه خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برای نخستین‌ بار گزارش خلاصه تصمیمات مجامع شرکت‌های بورسی (زمان برگزاری مجمع، نام حسابرس، سود نقدی، درآمدها و سود و زیان واقعی، پاداش هیات‌مدیره و ...) به بازار منعکس خواهد شد.

مالمیر با بیان اینکه این گزارش تا اواسط شهریورماه جاری تهیه

می شود، اظهار داشت: سهامداران با انتشار این گزارش به ‌راحتی می‌توانند از تصمیمات مجامع شرکت‌های بورسی مطلع شوند.

وی درمورد نحوه رسیدگی به بروز تخلفات در مجامع شرکت‌های بورسی گفت: هم اکنون پرونده چهار شرکت بورسی به دلیل «توزیع منافع موهوم» در کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس و اوراق‌بهادار در حال بررسی است. رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق‌بهادار اظهار داشت: مدیران این شرکت‌ها در جلسات کمیته رسیدگی به تخلفات این سازمان حضور یافته و دفاعیات خود را انجام داده‌اند.

مالیمر خاطرنشان کرد: آرای انضباطی این چهار شرکت بورسی هفته آینده اعلام خواهد شد.