بازتاب مثبت اعلام آزادسازی بازار سیمان در بازار سهام تهران
دنیای اقتصاد- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و با توجه به تعهد کارخانجات تولید‌کننده سیمان مبنی بر حفظ قیمت مصرف‌کننده سیمان تا سقف تنی ۶۵۰‌هزار ریال برای تیپ یک، مجوز خروج سیمان را از سبد حمایتی دولت صادر کرد. بر اساس این مصوبه، کارخانجات تولید‌کننده سیمان موظف شدند کل سیمان تولیدی خود را تا سقف قیمت توافق شده از طریق شبکه توزیع اصناف در بازار داخلی توزیع کنند.
بر این اساس، آیین‌نامه نحوه تامین و توزیع سیمان بر اساس مصوبه کمیته ماده یک طرح جامع سیمان و با تصویب وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن اجرایی خواهد شد و وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن موظف شدند ظرف یک ماه نسبت به تهیه و پیشنهاد متن اصلاحیه طرح جامع سیمان اقدام و جهت تصویب به هیات وزیران ارائه کنند.

نمادهای سیمانی متوقف شد
آزاد سازی قیمت سیمان کلید خورد
گروه بورس- بورس تهران یک روز پس از انتشار خبر نه چندان قابل اتکای خروج مرحله‌ای سیمان از سبد حمایتی، شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین برای نمادهای سیمانی و شرکت‌های دارای پرتفوی سیمانی بود.
به طوری که در نهایت مدیریت بازار شرکت بورس نماد شرکت‌های سیمانی را تا انتشار اطلاعات موثق متوقف کرد.براساس خبر اعلام شده، از سوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، دولت در 27خرداد ماه گذشته اختیار توزیع و فروش سیمان را به انجمن صنفی داده و سیمان هم به صورت مرحله‌ای از سبد حمایتی خارج خواهد شد. این اخبار تا جایی پیش رفت که این مصوبه که تا پیش از این خبری از آن نبود، اجرایی هم شده است و تولیدکنندگان سیمان محصول خود را به قیمت 60 تا 65هزار تومان می‌فروشند. اما بازار این بار هم به این خبر که با لحنی محکم از گذشته مطرح شده بود، واکنش مثبت نشان داد و برای چندمین بار آن را باور کرد و از دقایق اولیه انتشار این خبر از طریق خبرگزاری‌ها، تقاضای خرید سنگین، برای نمادهای سیمانی در سیستم معاملات ثبت شد.
افزایش ۴۰ تا ۱۰۰درصدی EPS
از سوی دیگر مهندس علی محمد بٌد، مدیرعامل هلدینگ سیمانی سرمایه‌گذاری غدیر معتقد است، در صورت افزایش 10هزار تومانی قیمت سیمان EPS شرکت‌های سیمانی با تعدیل مثبت از 40 تا 100درصد مواجه خواهند شد. وی افزود: روان شدن معاملات سهام شرکت‌های سیمانی و مثبت شدن وضعیت آنها از نتایج بعدی افزایش قیمت سیمان است.
آذر و دی؛ زمانی برای آزادسازی
وی در خصوص زمان نهایی برای آزادسازی واقعی قیمت سیمان نیز گفت، در ماه‌های آذر و دی ماه که تقاضا برای سیمان کاهش می‌یابد و از سوی دیگر طرح‌های افزایش ظرفیت شرکت‌های سیمانی به بهره‌برداری می‌رسد، احتمال می‌رود که آزادسازی سیمان محقق شود.
اتخاذ تدبیری برای حمل‌ونقل سیمان
«بُد» تشکیل کارگروهی برای توزیع سیمان را مقدمه‌ای برای انتقال نهایی حمل‌ونقل سیمان به کارخانه‌ها برشمرد و گفت: در همه دنیا حمل‌ونقل سیمان برای رساندن به دست مصرف‌کننده به وسیله کارخانه‌های تولیدکننده است، ولی این امر در کشور ما اجرا نمی‌شود. وی اظهار امیدواری کرد: با تشکیل این کارگروه شرایط برای نهایی شدن انتقال حمل‌ونقل به تولیدکنندگان و از سوی دیگر آزادسازی و از بین رفتن بازار سیاه سیمان عملیاتی می‌شود.
