6 رویداد در نیمه هفته بازار
بورس تهران طی یک ماه گذشته بیش از 8 درصدی بازدهی داد
گروه بورس- بازار سهام کشور در اواخر فصل بهار، روزهای گرمی را سپری می‌کند.

گرمای معاملات سهام به حدی است که بورس طی یک ماه گذشته بیش از هشت‌درصد بازدهی را برای سهامداران رقم زده است. اما در این میان چند اتفاق مهم تاثیر زیادی در ثبت این بازدهی درخشان داشت که ادامه آنها می‌تواند شرایط بورس تهران را در میان‌مدت شفاف‌تر کند.
«مفتح» به گمانه‌هایی از جنس سیمان پایان داد
سیمان از جمله کالاهای استراتژیک است که بحث آزادسازی قیمت آن چند سالی ذهن دولتمردان و سرمایه‌گذاران را به خود معطوف کرده است. دولتمردان به لحاظ آثار اجتماعی و سرمایه‌گذاران به واسطه آثاری مالی آن مشتاقانه شایعات و اظهارنظرهای مرتبط را پیگیری می‌کنند. تازه‌ترین خبر در خصوص این کالای مهم به اظهارنظر معاون وزیر بازرگانی بازمی‌گردد. «مفتح» خروج سیمان از سبد حمایتی دولت را در شرایط فعلی غیرممکن دانست. این مطلب در شرایطی از سوی یک مقام دولتی اعلام شد که وزیر صنایع و معادن بیشتر از آزادسازی قیمت سیمان در خرداد ماه خبر داده بود. خبری که باعث شد فعالان بازار سرمایه با وجود انتشار چندین باره این شایعه در سال‌های گذشته به سمت خرید سهام شرکت‌های سیمانی هجوم آورده و روز گذشته در پی منتفی شدن بحث آزادسازی سیمان، با عرضه‌های سنگین و تشکیل صف‌های خرید رو‌به‌رو شوند.
«حکشتی» به کجا می‌رود؟
فارغ از عرضه بحث‌برانگیز سهام کشتیرانی به واسطه قیمت‌گذاری نامتعارف سهام شرکت از سوی سازمان خصوصی‌سازی، سهام این شرکت پس از گذشت 11 روز معاملاتی از زمان ورود بورس با توقف معاملات سهام مواجه شده است. توقفی که تا حدود زیادی به عدم وجود عرضه ‌کننده سهام پس از ورود به بورس بازمی‌گردد.
با نگاهی به ترکیب سهامداران «حکشتی»، درمی‌یابیم، هیچ یک از سهامداران فعلی یا تمایلی به فروش سهام خود ندارند یا امکان عرضه سهام خود را ندارند (از جمله سهام عدالت). به بیان دیگر معامله سهام بورس زمانی شکل می‌گیرد که برخی از دارندگان سهام قیمت‌های فعلی را برای فروش ارزنده می‌بینند و در طرف مقابل برخی نیز همان قیمت را برای خرید مناسب تشخیص می‌دهند. اما در شرایطی که هیچ فروشنده‌ای در نماد «حکشتی» وجود ندارد، فعالان بازار با خیال آسوده و تشکیل صف خرید، قیمت سهام را به سمت رشد حرکت می‌دهند. حرکتی که به دلیل عدم عرضه به میزان حجم مبنا بسیار کند صورت می‌گیرد.در حقیقیت تمامی فعالان نماد کشتیرانی از یک استراتژی واحد پیروی می‌کنند که این موضوع به قفل شدن معاملات این نماد منجر شده است.
هیجان «فولادی»
فعل و انفعالات تجربه رفتار سازمان خصوصی‌سازی طی ۵/۱ سال گذشته نشان داد این سازمان که متولی عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی است، در اکثر موارد بدون درنظر گرفتن شرایط حاکم بر بورس اقدام به عرضه سهام کرده است. نمونه‌های این مساله عرضه سهام فولاد مبارکه به تعداد نامتناهی در فروردین و اردیبهشت ماه ۸۷ در قیمت‌های کمتر از ۳۳۰ تومان و عرضه قطره‌ای سهام همین شرکت در خردادماه ۸۷ در قیمت‌های بالاتر از ۴۰۰ تومان است. به بیان دیگر در شرایطی که بازار تمایلی به خرید سهام فولاد حتی در قیمت‌های پایین نداشت،خصوصی‌سازی به‌عنوان یک سد قوی امکان افزایش قیمت را از سهام این شرکت سلب کرده بود، درحالی‌که پس از توقف عرضه و رشد قیمت، عرضه معناداری از سوی سازمان صورت نگرفت و همین امر منجر به رشد هیجانی و سریع قیمت سهام این شرکت شد.
