دنیای اقتصاد- پس از آنکه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه ایران ۳ ماه متوالی از بورس تهران بازدهی منفی گرفتند، در پنجمین ماه سال بازدهی این بازار تا دیروز ۲/۸ درصد به ثبت رسید. اما عدد ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحدی شاخص بورس مقارن است با مقدار شاخص در ۴۰ روز قبل؛ به آن معنی که سرمایه‌گذاران بورس تهران ۴۰ روزی است که سکون معاملاتی را تجربه کرده‌اند و اگر بازدهی بورس تا روز گذشته به ۶/۸ درصد بالغ شده نیز ناشی از سود نقدی پرداخت شده به سرمایه‌گذاران در مجامع است. با وجود رشد شاخص‌ها در پنجمین ماه سال رخ داد

سکون ۴۰ روزه بورس تهران

میانگین روزانه ارزش معاملات سهام از ۹۳ میلیارد به ۳۵ میلیارد تومان کاهش یافت

گروه بورس- علیرضا باغانی: پس از آنکه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه ایران ۳ ماه متوالی از بورس تهران بازدهی منفی گرفتند، در پنجمین ماه سال بازدهی این بازار با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مواجه شد.

روزگذشته بازدهی بورس تهران در ۹ روز معاملاتی مردادماه به ۸/۲ درصد رسید و این در حالی است که پس از بازدهی رویایی ۷/۱۳ درصدی بازار سرمایه در فروردین ماه، بازدهی این بازار در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر به ترتیب منفی ۲/۱ درصد، منفی ۷/۳ درصد و منفی ۳/۲ درصد رقم خورده بود. اما با این حال ۴۰ روزی است که شاخص بورس تهران یک سطح روانی را تجربه می‌کند که گویای شرایط سکون در بازار سرمایه است.

بازدهی بورس به ۶/۸ درصد رسید

با این وصف، شاخص بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری با هزار و ۹۹۴ واحد رشد روبه‌رو شده که معادل افزایش ۶/۸ درصدی است و از آن‌جا که شاخص این بازار بر مبنای بازده نقدی و قیمت محاسبه می‌شود، در واقع میانگین بازدهی بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون به ۶/۸ درصد می‌رسد.

افزون بر این، شاخص بورس از ابتدای مردادماه سال جاری که در کانال ۲۴ هزار و ۶۰۲ واحدی قرار داشت، دیروز در سطح ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحد ایستاد تا پس از ۹ روز کاری و ۶۸۸ واحد رشد، بازدهی ۸/۲ درصدی را در پنجمین ماه سال به ثبت برساند.

در حال حاضر نیز گرچه شاخص ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحدی، گویای روند صعودی بازده نقدی و قیمت در بازار سرمایه است، اما این رقم با مقدار شاخص در پایان خرداد ماه گذشته برابری می‌کند، آن هم در شرایطی که بازار سرمایه ایران هیچ گاه در این مقطع زمانی، ۳ ماه متوالی منفی نبوده است، به ویژه در فصل برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی که سرمایه‌گذاران غیر از بازدهی ناشی از تغییر قیمت سهام، سود نقدی هم دریافت می‌کنند.

اوج‌گیری‌های تاریخی شاخص

بررسی روند شاخص در سال ۹۰ نیز نشان می‌دهد که دماسنج بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای سال با عدد ۲۳ هزار و ۲۹۵ واحد کار خود را آغاز کرد و در هفتمین روز سال به کانال ۲۴ هزار واحدی وارد شد، ۶ روز بعد یعنی در پانزدهم فروردین ماه سال جاری هم از مرز ۲۵ هزار واحدی هم عبور کرد. اما اوج‌گیری دماسنج بازار به کانال ۲۵ هزار واحدی ختم نشد، تا جایی که در بیستمین روز نخستین ماه سال که ماه رویایی بورس تهران لقب گرفت، مقدار شاخص از ارتفاع ۲۶ هزار واحدی هم عبور کرد تا در ۲۷ فروردین ماه به بالاترین ارتفاع تاریخی خود یعنی رقم ۲۶ هزار و ۶۷۶ واحدی برسد. در همین حال، هفتم اردیبهشت ماه امسال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روند نزولی در پیش گرفت و زیر عدد ۲۶ هزار واحدی را تجربه کرد.

درنهایت شاخص بورس پس از تجربه ارتفاع ۲۴ هزار واحدی پس از تنزل‌های پی در پی خرداد و تیر، از دوم مردادماه سال جاری توانست سطح ۲۵ هزار واحدی را احیا کند.

بورس‌ها فقط سود نقدی گرفتند

افزون بر این، ارزش بورس تهران روزگذشته در شرایطی به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان (۱۰۶ میلیارد دلار) رسید که ارزش بازار سرمایه ایران در ابتدای سال جاری ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

در واقع ارزش بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون تغییری نداشته است و بازدهی ۶/۸ درصد نشان دهنده دریافت سود نقدی از سهامداران است؛ چراکه بخش عمده‌ای از بازدهی ناشی از تغییر قیمت سهام در ماه‌های منفی بورس از سرمایه‌گذاران پس گرفته شد.

افت میانگین ارزش معاملات روزانه سهام

بررسی دیگر متغیرهای مهم بازار سهام یعنی ارزش معاملات نیز از افت قابل توجه معاملات روزانه بورس تهران حکایت دارد.

به طوری که در ۴ ماهه نخست سال جاری ۷ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان سهام به صورت خرد و بلوک در بازار معامله شده که با احتساب ۸۰ روز کاری در دوره ذکر شده، به طور میانگین روزانه ۹۳ میلیارد تومان سهام در بازار معامله شده است. این در حالی است که میانگین ارزش معاملات روزانه سهام در مردادماه سال جاری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان رقم خورده است.

در این شرایط، بازدهی ۶/۸ درصدی در بازار پرریسک بورس در مقابل بازدهی ابزارهای مالی بدون ریسک رایج از جمله اوراق مشارکت و اوراق اجاره آن هم در ۴ ماه، ناچیز جلوه می‌کند؛ چراکه میانگین بازدهی این ابزارهای فاقد ریسک هم در دوره مزبور می‌توانست در همین محدوده رقم بخورد. با این وصف، در حالی که پس از تلاطم‌های بازارهای رقیب بورس، بازار سرمایه ایران در ماه‌های نخست سال جاری و دوسال گذشته یکه تازی می‌کرد، این بازار نیز به رکود فراگیر دیگر بازارها پیوست و سرمایه‌گذاران خود را با بازدهی اندک، در انتظار روزنه‌های امیدی برای کسب سودهای بیشتر همچون گذشته قرار داد.