بورس به کدام سو می‌رود؟

گروه بورس - مجید اسکندری: بازار سرمایه ظرف چند روز اخیر با رونق نسبی روبه‌رو شده و شاخص کل از رشد قابل توجهی برخوردار شده است. برخی از کارشناسان، این رشد را مقطعی دانسته و معتقدند افزایش بی‌رویه شاخص نمی‌تواند بیانگر رشد واقعی بازار باشد. در مقابل این نظر، گروهی دیگر بر این باورند که بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل گوناگون از رونق برخوردار شده و می‌تواند از رشد خوبی نیز برخوردار شود. ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه عاملی است که می‌تواند به رشد و توسعه این بازار کمک شایانی بکند.

تمایلات بی‌ارزش

بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه معتقد است، رونق نسبی بازار در شرایط حاضر، ارتباطی به ورود نقدینگی ندارد و اصولا نقدینگی جدیدی وارد بازار نشده است.

وی در این باره به خبرنگار ما گفت: در بررسی نوع سرمایه‌گذاری‌های جدید، درمی‌یابیم که تمایل سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت عرضه‌های جدید است، در حالی که سهام شرکت‌های قدیمی در بازار وجود دارد و کسانی که قصد دارند سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام دهند، به سمت شرکت‌های قدیمی و ارزشمند بازار می‌روند، بنابراین نقدینگی جدیدی وارد بازار نشده و سرمایه‌گذاران سهام ارزشمند خود را فروخته و سهام عرضه شده جدید را خریداری می‌کنند.

تبدیل سهام ارزشمند به ارزش

شهدایی ادامه داد: دادوستد در بازار سرمایه در‌حال‌حاضر مثل این است که کسی بخواهد تابلوی ارزشمند مونالیزا را در بازار سیداسماعیل به فروش برساند، طبیعی است که این تابلو در آن بازار به فروش نمی‌رسد، چون ارزش آن درک نمی‌شود.

عضو انجمن حسابداران خبره سپس گفت: در‌حال‌حاضر سهام ارزشمند بازار تبدیل به سهام بی‌ارزش بازار شده و سرمایه‌گذاران به دنبال نوسان‌گیری هستند و ارزش‌های کوتاه‌مدت را در نظر می‌گیرند. شهدایی با اشاره به عرضه سهام کشتیرانی گفت: کسی که سهام کشتیرانی را می‌خرد، می‌داند که این سهم، دو میلیون حجم مبنا دارد یعنی اگر بخواهد با سه درصد افزایش قیمت روبه‌رو شود، باید ۳۶درصد حجم سهام شناور آن، معامله شود که این امر امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه گفت: در بازار سرمایه باید پولی جذب شود که بتواند اقتصاد را متحول کند و پولی که توسط سفته‌بازی وارد بازار می‌شود پول هرز است که به طور مقطعی از دیگر بازارها خارج و به بورس وارد شده است.

شهدایی سپس گفت: بازار مسکن تا شهریور ماه به خلسه فرو می‌رود، اما پس از آن دوباره رونق گرفته و پول‌های مهاجر از بورس به بخش مسکن وارد خواهد شد.

وی رونق بازار را متاثر از دامنه سه درصدی دانست و گفت: بحث نوسان‌گیری مقطعی در بازار ما رایج شده به گونه‌ای که می‌خواهیم در یک هفته سه درصد سود بگیریم در صورتی که سهام را باید خرید و در طول ده سال، دوهزار درصد سود کرد.

وی خاطرنشان کرد: عوامل فنی و تکنولوژی باعث پیشرفت کشورها می‌شود، اما این پیشرفت جز با متشکل شدن بازارهای مالی متجلی نمی‌شود.

شهدایی با اشاره به حجم معاملات ۲۰میلیارد تومانی بازار سرمایه آن را اندک دانست و گفت: در مقایسه با سال ۸۳ این حجم، بسیار اندک است. وی در پایان اظهار داشت: برخی از مواقع، بازار برای عرضه یک سهم، گرم می‌شود و شاید شرایط غیرعادی بازار با توجه به این موضوع باشد و به هر حال هجمه موجود در بازار عادی نیست.

محدود شدن سایر فرصت‌ها

هادی بیدختی کارگزار بورس درباره رونق نسبی بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین عامل این رونق، محدود شدن فرصت‌های دیگر سرمایه‌گذاری از قبیل مسکن، طلا، ارز و ... است که در سال جدید اتفاق افتاده و سرمایه‌گذاران را وادار به تصمیم‌گیری در فرصت‌های دیگر کرده است.

