امکان انجام سریع معاملات آنلاین فراهم شد

گروه بورس- مجید اسکندری: عضو هیات مدیره شرکت رایان هم‌افزا از ورود سامانه جدید TWS به بازار سرمایه ایران خبر داد و گفت: با بومی‌سازی این نرم‌افزار، امکان دسترسی به بازارهای جهانی با دامنه ۶۰۰ هزار نماد برای کاربران ایرانی فراهم شده است. حسین خزلی خرازی در همایش معرفی سامانه (Trader work station) با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: با توجه به رشد بورس‌های منطقه از جمله بورس‌های دبی و ابوظبی در سال‌های اخیر، علاقه‌مند بودیم که گام‌ها را از مرزها فراتر بگذاریم و با توجه به تشویق سازمان بورس به بین‌المللی شدن کارگزاران، از سال ۸۵ کار برروی این نرم‌افزار را شروع کردیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نماد در این سیستم، قابل دسترسی است و ۴۰۰ هزار کاربر در سراسر دنیا با این سیستم کار می‌کنند و امیدواریم کاربران ایرانی نیز به این تعداد اضافه شوند. خرازی امکان انجام سریع معاملات آنلاین، عرضه دقیق اطلاعات به صورت لحظه‌ای، مشاهده خلاصه بازار، بازارهای دلخواه و سهام برتر، قابلیت شخصی‌سازی صفحه‌ها، امکان انجام سفارش‌های خرید و فروش مختلف از جمله معاملات پیشرفته شرطی و بلوکی یا الگوریتمی، قابلیت انجام معاملات از صفحه‌ها و منوهای مختلف، دسترسی به ابزارهای مختلف تصمیم‌سازی بهینه شامل قابلیت ساخت و مشاهده هشدارهای گوناگون، مشاهده بازارهای گوناگون و... را از ویژگی‌های این سازمانه معاملاتی عنوان کرد. وی مدیریت سفارش‌ها و سبدها و ارائه تحلیل تکنیکال براساس امکانات و شاخص‌های متعدد را از دیگر ویژگی‌های TWS برشمرد. دبیرکل سابق کانون کارگزاران اظهار امیدواری کرد: همواره در سرمایه‌گذاری خارجی، بخش مذاکره از اهمیت خاصی برخوردار است و تا بستر‌های ارتباطی آنلاین در اختیار نباشد، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری امیدی ندارند. بنابراین ما امیدواریم راه‌اندازی این سامانه معاملاتی اولین قدم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بورس ایران باشد.خرازی درباره بومی‌سازی این نرم‌افزار گفت: ما به هیچ عنوان نمی‌توانستیم قوانین بورس خود را به خارجی‌ها بقبولانیم تا در نرم‌افزارهای خود به کار گیرند، بنابراین ترجیح دادیم براساس مقررات سازمان بورس، نرم‌افزار TWS را بومی‌سازی کنیم.وی یادآوری شد: صفحات این نرم‌افزار فارسی شده و می‌تواند براساس نظر سرمایه‌گذاران توسط خود آنها تنظیم شود. عضو هیات‌مدیره رایان هم‌افزا سپس گفت: در حال حاضر ۴۵ کارگزار بورس اوراق بهادار، ۳۷ کارگزار بورس کالا و ۴۸ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک از نرم‌افزار این شرکت استفاده می‌کنند. همچنین حدود ۴ هزار شعبه بانکی در حال صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با استفاده از نرم‌افزار رایان هم‌افزا هستند که این امر، آرزوی دیرینه «ارائه خدمات کارگزاری بورس از طریق شبکه بانکی» را محقق ساخته است.خرازی سپس گفت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته، زمان ثبت و دستور سفارش تا انجام آن، گاه به یک میلیونیم ثانیه می‌رسد، در حالی که در بازار ما این زمان به چند ساعت بالغ می‌شود، اما ما امیدواریم این زمان با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به کسری از ثانیه کاهش یابد.وی خاطرنشان کرد: تا بسترها آماده نباشد، امکان ارائه خدمات وجود ندارد، به عنوان مثال تغییر سیستم معاملات در سال ۸۵، پنج سال به طول انجامید، اما بالاخره تحول در بازار اتفاق افتاد.

