مجمع عمومی عادی سالانه شرکت لیزینگ صنعت و معدن (سهامی عام) صبح روز گذشته با حضور ۸۹درصد از سهامداران در محل مجتمع آموزشی بانک صنعت و معدن برگزار شد.

ریاست مجمع لیزینگ صنعت و معدن بر عهده محمدرضا زنگنه بود و دکتر مهابادی و خانم پطروس ناظران مجمع بودند، ضمن اینکه آقای برادران معاون مالی و اقتصادی شرکت، دبیری مجمع را عهده‌دار بود.

براساس این گزارش، در مجمع لیزینگ صنعت و معدن محمود حسن‌زاده، مدیر عامل شرکت به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و پس از آن صورت‌های مالی شرکت به تصویب حاضران رسید.

این گزارش می‌افزاید، صاحبان سهام لیزینگ صنعت و معدن با پرداخت ۱۰۰ریال سود به ازای هر سهم موافقت کردند، ضمن اینکه موسسه حسابرسی

هشیار به‌مند نیز به عنوان حسابرس قانونی شرکت انتخاب و معرفی شد.

مجمع لیزینگ صنعت و معدن همچنین در دستور جلسه‌ای دیگر اشخاص حقوقی هیات‌مدیره شرکت را ابقا کرد.

پرداخت تسهیلات

شرکت در سال ۸۶ معادل ۳۰۸ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت نموده است. همچنین حجم تسهیلات پیش‌بینی شده براساس بودجه شرکت در سال ۱۳۸۷ معادل ۸۳۵ میلیارد ریال است که از ابتدای امسال تاکنون، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال معادل ۱۸ درصد بودجه پیش‌بینی شده، تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

لازم به ذکر است هم‌اکنون معادل ۲۰۱۴ میلیارد ریال طرح نیز پذیرش شده است که از این میزان، ۲۴۲ میلیارد ریال پس از اعتبارسنجی، به تصویب ارکان شرکت رسیده و در مرحله انعقاد قرارداد و اعطای تسهیلات قرار دارد. به بیان دیگر، با عملیاتی شدن این قراردادها و پرداخت تسهیلات در آینده نزدیک، حجم تسهیلات اعطایی شرکت در سه ماهه اول سال ۸۷ به عدد ۳۹۲ میلیارد ریال خواهد رسید که بیانگر تحقق ۴۷ درصدی بودجه کل سال ۸۷ تنها در مدت سه ماه نخست سال ۸۷ است.

بدیهی است موارد یاد شده، صرفا مربوط به طرح‌های مصوب و در نوبت پرداخت تسهیلات است، لکن همان‌گونه که ذکر شد حجم طرح‌های پذیرش شده که در نوبت اعتبارسنجی و تصویب قرار دارند، معادل ۲۰۱۴ میلیارد ریال است که این روند همچنان رو به افزایش می‌باشد.

به هر حال، آنچه که براساس روند عملکرد شرکت در مدت کمتر از دو ماه فعالیت از ابتدای سال ۸۷ (۱۷/۰۱/۸۷ تا ۰۵/۰۳/۸۷) قابل پیش‌بینی است، این نکته است که بودجه ۸۳۵ میلیارد ریالی امسال شرکت لیزینگ صنعت و معدن، قطعا تا پایان سال و بلکه زودتر از آن محقق خواهد شد.

قیمت سهم

نماد شرکت لیزینگ صنعت و معدن بعد از یک دوره توقف چندین ماهه، در آذرماه سال ۸۶ با قیمت ۶۶۰ ریال بازگشایی گردید که با اعلام سیاست‌های توسعه‌ای شرکت و تلاش شبانه‌روزی، قیمت سهم شرکت با ۵۷ درصد افزایش، به ۱۰۳۷ ریال رسیده است.

سود هر سهم (EPS)

سود پیش‌بینی شده هر سهم (EPS) برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۷ مطابق بودجه، ۴۱۱ ریال می‌باشد، در حالی‌که سود پیش‌بینی شده هر سهم برای سال مالی ۸۶ معادل ۲۱۰ ریال بود. بر این اساس، سهامداران شرکت امسال شاهد افزایش ۹۵ درصدی در سود هر سهم (EPS) و در نتیجه، ‌رشد قابل ملاحظه در سود نقدی سهام (DPS) خواهند بود که این رشد قابل توجه، تداوم روند بهبود وضعیت سهام شرکت را به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است باتوجه به عملکرد مناسب شرکت در ۵۰ روز آغاز فعالیت سال ۸۷، تحقق سود پیش‌بینی شده سهام قطعی به نظر می‌رسد.

توسعه و تامین منابع مالی

باتوجه به ضرورت تامین منابع مالی، شرکت لیزینگ صنعت و معدن اتخاذ راهکارهای متنوعی را برای تامین و توسعه مالی در دستور کار قرار داده است.

اهم این راهکارها به این شرح است:

۱ - انعقاد قرارداد با موسسات مالی و اعتباری به منظور اخذ ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۳ درصد در سال ۸۷.

۲ - انتشار اوراق مشارکت در اجاره (صکوک) با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار.

