گروه بورس- اعظم شریفی: معامله‌گران در بازار این هفته دو چهره متفاوت از بازار را تجربه کردند به نحوی که سرمایه‌گذاران حقیقی برای حفظ عایدی خروج نقدینگی قابل توجهی را انجام دادند اما موج جدید بازگشایی نمادها پایان هفته متفاوتی را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ما، در ابتدای هفته گزارش‌های محتاطانه ۹‌ماهه چند شرکت بزرگ موجب نوسان منفی و رکود معاملات شد تا جایی که کاهش قابل توجه در حجم و ارزش معاملات را به همراه داشت. بر این اساس، شاخص روز سه‌شنبه بیشترین افت خود را تجربه کرد اما گزارش‌های ۹‌ماهه مناسب در پایان هفته و بازگشایی چند نماد متوقف، خریداران را به بازار بازگرداند. این در حالی است که حمایت گسترده حقوقی‌ها برای جمع‌آوری صف‌های فروش باعث شد در این هفته تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی به مقدار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال رقم بخورد، همچنین نمادهای مس، فولاد، بانک پاسارگاد و نفت و گاز پارسیان بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را شاهد بودند. در همین حال، با توجه به صف‌های خرید در گروه خودرویی نمادهای رایان سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا مورد توجه سهامداران حقیقی بودند.

از سوی دیگر گل‌گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری ملت هم دیگر سهامی بودند که حقیقی‌ها در آنها خریدار بودند.

آغاز منفی هفته

بازار روز شنبه با روند کاهشی فعالیت خود را آغاز کرد تا در شرایطی که حقیقی‌ها نظاره‌گر بودند، حمایت حقوقی‌ها معاملات کم‌حجمی را رقم بزند.

روز شنبه، صندوق عشایر ۳ میلیون سهم «فولاد» و ۲ میلیون سهم نفت و گاز پارسیان را خریداری کرد. گروه مالی ملت هم با حجم ۱۰ میلیون سهمی در بانک ملت خریدار بود.

حمایت صنایع معدنی امید نیز با خرید دو میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه از این نماد ادامه داشت. در همین حال، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن روز شنبه ۳۰۰ هزار سهم لیزینگ صنعت و معدن را خریداری کرد و در مقابل فروشنده ۱۰۷ هزار سهم بیمه پاسارگاد بود. بانک تجارت در نمادهای لیزینگ ایران و سرمایه‌گذاری ملی به ترتیب خریدار ۱۶۰ هزار و ۵۲۰ هزار سهمی بود. در ادامه تحولات روز شنبه، دانایان پارس ۴۲۰ هزار سهم نیرومحرکه را خریداری کرد و کارکنان مپنا هم ۶۳۰ هزار سهم مپنا را از بازار جمع کرد. روز شنبه سرمایه‌گذاری بوعلی بر فعالیت خود افزود و در کنار خرید ۱۱۰ هزار سهم فولاد صبانور و ۲۰۰ هزار سهم «وبانک» اقدام به فروش ۱۴۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری بهمن کرد. در این روز سرمایه‌گذاری آیت ایثار نیز با خرید ۱۵۰ هزار سهم از سرمایه‌گذاری بوعلی حمایت کرد. در همین حال خریداری ۲۰۰ هزار سهم گل‌گهر از سوی معادن و فلزات و عرضه ۸۰۰ هزار سهم کربن ایران از سوی سرمایه‌گذاری توسعه ملی قابل توجه بود.

حمایت کمرنگ حقوقی‌ها

روز یکشنبه، باوجود کاهش فعالیت معامله‌گران همچنان حمایت حقوقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه ادامه داشت. در این روز گروه مالی ملت ۷/۷ میلیون سهم بانک ملت را خریداری کرد. صندوق عشایر ۵/۳ میلیون سهم نفت و گاز پارسیان را از بازار جمع کرد. صنایع معدنی امید در نماد سرمایه‌گذاری سپه خریدار ۸۰۰ هزار سهم بود و بانک تجارت نیز برای حمایت از سرمایه‌گذاری ملی در نقش خریدار ۸۰۰ هزار سهمی ظاهر شد. در این میان، با اقبال بازار به گروه خودرویی، دانایان پارس در صف خرید ۵/۱ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا را عرضه کرد.