افزایش قیمت بعد از۱۱۴۶ روز!
اما علیرضا عسگری مارانی، افزایش 10هزار تومانی قیمت سیمان را در صورت تحقق اتفاق چندان مهمی در بازار عنوان نکرد و گفت: فولاد که کالای جانشین سیمان است، در فاصله دو عرضه‌ای که در بورس کالا دارد، بیش از 20درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کند، در حالی که قیمت سیمان بعد از یک‌هزار و 146 روز تنها قرار است افزایش 10درصدی را به خود ببیند که با توجه به افزایش هزینه‌ها عملا تاثیر آن‌چنانی را در روند کار سیمانی‌ها ندارد.وی اضافه کرد: دولت موظف است خبر خروج یا عدم خروج سیمان را از سبد حمایتی به طور روشن به بازار اعلام کند تا سهامداران این شرکت‌ها و تولیدکنندگان سیمان تکلیف خود را بدانند.
مدیران بورس پیگیری کنند
وی وظیفه مدیران سازمان و شرکت بورس را برای پیگیری تکلیف نهایی سیمان بسیار لازم دانست و گفت: افزایش مقطعی قیمت سیمان تنها در کوتاه‌مدت از طریق افزایش اندک قیمت سهام سیمانی‌های بورس خود را نشان می‌دهد که چندان هم کارساز نخواهد بود.
رده دوم صادرات برای سیمان
وی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با «فارس» در رابطه با خروج سیمان از سبد حمایتی اظهار داشت: قیمت سیمان در حالی طی هزار و 149 روز گذشته افزایش نیافته که در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی چشم‌انداز تازه‌ای برای این صنعت استراتژیک باز خواهد شد.وی ادامه داد: در صورتی که سیمان نیز در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد، ایران قطب اول تولید سیمان در خاورمیانه خواهد شد و صادرات این محصول بعد از محصولات پتروشیمی بیشترین حجم را به خود اختصاص خواهد داد. عسگری مارانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با بهبود و اصلاح قیمت سهام شرکت‌های سیمانی، ارزش بازار سرمایه از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد شد.
همه شرایط برای آزادسازی فراهم است
در همین شرایط فراهانی، مدیرعامل سیمان دشتستان در این باره گفت: به نظر می‌رسد تمام شرایط لازم برای خروج سیمان از سبد حمایتی فراهم شده است.به گفته وی، بورس ایران در شرایطی که بورس‌های جهانی با نزول شاخص مواجه هستند، در شرایط خوبی به سر می‌برد و به نظر می‌رسد با آزادسازی نرخ وضعیت بورس بهتر شود.
افزایش قیمتی نداشته‌ایم
وی در عین حال گفت: مصوبه اصلاح قیمت سیمان هنوز به شرکت‌ها ابلاغ نشده و سیمان به قیمت‌های قبلی عرضه می‌‌شود.ایجاد صف‌های سنگین خرید برای سیمانی‌ها بعد از پایان معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا اداره نظارت برناشران بورس نیز در این رابطه توضیحاتی را ارائه دهد.
توصیه بورس به سهامداران سیمانی
نظارت بورس در اطلاعیه خود آورده است که با توجه به اینکه تا این تاریخ، چنین مصوبه‌ای توسط مراجع ذی صلاح ابلاغ نشده اطلاعات کامل‌تری در این خصوص در دسترس نیست، لذا به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با بررسی جوانب کامل خبر منتشره، نسبت به تصمیم‌گیری در خصوص خرید و فروش سهام شرکت‌هایی که عملکرد آنها تحت‌تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم (به خصوص شرکت‌های سیمانی و شرکت‌های هلدینگ مربوطه) ابلاغ مصوبه احتمالی یاد شده قرار خواهد گرفت، اقدام کنند.براساس این اطلاعیه در صورت ابلاغ رسمی، آثار احتمالی مترتب بر عملکرد این شرکت‌ها اخذ و به بازار منعکس خواهد شد.پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه هم در خبری به آثار و پیامدهای انتشار این خبر پرداخت و نوشت: مدتی پیش نیز با انتشار چنین خبری شرکت‌های سیمانی حاضر بر تابلوهای بورسی به صدر جدول پرتقاضاترین سهام آمدند و افزایش قیمت‌های خوبی را تجربه کردند.
