برنا نیوز- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سبک خصوصی سازی در ایران بیشتر شبیه بلوک غرب اروپا است تا بلوک شرق. غلامرضا حیدری کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به انتقاد کسانی که می‌گویند دولت برای خصوصی‌سازی خود الگوی خاصی ندارد، تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور ما، این است که تا بخواهیم کاری انجام دهیم، به سرعت سوال می‌شود، الگوی شما در مورد این کار چیست؟ در صورتی که خصوصی‌سازی در هیچ کجای دنیا الگوی خاص و مشخصی ندارد و با توجه به شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر کشور، الگوی خصوصی‌سازی متفاوت بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: حتی کشورهای بلوک شرق هم خصوصی‌سازی یکسانی نداشتند. یعنی نوع واگذاری سهام در کشور روسیه با چک و با کشورهای دیگر متفاوت بوده است. اما اجرای این طرح فقط در بلوک شرق انجام نشده است بلکه در بلوک غرب هم اجرا شده است. در انگلستان در سال ۱۹۷۲ اولین روش در خصوصی‌سازی همان واگذاری سهام به مردم بود. این درحالی است که انگلستان اولین کشوری بود که دست به خصوصی‌سازی زد و نصف خصوصی‌سازی‌هایی که در اروپا انجام شده، در انگلستان بوده است. کشور فرانسه همین خصوصی سازی را در سطح گسترده تری اجرا کرد. کشور آلمان و کشورهای جنوب شرق آسیا این کار را انجام دادند. اینطوری نیست که فقط بلوک شرق انجام داده باشد.

کردزنگنه در خصوص مقایسه خصوصی‌سازی در ایران با کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: هیچ کشوری مثل ایران، تقویت بنیه اقتصادی دهک‌های پایین را تا به حال مدنظر قرار نداده است. یعنی هر کشوری که سهام را واگذار کرده به همه مردم بالای ۱۸ سال این سهام را داده‌اند و توجهی نداشتند که فرد گیرنده سهام ثروتمند است یا فقیر و اصلا گروه‌های هدف مثل سه دهک پایینی جامعه را مثل ایران درنظر نگرفتند.کرد زنگنه در رابطه با محدودیت فروش سهام در ایران به تجربه کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: مثلا در سنگاپور اجرای این طرح، فرهنگ سهام‌داری را از ۱۶درصد به ۳۰درصد رسانده است مثلا فرانسه هم همین‌طور بود یعنی خریدوفروش سهام محدود شده بود و در عوض سهام جایزه را جایگزین کرده بودند به این معنی که هر کسی که مدت زمان بیشتری این سهام را در اختیار داشته باشد و نفروشد، سهام مجانی جایزه می‌گیرد.هدف از این محدودیت هم رشد و گسترش بازار سرمایه و فرهنگ سهامداری در کشور است.