بودن یا نبودن، مساله این 6درصد است

گروه بورس - معصومه طاهرخانی: بودن یا نبودن تنها ۶درصد یارانه‌ای که دولت به پالایشگاه اصفهان پرداخت می‌کند، می‌تواند این شرکت را روی خط زیان‌دهی یا سود صفر قرار دهد.

سایه تصمیمات متغیر دولت و نبود اطمینان از استمرار یارانه‌ها و حمایت‌ها بعد از عرضه سهام در بورس بر جلسه معارفه سهام پالایشگاه اصفهان به فعالان بازار سرمایه مشهود بود.

این ۶درصد سرنوشت‌ساز!

اما منوچهر آقانژاد، مدیرعامل پالایشگاه اصفهان در پاسخ به سوال یکی از حاضران که از زیان‌ده شدن شرکت در صورت حذف یارانه ۶درصدی سوال کرده بود، گفت: قراردادهایی که ما با دولت در خصوص تامین نفت‌خام داریم ۵ ساله با یارانه در نظر گرفته شده و برای سال ۸۷، معادل ۶درصد است.

مطابق برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که ما انجام داده‌ایم تا زمان اتمام این قرارداد طرح‌های توسعه ما به بهره‌برداری می‌رسند و می‌توانند حاشیه سود ما را تا سه برابر افزایش دهند.

وی در عین حال این موضوع را نیز رد نکرد که در صورت کاهش یا حذف یارانه ۶درصدی شرکت در نقطه سربه‌سر یا زیان‌دهی قرار خواهد گرفت.

دغدغه فعالان بازار درباره ثبات یا تغییر یارانه دولتی برای خوراک این پالایشگاه در حالی شدت می‌گیرد که این نرخ برای سال ۸۷ در مقایسه با سال ۸۶، ۳دهم درصد کاهش داشته است به طوری که این نرخ در سال ۸۶، معادل ۳/۶درصد و برای امسال ۶درصد تعیین شده است.

چرا به بورس آمدیم؟

وی همچنین در ابتدای این جلسه ضمن معرفی بخش‌های مختلف پالایشگاه اصفهان، درباره دلایل حضور این شرکت در بورس گفت: وضعیت استراتژیک و اطمینان از تامین نفت خام و وجود مشتری دائمی انگیزه‌ای ایجاد کرد تا پالایشگاه اصفهان برای حضور در بورس اعلام آمادگی کند.

وی به ظرفیت ۳۷۵هزار بشکه‌ای در روز و تولید فرآورده‌هایی چون گاز مایع، بنزین، سوخت هواپیما، نفت سفید، گازوئیل، خوراک روغن خام و خوراک واحد قیرسازی و انواع حلال‌ها و گوگرد خالص اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود پالایشگاه اصفهان، این شرکت در برخی محصولات مانند بنزین ۲۵درصد مصرف کشور را تولید می‌کند که بعد از راه‌اندازی طرح توسعه که هم‌اکنون ۲۰درصد پیشرفت کاری دارد، تولید بنزین پالایشگاه اصفهان ۳برابر شده و در مقابل ۱۵هزار بشکه کاسته خواهد شد که در این صورت این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین کشور خواهد بود.

چرا بورس خوب است!

اما سیدعلی حسینی، عضو هیات‌مدیره بورس حضور خود در این جلسه را تابع ملاحظاتی عنوان کرد. وی ترجیح داد که در ابتدا از مزایای حضور شرکت‌ها در بورس صحبت کند.

سیدعلی حسینی در جلسه معارفه پالایشگاه اصفهان در مورد مزایای حضور شرکت‌ها در بورس گفت: اولین مزیت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس امکان ارزیابی شرکت‌ها توسط شرکت‌های مادر تخصصی از طریق اجماع فعالان بازار سرمایه نسبت به اطلاعات و بازدهی است.

وی ادامه داد: بسیاری از مدیران شرکت‌های مادر تخصصی در حالی ارزیابی شرکت‌های زیرمجموعه را در دستور کار خود دارند که با توجه به اثر نظارتی بورس، به جای نظارت مستقیم و صرف وقت و هزینه می‌توانند شرکت‌ها را بررسی کنند.

حسینی مزیت دیگر حضور شرکت‌ها در بورس را تامین منابع مستقیم منابع مالی ذکر کرد و اظهار داشت: شرکت‌های بورسی به دلیل شفاف بودن، منابع مالی مورد نیاز را با هزینه کمتر و راحت‌تر تامین می‌کنند و شرکت‌های

مادر تخصصی می‌توانند بدون نیاز به بودجه دولتی با تقسیم سود و اجرای پروژه‌های پربازده، منابع جدید را به دست آورند. حسینی خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌ها به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح سهامداران را ناامید و بی‌اعتماد کرده و بازار را به سمت قیمت‌های معکوس سوق می‌دهند که باید از طریق افزایش ارتقای کیفیت گزارشگری مالی و اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع به تصمیم‌گیری منطقی سرمایه‌گذاران کمک کرد تا قیمت‌ها واقعی‌تر شوند.

سازمان هم درخواست می‌کند...

اما نکته جالب صحبت‌های حسینی به بخش پایانی آن برمی‌گشت. وی به عنوان نماینده سازمان بورس درخواست‌هایی را از مدیران این شرکت مطرح کرد که در نوع خود جالب است. وی گفت: مدیران و سهامداران عمده پالایشگاه اصفهان باید از این پس به هنگام تدوین سیاست‌ها و تغییر مقررات، همواره منافع سهامداران را مد نظر قرار دهند.