حضور کمرنگ تامین سرمایه ها
در حالی‌که سازمان بورس با اعطای مجوز به چند شرکت تامین سرمایه زمینه تولید یک نهاد مهم را در بازار سرمایه پایه‌ریزی کرد، اما پس از گذشت چند ماه از تاسیس این شرکت‌ها، در عمل حرکت مشخصی از سوی این شرکت‌ها در بورس صورت نگرفته است. فلسفه وجودی شرکت‌های تامین سرمایه باتوجه به در اختیارداشتن بدنه کارشناسی و نقدینگی به نسبت زیاد، ارزشگذاری سهام شرکت‌ها (به‌خصوص عرضه‌های اولیه)، فعالیت در نقش بازارگردان و ارائه خدمات مشاوره‌ای به فعالان بازار سرمایه است.کارکردهایی که تاکنون از این نهاد مهم دیده نشده است.
سوخت جدید حرکت بورس
پس از عرضه سهام کشتیرانی در بورس که به واسطه محدود بودن سهام قابل عرضه، ارزش جهانی بالایی نداشت، بورس تهران این روزها در انتظار ورود دو پالایشگاه اصفهان و تبریز است.
شرکت‌هایی که از یک سو با توجه به شفاف شدن نحوه فعالیت از کارمزدی به واقعی جالب توجه هستند و از سوی دیگر به دلیل ارزش بالا می‌توانند نقدینگی زیادی را در اولین روز عرضه از بورس خارج کنند. شرایطی که ممکن است باتوجه به احتمال عرضه 20 درصد پالایشگاه اصفهان در روز نخست، سایر شرکت‌های حاضر در بورس را تحت تاثیر قرار دهد.
رکورد شکنی برگزاری مجامع
در حالی‌که بورس تهران در آستانه ورود به فصل برگزاری مجامع است، برگزاری 10 مجمع در روز سه‌شنبه همین هفته جالب توجه بود. هرچند شرکت‌های بزرگ بورس در‌حال‌حاضر مجامع خود را برگزار نکرده‌اند، اما تجربه برگزاری مجامع پس از گذشت 5/2 ماه از آغاز سال برای اکثر سهامداران به‌خصوص سهامداران سیمانی شیرین بوده است؛ چرا که این شرکت با وجود تقسیم سودهای بالا، پس از بازگشایی به جای افت با رشد قیمت مواجه شده‌اند.
از ابتدای سال تا روز گذشته ۳۰‌درصد از شرکت‌های بورس نسبت به تعیین و اعلام زمان برگزاری مجامع سالانه و فوق‌العاده اقدام کرده و ۱۳۸ شرکت سهامداران خود را به مجامع مختلف دعوت کرده‌اند.
به گزارش «فارس»، بورس اوراق بهادار درحالی از ابتدای سال تا روز شنبه (11 خرداد) شاهد 46 روز کاری بود که بررسی‌ها از وضعیت برگزاری مجامع عادی سالانه و فوق‌العاده شرکت‌ها نشان می‌دهد که طی این مدت از بین 415 شرکت حاضر در بورس، 138 شرکت (معادل 30‌درصد) زمان و مکان مجامع سالانه و فوق‌العاده خود را تعیین کرده و سهامداران حقوقی و حقیقی خود را دعوت کرده‌اند.
بررسی‌های تکمیلی حاکی است که با توجه به پایان سال مالی گذشته (۲۹/ ۱۲/ ۸۶ یا ۳۰/۹/۸۶ و یا ۳۰/۱۰/۸۶) ۱۰۵ شرکت بورسی با هدف تصویب صورت‌های مالی و تعیین سود (زیان) نسبت به تعیین زمان برگزاری مجامع سالانه مبادرت ورزیده‌اند.
از سوی دیگر 30 شرکت نیز در شرایطی با اهداف مختلف مانند تعیین اعضای هیات مدیره و اصلاح اساسنامه و... اقدام به برگزاری مجامع فوق‌العاده کرده‌اند که 3 شرکت دیگر به طور همزمان دو مجمع سالانه و فوق‌العاده برگزار کرده و یا در تدارک برگزاری هستند. بر اساس این گزارش، با توجه به سال مالی 29/ 12/87 حدود 44‌درصد از شرکت‌های بورسی، موج شدید برگزاری مجمع سالانه شرکت‌‌های بورسی در تیرماه (که به فصل مجامع معروف است) به وجود خواهد آمد و طی آن حسابرسان و بازرسان قانونی، سازمان بورس، سهامداران عمده و خرد، مدیران عامل و مالی شرکت‌های بورس، خبرنگاران و ... روزهای سنگینی را پیش رو خواهند داشت.
بر اساس قانون تجارت، شرکت‌های سهامی عام حداکثر ۴ ماه بعد از اتمام سال مالی مهلت دارند تا نسبت به برگزاری مجمع سالانه اقدام کنند.