برق در نیمه دوم سال بورسی می‌شود

ایسکانیوز-با فراهم‌شدن امکانات و اجرایی شدن برنامه‌های موجود برق در اواخر مهرماه سال ۸۷ وارد بورس خواهد شد.

بورسی‌کردن برق به جهت ایجاد رقابت بیشتر بین تولیدکنندگان و گسترده‌شدن انتخاب برای مصرف‌کنندگان توسط وزارت نیرو با جدیت پیگیری می‌شود. یکی از فواید راه‌اندازی بورس برق، تامین انرژی مصرف‌کنندگان بزرگ مانند کارخانه‌ها بدون واسطه است؛ اما راه‌اندازی بورس برق نیازمند مقررات و اقدامات فنی است که با فراهم شدن آنها، این مهم به وقوع خواهد پیوست.

در این راستا تقویت سیستم‌های اندازه گیری در شبکه سراسری کشور لازم بوده و ایجاد فضایی شفاف و آرام برای شکل‌گیری معاملات بین خریداران و فروشندگان برق از جمله اهداف این بورس است.

تجربه کشورهای پیشرو در زمینه راه‌اندازی بورس برق حاکی از آن است که ساختار و شرایط صنعت برق و مقررات حاکم بر آن در فراهم سازی بسترهای لازم برای ایجاد و توسعه بورس‌ها بسیار موثر بوده و کالاهای مورد معامله در آن باید حداقل‌هایی را احراز کنند.

برق برای اینکه وارد بورس شود، شش شرط را لازم دارد تا به عنوان کالا تلقی شده و راه را برای ورود به این عرصه برای خود بگشاید. بر اساس این شروط، کالا باید دارای موضوع قراردادی باشد، معیارهای استاندارد را دارا بوده و از لحاظ کیفیت نیز در حد کالاهای بورسی باشد.

همچنین یک کالا برای ورود به بورس باید مستقل از سیاست‌های حمایتی پولی و مالی دولت بوده و نباید در تولید و مصرف کالای مورد نظر انحصاری وجود داشته باشد.

اما علاوه بر شرایط ذکر شده، راه‌اندازی بورس برق سه الزام اساسی نیاز دارد که شامل الزامات ساختاری صنعت برق، الزامات قانونی و الزامات سخت افزاری و نرم افزاری است.

از طرفی راه‌اندازی بورس برق مکان مشخصی را نیاز نداشته و در کنار بازار برق نیز می‌تواند راه‌اندازی شود.

به طور کلی بورسی شدن برق یکی دیگر از راه‌های اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی است که مسوولان مربوطه در این جهت تمام تلاش خود را خواهند کرد. اما چندی پیش در بین رسانه‌ها عنوان شد که برق موفق به بورسی شدن نشده و از عرصه خارج خواهد شد که جاویدی، دبیر هیات تنظیم بازار برق در این باره اعلام کرد: از ابتدای آغاز کار، ‌بنا بر این بود که برق در نیمه‌دوم سال ۸۷ وارد بورس شود و این امر به قوت خود باقی است و با تکمیل امکانات لازم تقریبا در مهرماه سال‌جاری برق وارد بورس خواهد شد.