حسینی تعهد پاسخگویی مدیران به سهامداران را دیگر انتظار بورس از پالایشگاه اصفهان معرفی کرد و گفت: مدیران این شرکت باید از همین ابتدای حضور در بورس با سرمایه‌گذاران و سهامداران در ارتباط باشند تا اصل پاسخگویی تقویت شود.

وی جدی بودن مدیران در صیانت از اموال و دارایی‌های شرکت را انتظاری مهم دانست و گفت: با توجه به مشاع بودن شرکت‌های سهام عام باید دارایی‌ها از جمله اطلاعات شرکت به یک نسبت و در یک زمان در اختیار همه سهامداران قرار گیرد.

حسینی در خصوص دیگر درخواست بورس از پالایشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: استفاده از روشی ساختارمند، توجه کافی به استقرار و اجرای این سیستم و در نظر گرفتن اصول راهبری شرکتی و اجتماعی با هدف صیانت از دارایی‌ها، دیگر انتظار بورس از شرکت مشمول اصل ۴۴ است.

در ادامه این جلسه، ترکیب هیات رییسه ۵نفره‌ای متشکل از آقانژاد مدیرعامل شرکت، پریشانی مدیرمالی، یاوری مدیر مهندسی و طرح‌ها، عضدی‌فر رییس امور مجامع، صراحی و درنهایت رسول اسکندری کارگزار معرف به سوالات حاضران در جلسه پاسخ دادند.

دو پروانه در آستانه صدور

مدیرعامل شرکت در پاسخ به سوال یکی از حاضران که درباره فعالیت شرکت سوال کرده بود، گفت: اخذ پروانه فعالیت در عرف صنعت نفت امری رایج نیست ولی ما به عنوان اولین پالایشگاه موفق شدیم برای محصولاتمان کد بگیریم. از طرف دیگر پروانه فعالیت ما هم در حال صدور است و پروانه طرح‌های توسعه هم در حال نهایی شدن اطلاعات جهت صدور پروانه است.

از انتشار اوراق مشارکت تا رد پیشنهاد فروش طرح...

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای که شرکت در حال حاضر آنها را در دست اجرا دارد، گفت: در حال حاضر هزینه‌های گشایش LC و سایر هزینه‌های مربوط به پروژه را دولت پرداخت می‌کند. ولی طبیعی است که به مجرد ورود شرکت به بورس، دولت به اندازه سهم خود هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد. ولی ما برای تامین مالی این طرح‌ها راه‌هایی مثل انتشار اوراق مشارکت، فاینانس، نگهداری سود سهام و... را در نظر داریم. وی در ادامه در خصوص توجیه داشتن اجرای این طرح گفت: طرح‌هایی که هم‌اکنون در دست اجرا داریم، آنقدر دارای توجیه اقتصادی و به‌صرفه هستند که یکی از صندوق‌های بازنشستگی معروف در مکاتبه با ما درخواست کرده که کل طرح را برای تکمیل به آن‌ها واگذار کنیم و درعوض با فروش خوراک به ‌آنها، محصول را از آن‌ها خریداری کنیم که البته ما قبول نکردیم.

آقانژاد در جواب سوال یکی از فعالان بازار در مورد ارزش جایگزینی این شرکت گفت: برای پالایشگاهی با وضعیت فعلی، پیش‌بینی می‌کنیم که ارزش جایگزینی‌ ما ۸/۳ میلیارد دلار باشد.

افزایش قیمت نفت خام اصلی‌ترین هزینه ما

در ادامه این جلسه، پریشانی، مدیرمالی شرکت در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان تاثیر افزایش قیمت نفت خام بر شرکت گفت: واقعیت این است که افزایش قیمت فرآورده‌های ما همیشه فاصله‌ای را با افزایش قیمت نفت خام دارد و همواره این فاصله درحال نوسان است. از طرف دیگر اگر یارانه ۶درصد هم حذف شود، درنقطه سر‌به‌سری و شاید زیان‌دهی قرار بگیریم.

بهترین سوددهی، ۹ دلار سود در هر بشکه

آقانژاد هم در جواب به سوالی که مربوط به بیشترین حاشیه سود ممکن شرکت بود، گفت: درشرایطی که طرح‌های توسعه ما به نتیجه برسند، پیش‌بینی می‌کنیم که درنهایت بتوانیم ۹ دلار در هر بشکه سودآوری داشته باشیم.

۱۰۷ تومان برای سود امسال

در ادامه پریشانی، در جلسه معارفه این شرکت گفت: صورت‌های مالی این شرکت به تایید هیات‌مدیره رسیده اما هنوز حسابرسی نشده و ممکن است با تغییراتی مواجه شود.

وی سرمایه اسمی پالایشگاه اصفهان را بیش از ۴۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار کرد: سود هر سهم (EPS ) این شرکت برای سال ۸۶در حالی ۱۳۴ تومان بود که بر اساس میانگین فروش محصولات در فروردین، برای سال ۸۷ به ازای هر سهم ۱۰۷ تومان سود پیش‌بینی شده است.

زمان عرضه را نمی‌دانیم!

همچنین اسکندری، کارگزار معرف این شرکت نیز در مورد زمان نهایی عرضه سهام این شرکت در بورس گفت: از مراجع مختلف تاریخ‌های مختلفی برای عرضه اعلام می‌شود، ولی هنوز اطلاع دقیقی از زمان عرضه ندارم.