گارو هوانسیان‌فر*

آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران در آذر ماه ۱۳۹۰ برگزار شد. طبق خبرهای رسیده، حدود چهل نفر در این آزمون قبول شده‌اند. به نظر من، این نتیجه بسیار رضایت‌‌بخش است زیرا قصد و غرض این نیست که بازار حسابدار رسمی اشباع شود. هر قدر سوالات آزمون فنی تر و عملی‌تر و نزدیک‌تر به آنچه در واقعیت حسابرسان و حسابداران با آن مواجه می‌شوند باشد، نتیجه مطلوب تری به دست می‌آید و کسانی که عنوان حسابدار رسمی را کسب می‌کنند، می‌توان تا حد بسیار زیادی مطمئن شد که دارای حداقل معلومات برای شروع کار حسابرسی و حسابداری به صورت حرفه‌ای (Professional) را دارند. سخنی که با قبول‌شدگان در این آزمون دارم این است که اولا به آنها تبریک بگویم که به گروه حسابداران رسمی پیوسته‌اند و سپس به آنها یاد‌آوری کنم که بعد از کسب عنوان حسابدار رسمی، در ابتدای جاده طولانی حرفه‌های حسابرسی و حسابداری قرار دارید و باید از این پس سعی و کوشش کنید که مطالب مربوطه را عمیق‌تر و جدی‌تر و این بار برای خودتان و نه آزمون مطالعه کنید. مطالعه مداوم باید جزء کار هر حسابدار رسمی باشد. کتاب‌ها را کنار نگذارید و همیشه خود را با اطلاعات روز به هنگام نگه دارید.

یک پیشنهاد دیگر هم دارم که فعلا تقاضای شریک شدن یا قصد تاسیس موسسه حسابرسی نکنید که برای این منظور نیاز به تجربه کاری زیادی دارید. بعضی‌ها هم به محض قبول شدن در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران، تقاضای دریافت درصدی مبلغ حق‌الزحمه از هر کار حسابرسی که آنها سرپرستی کرده‌اند می‌کنند. چنین در خواستی به هیچ وجه معقول و قابل قبول نیست. چیزی اتفاق نیفتاده و خبری نشده. در یک امتحان حرفه‌ای قبول شده‌اید که این جزء لازمه کار حسابرسی و حسابداری حرفه‌ای است.

در مورد سوالات آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران هم باید بگویم که از سطح آنها بسیار راضی هستم و این نشان‌دهنده آن است که سوالات آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران به طرف یک آزمون جامعه (یا انجمن) حرفه‌ای حسابداری پیش می‌رود. برای مسوولان‌ مربوطه در این رابطه، آرزوی موفقیت روزافزون می‌کنم. اگر هستند کسانی که از مشکل بودن سوالات (البته به قول خودشان) شکایت دارند، بدانند که هیچ کس آنها را مجبور نکرده که حسابدار رسمی شوند. می‌توانند به عنوان حسابدار معمولی یا حسابدار سنتی، همانطور که قبلا کار می‌کردند، به کار خود ادامه دهند. برای این افراد باید این موضوع روشن شود که عنوان حسابدار رسمی، عنوان با ارزشی است و به قول عامیانه، به صورت کیلویی به همه افراد داده نمی‌شود. بنا براین، برای به دست آوردن این عنوان و قبول شدن در آزمون بعدی که در سال ۱۳۹۱ برگزار می‌شود، باید از دیروز مطالعات خود را شروع می‌کردید (البته مطالعه کتب معتبر و نه کتاب‌های جزوه‌ای یا کتاب‌های ترجمه شده ظرف دو هفته!).

ان‌شاءا... این بار موفق خواهید شد. خداوند متعال در این راه یار و یاور شما باشد.

* عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان