سقوط سرخابی به لیگ دسته دو خصوصی‌سازی

مهدی حاجی‌وند*

«۸۰ درصد سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال واگذار می‌شوند». این تازه‌ترین خبر و تصمیم گیری در مورد واگذاری سهام سرخابی است؛ آن هم با تصویب هیات‌ وزیران. وزیران دولت دهم در جلسه مورخ ۶ مهر ۱۳۹۰ دور هم جمع شدند و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و با توجه به تشکیل وزارت ورزش و جوانان و ضرورت حفظ سهم بخش دولتی در ورزش تصمیم گرفتند که سهام شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و دو باشگاه فرهنگی ورزشی پیروزی (پرسپولیس) و استقلال را از گروه یک بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی موضوع ماده ۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به گروه ۲ منتقل کنند.

پیش تر نام این سه شرکت در فهرست واگذاری‌های سال ۸۹ و ۹۰ سازمان خصوصی سازی در گروه یک جای داشت؛ نام‌هایی که در کنار برخی از شرکت‌های دیگر اجازه رونمایی به آنها روی میز مزایده و بورس و حتی فرابورس داده نشد.

به استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مجاز و مکلف است تا ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند آن هم تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی سال ۸۸. اما در تبصره ۲ ماده ۳ این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین اشاراتی شده است.

همچنین در تبصره های ماده ۳ فصل ۲ این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه ۲» آمده که دولت مجاز و مکلف است به منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه ۲ ماده ۲، همچنان ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه ۲ را در اختیار داشته باشد و ۸۰ درصد باقیمانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند آن هم تا پایان سال ۹۳.

به این ترتیب با توجه به قول و قرارهای چند باره دست‌اندرکاران خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مبنی بر واگذاری ۱۰۰ درصد سهام این دو باشگاه تا پایان سال‌های ۸۹ و ۹۰، مصوبه اخیر هیات‌ وزیران شرایط واگذاری این دو باشگاه را دستخوش تغییرات یاد شده کرد تا وعده و وعیدهای جدید این بار تا پایان سال‌های ۹۰، ۹۱، ۹۲ و حتی ۹۳ بر سر زبان‌ها بیفتد.

صرف نظر از تغییر درصد و مهلت واگذاری سهام این دو باشگاه پرطرفدار فوتبال وطنی، زیانده بودن این باشگاه‌ها، اشکالات فراوان و ابهامات صورت‌های مالی، مشخص و شفاف نبودن اموال و دارایی‌ها، دریافت نکردن حق پخش تلویزیونی و پول حاصل از تبلیغات، مشکلات مربوط به معرفی هیات‌ مدیره این دو تیم به AFC و ... از جمله موانع همیشگی سال‌های گذشته است که وعده و وعید دست‌اندر‌کاران خصوصی‌سازی سرخابی را بی‌اثر و عرضه سهام آنها را دور از انتظار می‌کند.

باید چشم‌انتظار ماند و دید آیا تصمیم‌گیری هیات‌ واگذاری در خصوص عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که تازگی‌ها به لیگ دسته دو خصوصی‌سازی سقوط کرده‌اند اثر بخش خواهد بود یا نه؟!

mahdihajivand@yahoo.com