افت سه رقمی بازار

گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با نگرانی معامله‌گران نسبت به تحولات اقتصادی و تزریق نشدن نقدینگی کافی به بازار با افت ۱۴۱واحدی مواجه شد. در بازار دیروز تشکیل صف فروش در نمادهای عمده‌ای نظیر سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا، حفاری شمال، ایران ترانسفو، صدرا، زامیاد و ماشین سازی اراک موجب شد تا بازار با نگرانی مواجه شود. از دیدگاه معامله‌گران، اعلام حمایت‌های دو هفته گذشته نمودهای کمرنگی در بازار داشته و حمایت‌های صورت گرفته به سرعت جای خود را به عرضه‌های قابل ملاحظه حقوقی‌ها در روزهای رشد شاخص داد تا در این شرایط بازار همچنان در خلأ تزریق نقدینگی باقی ماند. همین امر موجب شده است بازار نتواند به تثبیت شرایط خود بپردازد. در همین حال، نگاه سرمایه‌گذاران به حرکت‌های آینده سهامداران عمده بازار است و در صورتی که این سهامداران از بازار حمایت کنند، امکان چرخش روند معاملات وجود دارد.

در بازار دیروز، سخنان رییس کل بانک مرکزی در مورد بازار ارز و سکه از اهمیت بالایی برخوردار بود. بهمنی که در اتاق بازرگانی صحبت می‌کرد از ورود مستقل بانک مرکزی به قراردادهای آتی سکه و پیش‌فروش سکه خبر داد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ بانک مرکزی مرتب سکه را ضرب می‌کند و شاید به همین خاطر هم می‌گویم سکه را پیش‌فروش کنیم تا در این فرصت، سکه ضرب و وارد بازار کنیم.

بهمنی صراحتا اعلام کرد: «نوسانات بازار ارز و سکه اصلا بازی بانک مرکزی نیست؛ طلا به اندازه کافی داریم اما باید سکه را ضرب کنیم تا در اختیار افراد قرار گیرد.» تلاطم بازار سکه و ارز شانس بورس برای جذب نقدینگی را به میزان زیادی کاهش داده است. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه مالی شاهد صف خرید نماد تازه وارد بیمه ما بودند. در این گروه، دیروز نماد حق تقدم افزایش سرمایه بانک پارسیان نیز برای معامله گشایش یافت. در گروه معدنی، دیروز خبرهای اولیه حکایت از آن داشت که به زودی سهامداران عمده دو شرکت سنگ‌آهنی گل‌گهر و چادرملو و مسوولان ایمیدرو جلسه مشترکی را برای رسیدن به توافق در خصوص قیمت عرضه‌ این محصول برگزار خواهند کرد.

در همین حال توقف طولانی مدت نمادهای سنگ‌آهنی و شرکت‌های هلدینگی در این صنعت موجب افزایش نگرانی سهامداران برای بازگشایی این نمادها شده است. در صورت هر گونه تغییر در شرایط این شرکت‌ها، شکست پی‌به‌ای این گروه می‌تواند به کاهش شدید شاخص منجر شود.

در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی پردیس با انتشار اطلاعیه‌ای سود شرکت برای سال آینده را ۵هزار و ۳۹ریال اعلام کرد. در همین حال دیروز پتروشیمی کرمانشاه نیز برای اعلام تعدیل مثبت عایدی متوقف شد. در گروه دارویی هم برخی نمادهای این گروه با صف‌های خرید ناشی از احتمال افزایش نرخ مجدد محصولات دارویی مواجه بودند. در این خصوص رییس انجمن مدیریت و اقتصاد دارویی ایران جزئیات جدیدی از افزایش قریب‌الوقوع قیمت دارو در کشور و رشد حاشیه سود شرکت‌های دارویی اعلام کرده است.

مهدی محمد‌زاده درباره اصلاح نظام قیمت‌گذاری در صنعت دارو گفت: با تدوین آیین‌نامه‌ای جدید مقرر شده که نرخ مرجع دارو، از این پس بر اساس مدل مشابه چند بازار نزدیک مثل ترکیه ،عربستان ، عراق و افغانستان تعیین شود و با توجه به هزینه‌ها و قدرت پرداخت مصرف‌کننده در داخل کشور قیمت‌گذاری شود که به این ترتیب قیمت دارو افزایش خواهد یافت.

مدیر‌عامل سابق هلدینگ دارویی تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه این اصلاح نظام قیمت‌گذاری به طور قطع نرخ دارو را افزایش خواهد داد، گفت: تغییر نرخ برای صنعت دارو ضروری است و برای این تغییر حتی تعلل شده است.

به گفته وی، دارو در کشور ارزان است و تا چند سال گذشته کیفیت داروها باوجود قیمت‌های پایین، مناسب بود اما در سال‌های اخیر شرکت‌های داروسازی به دلیل برخورد با مشکلات مالی و افزایش هزینه‌ها سعی کردند مواد اولیه خود را از بازارهای ارزان‌تر با کیفیت پایین تر مثل چین تهیه کنند که به این ترتیب هزینه‌های تمام شده آنها کاهش یافته و کیفیت محصولات نیز افت کرده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که شرکت‌های دارویی هیچ گونه مشکل افزایش هزینه ندارند، گفت: صنعت دارو در کشور از بازده خوبی برخوردار بوده و هر سال با افزایش ارزش افزوده مواجه است و همواره از صنایع پربازده بورس نیز محسوب می‌شود.

در مجموع، بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با ۱۴۱واحد افت به ۲۴هزار و ۵۴۶واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۹/۳۳میلیارد تومان رسید که ۳۷/۱۱درصد آن را معامله ۲۳/۲میلیون سهمی پتروشیمی خارک تشکیل داد.