توقف نماد سیمانی‌ها
بنابر اعلام شرکت بورس در راستای طرح ساماندهی تولید و توزیع سیمان در کشور، قیمت‌های جدید فروش سیمان، اصلاح شده است و با توجه به تاثیر اصلاح قیمت بر سودآوری شرکت‌های صنعت سیمان، نماد معاملاتی 27شرکت سیمانی پذیرفته شده، تا دریافت اطلاعات جدید متوقف می‌شود. از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که انتظار دارند تاثیر این اصلاح قیمت بر سود آنها تاثیر با اهمیت داشته باشد، نیز تقاضا می‌شود مراتب را به بورس اعلام نمایند.
صف خرید سنگین برای سیمانی
انتشار خبر آزادسازی نرخ سیمان موجب شد تا از ابتدای معاملات دیروز بازار سهام ، شرکت‌های سیمانی با افزایش قیمت و صف خرید مواجه شوند، به طوری که شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، سیمان سپاهان، سیمان شمال، سیمان ایلام، سیمان خاش، سیمان اصفهان، سیمان بهبهان و سیمان تهران از ابتدای معاملات روز گذشته با صف خرید همراه شدند.در همین راستا، اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرد که با توجه به خروج سیمان از سبد حمایتی دولت و عدم ابلاغ چنین مصوبه‌ای از سوی مراجع ذی‌صلاح، سهامداران با بررسی جوانب کامل خبر نسبت به تصمیم‌گیری در خصوص خرید و فروش سهام شرکت‌هایی که عملکرد آن‌ها تحت تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم (به خصوص شرکت‌های سیمانی و هلدینگ‌های مربوطه) ابلاغ مصوبه احتمالی یاد شده قرار دارد، اقدام کنند.اما در همین شرایط برخی از مقامات کشور از جمله دادستان کل کشور از برنامه دولت برای آزادسازی نرخ سیمان استقبال کردند.قربانعلی دری نجف‌آبادی، با بیان اینکه بازار سیمان در داخل بازار سالمی نیست، گفت: هم‌اکنون در این بازار 400‌میلیارد تومان سوء‌استفاده صورت می‌گیرد.
در بازار سیمان سوءاستفاده می‌شود
وی در سخنان خود در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به مطلوب بودن خروج سیمان از سبد حمایتی گفت: میزان سوء‌استفاده‌ای که در این بازار صورت می‌گیرد، عمدتا توسط کارخانجات و دست‌اندرکاران تولید سیمان، کارمندان و واسطه‌ها هستند که البته در حال شکل‌گیری است.
دادستان کل کشور افزود: هم اکنون ظرفیت تولید سیمان در کشور ۵۵میلیون تن است که به نظر می‌رسد، اگر بازار سالم باشد، این میزان تولید کاملا پاسخگوی مصرف است.
تولید سیمان 4برابر زمان جنگ
وی تصریح کرد: هم‌اکنون میزان تولید سیمان در کشور ۴ برابر زمان جنگ است که در آن زمان سازندگی‌های بسیاری صورت می‌گرفته است.
فضای کسب و کار ایجاد کنید
دری نجف آبادی همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: آزاد سازی و ایجاد فضای مناسب کسب و کار اجازه فعالیت‌های سالمی به تشکل‌ها، نهادهای سرمایه گذاری، ایجاد ثبات و امنیت، رشد تولید ناخالص داخلی و حضور قدرتمند در عرصه بین‌المللی مسائل مهمی است که باید در اجرای اصل ۴۴ مورد توجه قرار گیرد. سپس در مرحله بعدی واگذاری‌ها حرف اول را می‌زند که نباید پر رنگ شود.وی در توضیح این مساله گفت: به این منظور که هدف ما از اجرای اصل ۴۴ نباید تنها واگذاری شرکت‌هایی نظیر فولاد باشد، بلکه هدف ما به وجود آوردن واحدهای بسیاری همانند فولاد مبارکه است.