کارکنان مپنا نیز به خرید یک میلیون سهم مپنا اکتفا کرد. از سوی دیگر، معادن و فلزات در نمادهای سنگ‌آهنی خرید کم‌حجمی را رقم زد. حجم خرید بنیاد مستضعفان و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه در نمادهای سیمان تهران و صنعت و معدن تنها ۱۰۰ هزار سهم بود. صندوق نفت دیگر عرضه‌کننده روز یکشنبه بود که در صف خرید رایان‌سایپا ۴ میلیون سهم فروخت و در مقابل ۵۰ هزار سهم شیمیایی ایران خریداری کرد. در همین حال ملی انفورماتیک در نماد خدمات انفورماتیک خریدار ۵۰۰ هزار سهم بود.

معامله‌گران و تعمیق روند منفی

بازار روز دوشنبه با حمایت حقوقی‌ها برای جمع کردن سهام در نوسان‌های منفی همراه بود؛ به گونه‌ای که گروه مالی ملت ۲۱ میلیون سهم بانک ملت را خریداری کرد. همچنین صنایع معدنی امید و صندوق عشایر برای حمایت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سپه و نفت و گاز پارسیان به ترتیب ۵۰۰ هزار سهم و ۶/۱ میلیون سهم خریداری کردند. در همین حال، بانک تجارت روز دوشنبه را با خرید یک میلیون سهم «ونیکی» و ۱۴۰ هزار سهم لیزینگ ایران سپری کرد. در ادامه رصد معاملات روز دوشنبه، معادن و فلزات ۳۰۰ هزار سهم فولاد صبانور خرید و «کنور» هم با خرید ۲۰۰ هزار سهم از معادن و فلزات حمایت کرد. سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز دیگر خریدار ۲۰۰ هزار سهمی فولاد صبانور بود و در مقابل ۸۰ هزار سهم نفت پارس را عرضه کرد. از سوی دیگر، کارکنان مپنا باز هم یک میلیون سهم مپنا را خریداری کرد و حجم خرید ایران و فرانسه نیز در سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به مرز ۶/۱ میلیون سهم رسید. همچنین سرمایه‌گذاری تدبیر روز دوشنبه را با خرید ۳۷۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری پردیس و فروش یک میلیون سهم گروه بهمن سپری کرد.

در بازار روز دوشنبه سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با خرید ۴۰ هزار سهم آبسال در نقش فروشنده ۳۵۰ هزار سهمی بیمه پاسارگاد ظاهر شد.

نشانه‌های بازگشت بازار

معاملات پرحجم بازار روز سه‌شنبه نوید تغییر نوسان بازار را در پایان هفته می‌داد. به طوری که حقوقی‌‌ها به طور دسته‌جمعی خریدار بودند. بر این اساس سرمایه‌گذاری مهر ۵/۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه و سرمایه‌گذاری ایثار ۲/۱ میلیون سهم سرمایه‌گذاری بوعلی را جمع کردند. در همین حال سرمایه‌گذاری بوعلی در کنار خریداری سهام گل‌گهر و فولاد صبانور در نماد سرمایه‌گذاری بهمن فروشنده ۸/۱ میلیون سهم بود.

صندوق نفت نیز در بازار روز سه‌شنبه از نمادهای خارک، گل‌گهر و معادن و فلزات حمایت کرد. همچنین دانایان پارس خریدار ۲ میلیون سهم «وساخت» بود و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه نیز با خرید ۲/۱ میلیون سهم «وصنعت» دیگر خریدار بازار منفی روز سه‌شنبه بود.

در همین حال کارکنان مپنا ۵/۴ میلیون سهم شرکت مادر (مپنا) را خرید. صندوق عشایر نیز در کنار ۵۰۰ هزار سهم «پارسان» در نقش خریدار «فولاد» و غدیر ظاهر شد؛ تجلی سامانه نیز دیگر خریداری بود که در نماد فولاد با خرید ۵۰۰ هزار سهم فعالیت کرد. اما در بازار روز سه‌شنبه حجم خریدهای گروه مالی ملت در نماد بانک ملت از ۳۴ میلیون سهم گذشت. صنایع معدنی امید نیز ۱/۳ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه را خریداری کرد. عرضه اولیه ۷ میلیون سهم قند چهارمحال نکته مثبت بازار روز سه‌شنبه بود که بنیاد مستضعفان و سرمایه‌گذاری پانید پارس عرضه‌کنندگان این نماد بودند.

در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با افت عمومی سطح قیمت‌های سهام و کاهش نسبی فعالیت خریداران دانست؛ روندی که البته در روز چهارشنبه تا حدی تغییر کرد تا معامله‌گران با امیدواری نسبت به آینده بازار راهی تعطیلات پایان هفته شوند.