بازار و استیضاح

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: اعلام وصول استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس شورای اسلامی از خبرهای مهم دیروز در بورس اوراق بهادار تهران بود. اعلام وصول استیضاح سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در آغاز جلسه علنی مجلس و با داشتن ۲۸ امضا از سوی هیات رییسه مجلس صورت گرفت.

امیدوار رضایی عضو هیات رییسه مجلس درباره این استیضاح گفت: استیضاح وزیر اقتصاد ۲۸ امضا دارد و از جمله محورهای آن اجرا نشدن قانون یا نقض احکام قانونی مربوط به وظایفی که وزیر نسبت به بانک‌ها داشته است، انتصاب افراد به سمت‌های مهم بدون داشتن صلاحیت، نظارت نداشتن بر کارکرد بانک‌ها به عنوان نماینده سهام دولت در بانک و مقاومت نکردن در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی است.

با توجه به موضع وزیر اقتصاد در قبال تخلف ۳هزارمیلیاردی و طبقه‌بندی برخی افراد به عنوان کارآفرینان برجسته احتمال بروز مباحث سنگین در جلسه استیضاح وجود دارد. در همین حال واگذاری بخشی از شرکت‌های دولتی از سوی سازمان خصوصی‌سازی به گروه اختلاس گر نیز بر پیچیدگی‌های موضوع استیضاح افزوده است. در صورت رای عدم اعتماد مجلس به شمس‌الدین حسینی تغییرات در زیر مجموعه‌های این وزارتخانه دور از انتظار نخواهد بود.

در همین حال دیروز بازار پس از تغییر نیافتن نرخ سود بانکی شاهد عقب‌نشینی گروه بانکی بود. دیروز رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که به طور قطع در بسته سیاستی بانک مرکزی برای سال ۹۱، نرخ سود سپرده‌ها مطابق با تورم نرخ ارز، تغییر خواهد کرد.

اظهارات رییس کل بانک مرکزی در شرایطی عنوان شده است که گزارش‌های شش ماهه بانک‌های بورسی نتوانسته است انتظارات را برآورده سازد.

در صحنه اقتصاد جهانی دیروز وزرای دارایی اتحادیه اروپا بر سر تقویت و تزریق ۱۰۰ میلیارد یورو به بانک‌های اتحادیه، توافق کلی کردند.

یکشنبه و چهارشنبه نیز سران اتحادیه اروپا گردهم می‌آیند تا بلکه برای رهاندن اتحادیه از بحران مالی به راه حلی جامع دست یابند.نشست روزهای آتی وزرای دارایی و سران اتحادیه اروپا بر ارائه بسته کمکی دوم به یونان، افزایش سرمایه صندوق نجات یورو و تقویت بانک‌های اتحادیه متمرکز خواهد بود. با تدابیر جدید و با یکسویه ساختن سیاست‌های اعضا، اتحادیه اروپا امیدوار است تا شاید از بحران مالی که گریبانگیرش شده به سلامت عبور کند.

انتظار می‌رود بازگشایی بازارهای جهانی در معاملات امروز توام با حالت انتظار و تعادل نسبی باشد و از این رو نمادهای وابسته به بازار جهانی در انتظار نتایج تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کنترل بحران بدهی‌ها باشند.

در بازار دیروز انتشار شمار قابل ملاحظه ای از گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها در آخرین روز مهر‌ماه توجه معامله‌گران را به سوی خود جلب کرد. بیشتر گزارش‌های منتشره در شرایط آرمانی برای بازار نبودند و حتی شرکت‌های بزرگی نظیر بانک کارآفرین و فولاد مبارکه نتوانستند در حد انتظار ظاهر شوند.

در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران گزارش بانک کارآفرین و پاسارگاد را شاهد بودند که گزارش بانک پاسارگاد با پوشش ۵۵درصدی همچنان محافظه کارانه ارزیابی شده است.

دیروز در این گروه، شمس عالم مدیرعامل سابق تدبیر به عنوان معاون مالی بانک پارسیان منصوب و معرفی شد. معاون مالی بانک پارسیان در این مراسم با تاکید بر ضرورت و اهمیت کار مالی در هر سازمانی گفت: بانک پارسیان دوران بلوغ خود را سپری می‌کند و حجم کار در این بانک بسیار بالاست و تراکنش‌های روزافزون بانک نشان از این واقعیت دارد.

شمس عالم افزود: به واسطه گسترش عملکرد بانک و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، بانکداری الکترونیک بیش از حد انتظار، توسعه مطلوب یافته است، اما در کنار آن باید به بازده نظارت و دقت در عملیات مالی و حسابداری فیزیکی نیز توجه داشت.در گروه خودرویی، دیروز گزارش شش ماهه پارس‌خودرو با اعلام زیان در عملکرد شش ماهه، وضعیت نامطلوبی از این شرکت را به تصویر در آورده است. در این گروه کروز به عنوان خریدار بلوک ایران خودرو متعلق به تامین اجتماعی معرفی شده است. کروز با این خرید به یک کرسی در هیات مدیره ایران خودرو دست یافته است.

در گروه معدنی، دیروز با عرضه ۳۲میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری بانک پارسیان بخش عمده ای از سهام این بانک در میدکو به مجموعه بانک پاسارگاد منتقل شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۱۰۱ واحد افت کرد و به ۲۶هزار و ۴۹ واحد رسید تا مجددا شاخص کف ۲۶هزار واحد خود را لمس کند. ارزش معاملات نیز دیروز به ۳/۲۷میلیارد تومان رسید که ۱۳درصد آن را معامله ۹/۱۷میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۱۸نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۰نماد با کاهش قیمت و ۸۴نماد با رشد قیمت همراه شد.