عضو هیات مدیره رایان هم‌افزا یادآور شد: در حال حاضر تکنولوژی‌ مالی در دنیا، فراتر از آنلاین تریدینگ است و نرم‌افزارهای هوشمندی وجود دارند که به مدیریت صندوق‌ها کمک می‌کند تصمیمات لحظه‌ای بگیرند و تولید سفارش را خود نرم‌افزار انجام دهد.وی درباره برنامه‌های آینده این شرکت گفت: حرکت به سمت تولید نرم‌افزارهای الگوریتم تریدینگ، توسعه و یکپارچه کردن نرم‌افزارهای جامع کارگزاری به خصوص بخش کنترل ریسک و تاسیس شرکت پردازش اطلاعات مالی که در انتظار صدور مجوز سازمان بورس به سر می‌برد، از مهم‌ترین برنامه ‌های ماست.

وی اظهار داشت: پس از راه‌اندازی آنلاین تریدینگ، تعداد سهامداران حقیقی افزایش یافت، زیرا دسترسی به بازار آسان‌تر شده بود، بنابراین ممکن است در بلندمدت این سیستم نیز جوابگو نباشد. از طرف دیگر نیاز به تحلیل تکنیکال احساس شد بنابراین، نرم‌افزار TWS می‌تواند هر دو نیاز را برآورده سازد. خزلی در حاشیه برپایی این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد در خصوص موانع بازار سرمایه ایران برای استقرار سیستم‌های نوین مالی گفت: این موانع فقط در مورد بورس نیست و در بازار پول و بیمه نیز وجود دارد زیرا بازار مالی ما به دلیل تحریم‌ها، ایزوله بودن و وجود قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و حتی رویه‌های کاری متفاوت است. وی افزود: در جلساتی که با خارجی‌ها داشتیم، توضیح رویه‌کاری ما برای آنها غیرقابل فهم است. به عنوان مثال بانک‌های ما اوراق مشارکت منتشر می‌کنند و خود نیز آنها را بازخرید می‌کنند در صورتی که در دنیا ناشر اوراق قرضه، آن را بازخرید نمی‌کند. خزلی ادامه داد: مفاهیمی چون حجم مبنا، محدوده نوسان‌های مختلف برای نمادها و بسته بودن نماد، تنها در بورس ما معنی دارد و به عنوان مثال در بورس استانبول، امکان بسته بودن نماد وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: اختصاصی کردن نرم‌افزارهای خارجی به نحوی که با رفتارها و رویه‌ها ما قابل انطباق باشد کار بسیار سختی است.

این پیچیدگی در نرم‌افزار «جم» نیز اتفاق افتاد و ۴۰ درصد این نرم‌افزار در مقایسه با سیستم فرانسوی‌ها تغییر کرد و طولانی شدن فرآیند نصب جم به این دلیل بود.

خزلی درباره راهکارهای موجود برای رفع این موانع گفت: سیاست‌های کلی نظام مانند اجرای اصل ۴۴ و قانون ضدانحصار، حاکی از آن است که ما باید به سمت مقررات‌زدایی برویم و از سوی دیگر به یکپارچه‌سازی مقررات و تطبیق آنها با استانداردهای جهانی بپردازیم. دبیرکل سابق کانون کارگزاران تاکید کرد: مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی انتشار دستورالعمل‌های بازارهای مالی «IOSCO» و «WFE» است که باید همه قوانین را از آنها بگیریم و تنها قوانین اختصاصی کشورهای اسلامی و ابزارهای مالی اسلامی را از طریق پروتکل مشترک بین کشورهای اسلامی دریافت کنیم. خزلی یادآور شد: شرکت بورس تهران عضو WFE است و سازمان بورس نیز در تلاش است به عضویت «IOSCO» درآید که این گام مهمی به منظور یکپارچه‌سازی دستورالعمل‌ها به شمار می‌رود. وی در خصوص همکاری سازمان بورس با رایان هم‌افزا گفت: سازمان بورس موتور بزرگ توسعه بازار به شمار می‌رود و در ۹۹ درصد موارد همکاری لازم را داشته است.البته در برخی موارد سازمان براساس قوانین خود در نرم‌افزارها اعمال قانون می‌کند و شرکت نیز این موارد را لحاظ می‌کند.

خزلی پیشنهاد کرد: سازمان بورس بودجه و اختیارات مالی دارد بنابراین باید در برخی از پروژه‌های توسعه مالی، از طریق خرید محصول و اعطای وام همکاری کند، زیرا این محصولات تا به مرحله سوددهی برسد، زمان زیادی را طی می‌کند. از سوی دیگر کارگزاران در «عملیات قبل از معاملات» سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و سازمان باید برای یکپارچه‌سازی عملیات یادشده کمک کند. این در حالی است که نرم‌ افزارهای خارجی گران بوده و هزینه نگهداری بالایی نیز دارد، اما نرم‌افزارهای رایان هم‌افزا ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد و بزرگ‌ترین کارگزار، سالانه ۲۵ میلیون تومان هزینه نرم‌افزار خواهد داشت.