ما بی تقصیریم!

گروه بورس - معصومه‌ طاهرخانی: رییس سازمان بورس صحبت‌های مدیران خصوصی‌سازی را که از افزایش قیمت مخابرات تا ۲۵۰ تومان سخن گفته بودند، بدون مبنا خواند.

«علی صالح‌آبادی» در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره صحبت‌های مدیران خصوصی‌سازی که از افزایش قیمت مخابرات تا ۲۵۰ تومان سخن گفته‌اند، چیست؟ و آیا این امر مصداق دستکاری قیمت محسوب می‌شود یا خیر، گفت: «از نظر ما این اظهارنظرها هیچ مبنایی ندارد. تمام اطلاعات شرکت مخابرات همان اطلاعاتی است که روی سایت رسمی شرکت بورس منتشر شده و تمام پیش‌بینی‌ها برمبنای آن انجام می‌شود.»

وی در پاسخ به سوال دیگری که باتوجه به اثر مستقیم صحبت‌ها و ابراز نظر مسوولان امر واگذاری و «بورس» روی قیمت سهام، آیا بورس مکانیسمی را برای کنترل این حالت تعریف کرده است، گفت: ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

خصوصی‌سازی ۵درصد تعهد عرضه دارد!

دبیرکل بورس در جواب سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه میزان تعهدی که سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه درصدهای بعدی مخابرات دارد، چقدر است؟ نیز اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی مطابق تعهد اولیه خود باید تا ۵درصد دیگر سهام مخابرات را در زمانی که تقاضا برای سهم وجود دارد، عرضه کند.

ما بی‌تقصیریم، خصوصی‌سازی‌ تعلل می‌کند ...

وی درجواب دیگر سوال خبرنگار ما درباره اینکه «چرا طی هفته اول مخابرات که صف‌های ۴۰۰ میلیونی برای سهام وجود داشت، این سازمان به تعهد خود عمل نکرد و آیا سازمان بورس برای عرضه، فشاری بر خصوصی‌سازی وارد کرده است یا خیر؟ گفت: ما بارها زمانی که مخابرات صف خرید میلیونی داشت از سازمان خصوصی تقاضای عرضه سهم کردیم ولی این امر صورت نگرفت و تعلل از سوی ما نبود، بلکه سازمان خصوصی‌سازی در این کار تعلل کرده است.

وی در مورد تحلیل خود از چرایی تعلل خصوصی‌سازی نیز افزود: به‌نظر من مراحل وقت‌گیر اداری، مهمترین دلیل تاخیر درعرضه ۵درصد بعدی مخابرات است.

اما صالح‌آبادی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در این خصوص که با توجه به مساعدت ویژه مسوولان کشور از جمله رییس‌جمهور که برای عرضه مخابرات به آن اشاره شده بود، نمی‌توان مراحل اداری را بهانه عرضه نکردن ۵درصد سهام مخابرات دانست، گفت: این حرف درست است ولی مدیران که همیشه جلسه و مساعدت ندارند. در هر صورت مسوولیت واگذاری و عرضه با سازمان خصوصی‌سازی است و ما مسوول نیستیم.

هنوز «پالایش و پخش» وکالت عرضه «شپنا» را نداده!

رییس سازمان بورس در جواب سوال دیگر خبرنگار ما در مورد عرضه‌های بعدی پالایشگاه نفت اصفهان گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ها هنوز وکالت هیچ درصد دیگری جز همان ۵درصدی که در بورس واگذار شده را به سازمان خصوصی‌سازی نداده است.

ما هم قصد داریم تا زمانی که خصوصی‌سازی برگه وکالت را به بورس ارائه نداده، اجازه هیچ سهمی را ندهیم.

این مساله جزو بندهای پذیرش سهام شرکت‌ها در بورس هم هست و سعی داریم با نهایی کردن این مساله در مورد واگذاری‌های بعدی، ‌از ایجاد صف‌ها و مسائل بعدی بعد از عرضه در بورس جلوگیری کنیم.

«ذوب‌آهن» سهام «سنگ‌آهن مرکزی» را بخرد

صالح‌آبادی در ادامه، ادغام ذوب‌آهن اصفهان و سنگ‌آهن مرکزی را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به این‌که سنگ آهن مرکزی ایران ماده اولیه ذوب‌آهن اصفهان را تامین می‌کند و شرکت سنگ آهن مرکزی جزو ۵۳۱ شرکت در فهرست واگذاری قرار دارد، طبق اصل ۴۴ جزو موارد حاکمیتی دولت نبوده بنابراین در هیات پذیرش پیشنهاد ادغام این دو شرکت مطرح شد به طوری که ذوب‌آهن اصفهان، سنگ‌آهن مرکزی را خریداری کرده و پس از ادغام این دو، یک جا وارد بورس شوند که به طور قطع اگر سنگ‌آهن به ذوب‌آهن داده شود نه تنها قیمت ذوب‌آهن در بورس بالاتر می‌رود بلکه ریسک تامین مواد اولیه برای ذوب‌آهن کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: این کار نیازمند تصویب وزارت صنایع و معادن است که مصوبه آن از طریق بورس ارائه می‌شود. البته هیات عالی واگذاری نیز باید براساس قانون اصل ۴۴ در این باره تصمیم‌گیری کند.

مالیات «ابزارها» در راه هیات دولت

رییس سازمان بورس در خصوص لایحه مالیات ابزارهای جدید به ایسنا گفت: لایحه‌ای در زمان وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی ارائه شد و در حال حاضر نیز با وزیر جدید در میان گذاشته شده است که امروز در جلسه کمیسیون فرعی شورای بورس و هفته آینده در شورای بورس این موضوع مطرح می‌شود و پس از تصویب آن تا اواسط شهریورماه به هیات دولت ارسال خواهد شد، البته پس از تصویب در شورای بورس متن کامل آن اعلام می‌شود.

وی تمام نهادها، ‌بازارها و ابزارهای جدید، OTC، شخصیت حقوقی صندوق‌ها و عرضه‌ سهام در خارج از کشور را مشمول این لایحه دانست.