سرمایه‌گذاری «ومعادن» در طرح‌های 8گانه فولاد کشور

«صبانور» سال آینده وارد بورس می‌شود

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از سرمایه‌گذاری این شرکت در یکی از پروژه‌های ۸گانه فولاد کشور خبر داد. حسین ملاحسین‌آقا در گفت‌وگویی با اشاره به توسعه دامنه سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» در صنعت فولاد گفت: این شرکت سرمایه‌گذاری در حال بررسی سرمایه‌گذاری در یکی از طرح‌های ۸گانه فولادی کشور است که در این زمینه مذاکراتی را با «ایمیدرو» در دستور کار داریم.

به گفته وی، «ومعادن» احتمالا در یکی از دو پروژه فولاد سبزوار یا چهارمحال و بختیاری با مشارکت کنسرسیوم داخلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد، اما مدیریت این کنسرسیوم با معادن و فلزات است و ما سرمایه‌گذار اصلی این پروژه خواهیم بود. وی درباره آخرین وضعیت این پروژه‌ها گفت: قراردادهای احیای آنها منعقد شده و باید این پروژه‌ها به سمت فولادسازی پیش بروند. وی از دو پروژه مزبور به عنوان پروژه‌های بزرگ فولادسازی کشور یاد کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها می‌تواند آینده خوبی با ارزش افزوده اقتصادی به همراه داشته باشد.

وارد سیمان نمی‌شویم

ملاحسین آقا در پاسخ به این پرسش که شایعات مربوط به سرمایه‌گذاری «ومعادن» در صنعت سیمان چه‌قدر صحت دارد، گفت: ما در شرکت هنوز به جمع‌بندی نهایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان نرسیده‌ایم و کماکان در صنایع فلزی و معدنی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

مدیرعامل «ومعادن» از تمایل این شرکت برای سرمایه‌گذاری در صنعت ذغال‌سنگ سخن گفت و افزود: هم‌اکنون در حال بررسی معادن ذغال‌سنگ کشور هستیم و در همین راستا هم در مزایده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی که عمدتا مربوط به معادن ذغال‌سنگ کشور است، نیز شرکت کرده‌ایم.

از نظر وی، ذغال‌سنگ باتوجه به پتانسیل‌های موجود در بازار عرضه و تقاضا موقعیت خوبی در آینده خواهد داشت.

وی درباره افزایش سرمایه فولاد خراسان گفت: ‌درخواست افزایش سرمایه ۵۰درصدی «فخاس» به سازمان بورس تقدیم شده است و امیدواریم که به زودی مورد موافقت سازمان بورس قرار گیرد.

وی گفت: سهام «ومعادن» در «فخاس» از ۱۸درصد به ۲۴درصد افزایش یافته و این نشان‌دهنده آینده خوبی است که برای این شرکت متصور هستیم.

سهامدارن «فخاس» در صف نمی‌مانند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «ومعادن» برنامه خرید «فخاس» را در بازار دنبال می‌کند، گفت: به‌طور قطع اگر فولاد خراسان دچار صف‌فروش شود، ما به عنوان سهامدار عمده نمی‌گذاریم کسی در صف باقی بماند و سهام را خریداری می‌کنیم.

او آخرین وضعیت دو مدول احیای «فخاس» را این گونه تشریح کرد که مدول یک احیای «فخاس» که متعلق به فولاد خراسان، «ایریتک» و معادن و فلزات است، تاکنون ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مدول دو احیا هم که ۱۰۰درصد آن متعلق به «فخاس» است، دارای ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی ابراز امیدواری کرد که فولاد خراسان در آینده‌ای نزدیک بتواند با استفاده از آهن اسفنجی به کار خود ادامه دهد و قرارداد تولید ۲/۱میلیون تن فولاد در این شرکت نهایی شود.

«ومعادن» سهامدار ۱۸ درصدی گهرزمین

مدیرعامل «ومعادن» با اشاره به مالکیت ۱۸درصدی این شرکت در سنگ‌آهن گهرزمین گفت: گهرزمین بزرگترین طرح معدنی کشور محسوب می‌شود و باید در دو فاز ۱۰میلیون تن گندله و ۱۰میلیون تن کنسانتره در این طرح تولید شود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به مناقصه انجام شده برای فاز اول در ماه آینده این فاز عملیاتی شود. وی مدت زمان اجرای طرح ذکر شده را دست‌کم ۳ سال عنوان کرد.

ملاحسین زمان بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی گل‌گهر را سه ماه سوم سال‌جاری اعلام کرد و ادامه داد: با راه‌اندازی این واحد، سالانه ۵میلیون تن گندله تولید خواهد شد و به طور قطع با توجه به ارزش افزوده اقتصادی که گندله در پیش رو دارد، شاهد رشد قیمت و توجه بازار به نماد «کگل» نیز خواهیم بود. او درباره آخرین وضعیت چادرملو گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه خط چهارم چادرملو با ظرفیت کامل در حال فعالیت است، ما به دنبال افزایش تولید یک میلیون تنی هستیم.

