جامع نیوز - صحبت از ادغام بانک‌ها در شرایطی است که بسیاری از اقدامات در خصوص عرضه سهام تعدادی از این بانک‌ها در بورس شکل گرفته و با توجه به این، تحقق این امر تا حدودی دور از انتظار است.

«هوشنگ خستویی» عضو انجمن حسابداران ایران بیان کرد: هر اقدامی امکان‌پذیر است همان‌طور که قرار است در پی دستورات مقام معظم رهبری خصوصی‌سازی در کشور شکل بگیرد و همچنین سهام تعدادی از بانک‌ها در بورس عرضه شود.

خستویی افزود: اقدامات اساسی درخصوص ورود تعدادی از بانک‌های کشور به بورس صورت گرفته است و به زودی سهامشان عرضه خواهد شد با این شرایط چگونه باز هم سخن از ادغام بانک‌ها به میان می‌آید.

عضو انجمن حسابداران ایران در ادامه تمامی این اقدامات را از ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: ادغام یک مقوله علمی، حسابداری و مدیریتی است و در تمام دنیا هم عملیات ادغام و جداسازی صورت می‌گیرد و هم ترکیب بانک‌ها یعنی هم بانک‌ها با هم ادغام یا در پاره‌ای مواقع هم از هم جدا خواهند شد.

خستویی اظهار داشت: اگر چه ادغام بانک‌ها ممکن است منافعی را در پی داشته باشد، ولی باید گفت تحقق آن تنها با حرف ممکن نیست و نیازمند آداب و مناسک خاصی است و ضوابط و مقررات مخصوص به خود را دارد. عضو انجمن حسابداران ایران یادآور شد: باید مشخص شود که چه بانکی به عنوان سردسته در نظر گرفته می‌شود تا سایر بانک‌ها با آن ادغام شوند.

وی عنوان کرد: چنان چه بانک مرکزی قراردادی با بانک‌ داشته باشد و آن بانک ادغام شود، چه کسی جواب‌گوی قرارداد است و تکلیف آن چه خواهد

بود. خستویی در ادامه از بانک‌ها به عنوان پزشک مورد اعتماد یاد کرد و گفت: هر کس با توجه به شناخت و اعتمادی که به بانک خاصی دارد به سراغ همان بانک‌ خواهد رفت و ادغام بانک‌ها مشکلاتی را در این زمینه به وجود می‌آورد.

عضو انجمن حسابداران ایران در خاتمه در خصوص منافع و مضرات این اقدام اظهار داشت: ابتدا باید هدف از ادغام بانک‌ها مشخص شود پس از مشخص شدن آن در مورد سود و زیان سیاست فوق به بحث پرداخت.