گروه بورس-معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی گفت:‌ سودآوری مبنای واگذاری بانک‌ها است و هر تغییری در ساختار بانکی، واگذاری آنها به بخش خصوصی را متوقف نمی‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیدمهدی عقدایی، معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی، ملاک واگذاری بانک‌ها به بخش خصوصی را میزان سودآوری آنها دانست و افزود:‌ هر بانکی که سودآوری آن برای بورس مسجل شود، حتی با تبدیل یا ادغام به بانک قرض الحسنه نیز قابل عرضه در بورس خواهد بود.

وی با اشاره به پیچیده بودن روند واگذاری بانک‌های دولتی به بخش خصوصی گفت: ‌صندوق بازنشستگی،‌ وضعیت بدهی دولت به بانک‌ها و لزوم شفافیت مالی بانک‌ها از دلایل تاخیر در عرضه بانک‌ها به بخش خصوصی است.

معاون امور حقوقی و واگذاری سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سازمان بورس باید دقت لازم را در پذیرش قطعی بانک‌ها انجام دهد، تصریح کرد:‌ در این صورت پس از واگذاری با مشکلات بیشتری روبه‌رو نخواهیم شد، سازمان خصوصی‌سازی نیز آمادگی دارد تا پس از پذیرش در بورس، اقدامات لازم را برای کشف قیمت پنج‌درصد سهام این بانک‌ها انجام دهد.

وی با اشاره به واگذاری ۱۸ شرکت از طریق مزایده افزود: ‌با واگذاری سه شرکت فولاد خراسان، فولاد خوزستان و مس ایران از طریق بورس،‌ ۱۸ شرکت نیز تا پایان خرداد ماه از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

عقدایی با بیان اینکه احتمال خرید شرکت‌های فولاد خراسان،‌ فولاد خوزستان و مس ایران توسط سرمایه گذاران خارجی بسیار پایین است، گفت:‌ با توجه به اینکه سهام این شرکت‌ها زیر ۵۰‌درصد واگذار می‌شود، احتمال حضور سرمایه‌گذاران خارجی بسیار پایین است. وی با اشاره به اینکه هم اکنون بازار توانایی جذب این میزان نقدینگی را داراست، خاطرنشان کرد:‌ نقدینگی بازار آن قدر پایین نیست که توانایی جذب یک هزار میلیارد تومان سهم را به صورت نقد و اقساط نداشته باشد و قطعا ۹۰‌درصد از سهام پیش بینی شده تا پایان خرداد ماه به فروش می‌رسد.

واگذاری۲ بانک و۲ بیمه در پاییز

در نیمه دوم امسال شش شرکت از طریق بورس و ۱۴ شرکت از طریق مزایده واگذار خواهند شد.

به گزارش ایسنا،سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد در مهرماه پنج‌درصد بانک رفاه و بیمه البرز و ۲۰‌درصد ذوب آهن اصفهان را از طریق بورس عرضه کند.

همچنین پتروشیمی ارومیه، خدمات رفاهی نفت و ۱۰۰‌درصد ماشین سازی پارس از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

طبق این برنامه واگذاری پنج‌درصد پست بانک و بیمه آسیا و فولاد آذربایجان مهمترین واگذاری‌های آبان ماه از طریق بورس خواهد بود.

علاوه بر این صنایع معدنی پارس، واگن پارس، فولاد آذربایجان، راهبران پتروشیمی، توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و خدمات فنی راه‌آهن از طریق مزایده واگذار می‌شود.

بنابراین گزارش ۱۰۰‌درصد لوله گستر اسفراین، حمل ونقل داخلی پتروشیمی، فولاد میبد، پتروشیمی خوزستان و آریا SGS در آخرین ماه پاییز از طریق مزایده واگذار می‌شوند.

عرضه سهام مخابرات اواخر خردادماه

اولین عرضه سهام شرکت مخابرات ایران در بورس اواخر خردادماه جاری خواهد بود.

غفاریان، معاون وزیر ارتباطات به «مهر» گفت: ۸۰‌درصد سهام مخابرات ایران که شامل ۳۳ شرکت مخابرات است در بورس عرضه و ۲۰‌درصد سهام مخابرات در اختیار دولت خواهد بود. وی همچنین با اشاره به تمایل برخی شرکت‌های خارجی برای خرید سهام شرکت مخابرات ایران، اعلام کرد: شرکت‌های خارجی می‌توانند تا ۱۰درصد به صورت بلوکی یا خرد، سهام شرکت مخابرات ایران را خریداری کنند.

غفاریان در ادامه با اعلام اینکه با خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران وضعیت کارکنان بهتر می‌شود، گفت: در این راستا دو قانون جدی برای حمایت از کارکنان منظور شده است.

این مقام مسوول بیان داشت: قانون پیاده سازی اصل ۴۴ قانون اساسی که مراحل نهایی خود را طی می‌کند در آن ترسیم شده تا پنج سال شرکت‌هایی که خصوصی می‌شوند حق کاهش نیروی انسانی را ندارند.