وی با اشاره به شرایط ایده‌آل موجود در بازار سرمایه گفت: شرکت‌های بورسی با P/Eهای ۳ و ۴، بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند و شاهدیم که بیشتر شرکت‌ها، تعدیل مثبت اعلام کرده و به پیش‌بینی‌های خود رسیده‌اند.

بیدختی نقدینگی موجود در کشور را وحشتناک خواند و گفت: اگر بازار سرمایه، به سرمایه‌گذاران، چراغ سبز نشان بدهد، این نقدینگی می‌تواند به سمت این بازار حرکت کند.

این کارگزار بورس تصمیمات دولت در سال جدید را یکی دیگر از عوامل رونق نسبی بازار دانست و گفت: رشد عرضه‌های اولیه و هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی با بورس در افزایش ارزش معاملات موثر بوده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه ارقام موجود نمی‌تواند جایگاه واقعی بازار سرمایه ما باشد گفت: هماهنگی عرضه و تقاضا، ایجاد فضای بازار برای عرضه و اطلاع‌رسانی شفاف می‌تواند به رشد و توسعه بازار سرمایه کمک کند.

۷ عامل رونق نسبی

در این زمینه محمدرضا رهبر کارگزار بورس در گفت‌‌وگو با فارس، با اشاره به این نکته که شاخص بورس نسبت به ماه گذشته با افزایش ۳۸۵ واحدی روبه‌رو شده اظهار داشت:‌ افزایش دامنه نوسان قیمت سهام به ۳درصد باعث بهبود نقدشوندگی سهام و رشد معاملات شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اتمام سال مالی، تعدادی از شرکت‌های بورس در ماه‌های خرداد و تیر (که به عنوان فصل مجامع تلقی می‌شود) شرکت‌ها در حال برگزاری مجامع سالانه هستند که این رویداد به نوبه خود در افزایش شاخص و معاملات اثر گذاشته است.

این کارگزار بورس به تاثیر مثبت عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها (IPO) در رونق بورس اشاره کرد و گفت: با عرضه سهام شرکت‌های جدید از جمله کشتیرانی و هم چنین برنامه عرضه عمده سهام شرکت‌های فولاد خراسان و خوزستان و ملی مس، تحرکات سرمایه‌گذاران نیز افزایش یافته و این اتفاق باعث ارتقای معاملات و رشد سطح اطمینان سرمایه‌گذاران شده است.

رهبر، آرامش حاکم بر پرونده هسته‌ای را دلیل چهارم و برون سازمانی و مثبت بر بازار سهام معرفی کرد و گفت:‌ با توجه به ارایه بسته‌های پیشنهادی از سوی ایران و کشورهای اروپایی، در حال حاضر موضوع پرونده هسته‌ای در شرایط آرامی قرار دارد که این وضعیت موجب آرامش خاطر سرمایه‌‌گذاران بورس شده است.

تقاضا برای سیمانی‌ها

رهبر افزایش قیمت سیمان به هر تن ۴۷هزار تومان را موجب حذف فشار عرضه سهام شرکت‌های سیمانی و ایجاد تقاضای خرید سهام این گروه دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع و همچنین ‌عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر افزایش معاملات و رونق نسبی بازار سهام اثر گذاشته‌اند که انتظار می‌رود با افزایش معاملات در رینگ صادراتی بورس کالا و همچنین ارایه ابزارهای مالی جدید، مانند معاملات قرارداد آتی روند رو به رشد معاملات سهام ادامه یابد.

رهبر درباره ششمین دلیل رونق نسبی بازار سهام گفت: سیاست‌های اتخاذ شده در بازار پول و کاهش نرخ سود بانکی باعث کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌های بورس از یک طرف و حرکت سرمایه‌ها از این بازار به سمت بازار سهام شده؛ چرا که با توجه به تعیین نرخ سود ۱۰درصدی بانکی، سرمایه‌گذاران در بورس از بازدهی بیشتری منتفع خواهند شد.

این کارگزار بورس، هفتمین عامل در رشد بازار سهام را ناشی از رکود بازار مسکن دانست و خاطرنشان کرد: رشد قیمت مسکن در حالی از ابتدای سال متوقف و این بازار در حالی با رکود مواجه شده که بخشی از سرمایه‌گذاران به فکر بازارهای جایگزین از جمله بورس افتاده‌اند که با عرضه اوراق رهنی پیش‌‌بینی می‌شود رکود مسکن تشدید و در عوض بورس مورد توجه بیشتری واقع شود.