۳ - اخذ پیش دریافت به عنوان یک راهکار تامین مالی کوتاه مدت. در این راستا و باتوجه به دستورالعمل اجرایی بانک مرکزی مبنی بر مجاز شمردن اخذ پیش دریافت از مشتریان، طرح توجیهی اخذ پیش دریافت تهیه و به تصویب رسیده است که با اجرایی شدن این طرح، حجم تسهیلات قابل پرداخت توسط شرکت حداقل معادل ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

برنامه‌های زیرساختی و توسعه‌ای

به‌منظور فراهم کردن بسترهای لازم برای تحقق ماموریت شرکت مبنی بر پیشگام بودن در صنعت لیزینگ کشور، شرکت برنامه‌های زیر را اجرا کرده است:

۱ - بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی: در این راستا، ضمن بازنگری فرآیندها، ساختار سازمانی شرکت با رویکرد روان‌سازی فرآیند اعطای تسهیلات مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت که علاوه بر جابه‌جایی برخی واحدها، به ایجاد سه واحد سازمانی جدید با عنوان مدیریت وصول مطالبات، مدیریت سرمایه‌گذاری و ریسک و واحد بازاریابی منجر شد.

۲ - طراحی خدمات جدید و متنوع لیزینگ: به‌منظور ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت لیزینگ صنعت و معدن و متنوع‌سازی پرتفوی خدمات شرکت، لیزینگ پلکانی و لیزینگ منعطف برای نخستین‌بار، طراحی گردیده است که در مرحله اول، لیزینگ پلکانی تا پایان خرداد ماه امسال اجرایی خواهد شد. در مرحله دوم نیز لیزینگ منعطف با قابلیت تعیین اقساط توسط مشتریان، برای مشتریان خوش‌حساب شرکت اجرا می‌شود. لازم به ذکر است که این دو نوع خدمت، نخستین بار در کشور از طریق شرکت لیزینگ صنعت و معدن ارائه خواهد شد.

۳ - استقرار نظام مدیریت کیفیت (ایزو) و ایجاد مرکز مستندات: به منظور استانداردسازی فرآیندها و مستندات شرکت و حفظ و نگهداری این مستندات (اعم از مکتوب و نرم‌افزاری)، پروژه استقرار نظام مدیریت کیفیت در حال اجرا است. همزمان با اجرای این پروژه و به منظور تداوم بخشیدن به روند ساماندهی و حفظ مستندات شرکت، مرکز مستندات شرکت نیز در مدیریت برنامه‌ریزی، تحقیق و توسعه ایجاد شده است.

۴ - طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری جدید شامل سیستم رتبه‌بندی شعب، سیستم مانیتورینگ و سیستم پیش‌بینی به منظور ارائه گزارش‌های تحلیلی مورد نیاز سطوح مختلف: این سیستم‌ها هم‌اکنون طراحی شده و پس از تطبیق داده‌ها با سیستم منتخب لیزینگ و مالی،‌ قابل بهره‌برداری است.

۵ - تغییر کاربری ساختمان شماره ۲ شرکت از مسکونی به اداری و انتقال کارکنان صف و مرتبط با مشتریان شرکت به این ساختمان در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان و بهبود شرایط کاری و رفاهی کارکنان: توضیح اینکه تغییر کاربری ایجاد شده ارزش افزوده قابل توجهی را نیز برای ساختمان مذکور به وجود آورده است.

۶ - اجرای پروژه بخش‌بندی بازار و تحلیل انتظارات مشتریان هر بخش: در راستای تدوین برنامه استراتژیک شرکت و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های تدوین برنامه استراتژیک، مطالعات بازار است، پروژه‌ای تحت عنوان بخش‌بندی بازار و تحلیل انتظارات مشتریان هر بخش تعریف گردید که بعد از فراخوان و اخذ پیشنهادهای شرکت‌های مشاور در این خصوص، شرکت مورد نظر برای اجرای این پروژه انتخاب گردیده است. با اجرای این پروژه، ضمن آنکه روند تدوین برنامه استراتژیک شرکت تسهیل خواهد شد، شرکت خواهد توانست خدمات لیزینگ مربوط به هر بخش از بازار را متناسب با انتظارات آن بخش طراحی و ارائه نمایند که به ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت منجر خواهد شد.

۷ - تمرکززدایی و توسعه اختیارات شعب: به منظور چابک‌سازی شرکت و تسریع در فرآیند اعطای تسهیلات، کارگروهی متشکل از مدیران ارشد شرکت به منظور توسعه اختیارات شعب تشکیل گردیده است که این کارگروه بعد از برگزاری جلسات مستمر و انتخاب شعبه پایلوت، فعالیت‌های قابل واگذاری به این شعبه را تعیین و تصویب کردند تا پس از فراهم نمودن الزامات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی، انجام فعالیت‌های مشخص شده در فاز اول به شعبه پایلوت تفویض گردد. بدیهی است هدف نهایی کارگروه، تفویض کلیه امور قابل انجام توسط شعب ۱۳گانه به این شعب است.

۸ - فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی: به منظور گسترش ارتباط با دانشگاه‌ها و شناسایی راهکارهای تخصصی برای توسعه صنعت لیزینگ در کشور، فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در قالب ۱۰ عنوان برای دانشگاه‌های تهران ارسال شده است.

برنامه‌های آتی شرکت در سال ۱۳۸۷

۱ - راه‌اندازی E-Leasing به منظور تسهیل در ارائه خدمات لیزینگ به متقاضیان

۲ - راه‌‌اندازی سامانه پرداخت اینترنتی اقساط

۳ - راه‌اندازی مرکز داده‌ها (Data Center)

۴ - بهره‌گیری از سیستم سنجش اعتبار به منظور کاهش ریسک اعتباری شرکت

۵ - راه‌اندازی مرکز مشاوره تخصصی به متقاضیان و مشتریان

۶ - طراحی سیستم مدیریت نقدینگی