دوقلوهای سنگ آهنی را نمی‌فروشیم

به گفته ملاحسین آقا، چادرملو امسال در بودجه خود تولید یک میلیون تن گندله را پیش‌بینی کرده که احتمال دارد این پیش‌بینی امسال به ۲میلیون تن برسد، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید کنسانتره در «کچاد» به ۵/۶میلیون تن برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «ومعادن» برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها برنامه‌ای برای فروش سهام دوقلوهای سنگ‌آهنی دارد، گفت: با توجه به ارزندگی سهام چادرملو و گل‌گهر، هیچ برنامه فروش سهامی از سوی «ومعادن» دنبال نمی‌شود.

سهامداران در انتظار تعدیل‌های پی‌درپی

مدیرعامل معادن و فلزات با بیان اینکه پیش‌بینی سود این شرکت دست‌یافتنی است، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات پیش رو از جمله افزایش احتمالی نرخ سنگ‌آهن، EPS شرکت با تعدیل‌هایی در طول سال مواجه شود، هر چند در این مسیر ریسک‌هایی همچون نوسانات قیمت‌های جهانی فلزات وجود دارد، اما با توجه به تنوع پرتفوی معادن و فلزات که ترکیبی از سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازهایی است که متکی به استفاده از قراضه هستند، به نظر می‌رسد در شرایط موجود سهام معادن و فلزات یکی از کم ریسک‌ترین سهم‌های بازار باشد.

سنگ‌آهن در بورس برای معاملات خرد

رییس هیات‌مدیره بورس کالا در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ورود سنگ‌آهن به بورس دنبال می‌شود، گفت: ورود سنگ‌آهن به بورس مستلزم بررسی و تایید هیات پذیرش است، اما از آن جا که قراردادهای فروش سنگ‌آهن معمولا بلندمدت منعقد می‌شود، بنابراین در صورتی که سنگ‌آهن وارد بورس نیز شود، قیمت تعیین شده در بورس در این قراردادها نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و قیمت تعیین شده در بورس فقط در معاملات خرد و موردی می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

به گفته وی، قراردادهای فروش سنگ‌آهن عمدتا بلندمدت و برای حداقل یک سال منعقد می‌شود.

باز هم مس می‌خریم

او همچنین از برنامه خرید سهام ملی مس در بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: «ومعادن» به همراه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد حدود ۹درصد از سهام «فملی» را در اختیار دارد و نگاه ما به این شرکت این گونه است که دریایی از توسعه‌ها می‌تواند در مس انجام شود، از این رو ما همواره به دنبال خرید سهام مس چه به صورت خرد و چه به صورت بلوکی بوده و هستیم.

آهن اسفنجی و فولادسازی در ارفع

او درباره پروژه آهن و فولاد ارفع یکی از زیرمجموعه‌های «ومعادن» گفت: ما در آهن و فولاد ارفع پروژه ۸۰۰هزار تنی آهن اسفنجی و پروژه فولادسازی یک‌میلیونی را در اردکان دنبال می‌کنیم که قرارداد مربوط به تولید آهن اسفنجی نهایی شده و ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ضمن اینکه بخش فولادسازی این پروژه هم توسط چینی‌ها احداث می‌شود که به نظر می‌رسد ظرف ۳ سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی درباره ترکیب سهامداران آهن و فولاد ارفع گفت: ۱۵درصد از سهام ارفع متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد، ۱۶درصد از آن چادرملو، ۲۰درصد متعلق به «ومعادن» و ۴۹درصد آن هم در اختیار ایمیدرو است.

ذخیره ۵۰میلیونی معدن صبانور

ملاحسین آقا درباره معدن صبانور گفت: ‌این معدن دارای ذخیره‌ای سنگ‌آهنی به میزان ۵۰میلیون تن است که ۹۲درصد آن متعلق به سرمایه‌گذاری معادن و فلزات است.

به گفته وی، معدن صبانور دارای یک واحد دانه‌بندی ۶۰۰هزار تنی است که اواخر سال گذشته راه‌اندازی شده، ضمن اینکه برنامه احداث واحد ۵/۱میلیون تنی کنسانتره نیز در این معدن دنبال می‌شود.

صبانور سال دیگر در بورس

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «ومعادن» برنامه‌ای برای ورود شرکت‌های غیربورسی خود به بورس دارد، گفت: برنامه ما ورود فولاد صبانور در سال آینده به بورس اوراق‌بهادار است.

نفع طرفین در افزایش نرخ

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به برگزاری جلسات مربوط به افزایش نرخ سنگ‌آهن گفت: افزایش نرخ سنگ‌آهن در قیمت تمام شده فولادی‌ها تاثیرگذار نیست و سنگ‌آهنی‌ها هم با این افزایش باید نرخ بتوانند فرصت توسعه را پیدا کنند و در واقع با افزایش نرخ رابطه منطقی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد به وجود می‌آید.