ایسنا- ایجاد بازار مشتقه که به عنوان یکی از اهداف شرکت بورس در سال جدید مطرح شده است، اکنون با عبور از فاز مطالعاتی در مرحله ورود به فاز دوم قرار دارد که برای این منظور از مشاوران خارجی استفاده شده است ولی به منظور پیچیدگی و گستردگی ایجاد این بازار در بخش معاملات و همین طور تسویه و پایاپای ایجاد آن تا پایان سال بعید به نظر می‌رسد. علی سنگینیان، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شرکت بورس، در مورد آخرین وضعیت ایجاد بازار مشتقه گفت: برای ایجاد بازار مشتقه دو فاز ایجاد شده است که فاز اول مرحله مطالعاتی است و پیشنهاد ساختار اجرایی آن انجام شده است و حداکثر تا یک هفته آینده نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: فاز مطالعاتی ایجاد بازار مشتقه به اتمام رسیده که بعد از تصویب هیات مدیره فاز دوم این بازار مشتقه آغاز می‌شود.

وی توضیح داد: فاز دوم مرحله اجرایی طرح است که زمان بر بوده و موضوع انتخاب نرم‌افزار، سخت‌افزار، کسب مجوزهای لازم، آموزش سرمایه‌گذاران و آموزش کارگزاران در آن مطرح است که به این منظور با مشاوران خارجی از کشور هند و تایوان مذاکره شده تا در اجرای آن کمک‌های موثری ارائه دهند و منتظر هستیم تا فاز مطالعاتی نهایی شده و سپس از مذاکرات آنها استفاده شود.

سنگینیان با اشاره به اینکه زمان نهایی شدن فاز دوم و ایجاد بازار مشتقه قابل پیش‌بینی نیست، اظهار کرد: در صورتی که از نرم افزار جدید (آتوس) برای ایجاد این بازار استفاده شود اقدامات به سرعت پیش می‌رود ولی در صورتی‌که مجبور باشیم نرم‌افزار جدیدی برای این بازار خریداری کنیم، زمان بیشتری نیاز دارد.

معاون شرکت‌ بورس تصریح کرد: در نرم‌افزار «آتوس» پیش‌بینی می‌شد که نرم‌افزار معاملات بازار مشتقه هم خریداری شود ولی این امر اتفاق نیفتاد که البته در تفاهم نامه «آتوس» پیش‌بینی شده و راه‌ مذاکره برای این منظور باز است.

وی بخش تسویه و پایاپای را از مهم‌ترین بخش‌های بازار مشتقه دانست و ادامه داد: مشکل ایجاد بازار مشتقه تنها بخش معاملات نیست بلکه بخش مهم و پیچیده آن تسویه و پایاپای است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

سنگینیان در برابر این سوال که آیا بازار مشتقه تا پایان سال عملیاتی می‌شود؟ اظهار کرد: راه‌اندازی این بازار تا پایان سال بعید بوده و احتمالا در سال ۸۸ راه‌اندازی خواهد شد.