ایسنا- ایفای نقش دبیر خانه توسط سازمان خصوصی سازی، انتقاد از افزایش توقع واگذاری‌ها نسبت به سال‌های گذشته، دفاع از واگذاری‌های بلوکی، رقم قابل توجه واگذاری‌های نفتی، آخرین وضعیت واگذاری هواپیمایی هما، و پرداخت سود سهام عدالت از مهم‌ترین محورهایی بود که توسط رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی عنوان شد. در سال گذشته تنها یک شرکت دولتی به صورت عرضه اولیه وارد شد که آن هم با زیان مواجه شد و دچار مشکل شد؟ چرا فقط یک شرکت آن هم یک شرکت مشکل دار را عرضه کردید؟

بگذارید آمار دقیقی از عرضه‌های سال گذشته ارائه دهم که ببینیم آیا واقعا این طور بوده است؟ در سال ۱۳۹۰، ۴۵ شرکت از ۱۵۴ شرکت از طریق بازار سرمایه به صورت بلوکی و تدریجی عرضه شده است که ۱۶ شرکت به فروش رسید و ۲۹ شرکت فروش را تجربه نکرد؛ پس عرضه اتفاق افتاده است مثلا شرکت‌ هما در سال ۱۳۹۰ سه بار عرضه شده است.

ولی این شرکت به فروش نرفت؟

همان‌طور که عرضه شد، قیمت‏گذاری شرکت‏ها و نحوه و شرایط عرضه دست سازمان نیست، برای مثال کارشناس رسمی، یک شرکت را بررسی کرده و قیمت گذاری می‌کند و بعد از آن، موضوع این شرکت در هیات واگذاری مطرح می‌شود. سپس در هیات واگذاری اعلام می‌شود که نماینده دستگاه واگذار شونده نظر خود را ارائه کند، در این میان نماینده دستگاه واگذارکننده می‌گوید ارزان است و برای مثال ۶۰ - ۵۰ درصد روی قیمت بگذارید و این موضوع قیمت کارشناسی را دچار تغییرات جدی می‏کند و طبیعتا بر موفقیت یا عدم موفقیت عرضه اثر می‏گذارد.

یعنی سازمان خصوصی‌سازی هیچ نقشی در قیمت‌گذاری ندارد؟

حتما ندارد. تاکید دارم حداقل از زمان حضورم در این سازمان، سازمان خصوصی‌سازی در قیمت گذاری هیچ نقشی ندارد. در تصویب شرایط نیز هیچ نقشی ندارد. هیات واگذاری برای همین موضوع ایجاد شده است در این خصوص بیشتر نقش دبیرخانه را داریم، نه تصمیم‌ساز نهایی، نقش واسط بین کارشناس رسمی دادگستری که تخصص این کار را دارد و هزینه آن را می‌گیرد و هیات واگذاری که مسوولیت تصویب را بر عهده دارد.

شما سال گذشته را سال شرکت‌های نفتی اعلام کردید، ولی هیچ شرکت نفتی در سال۱۳۹۰ واگذار نشد؟ آیا مقاومت نفتی‌ها مانع واگذاری شد یا مشکل دیگری وجود داشت؟

من لفظ مقاومت را به کار نمی‏برم، بخشی از مشکلات به نبود همکاری در راستای آماده‌‏سازی بود با این حال در سال گذشته واگذاری بلوکی پالایش نفت تبریز، بلوک حفاری شمال، پتروشیمی ممسنی، بلوک پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی کاویان را تجربه کردیم .

اما در حوزه نفت نیز دغدغه‌هایی وجود دارد زیرا نفت و تولیدات نفتی کالای استراتژیک کشور است و باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد. اما آنچه که پیش رو می‌بینیم برای سال ۱۳۹۱ از رقم ۴۰۰ هزار میلیارد ریال واگذاری، می‏باید رقم قابل توجهی از طریق مجموعه‌های نفتی واگذار شود.

چرا در آستانه عرضه هما در فرابورس، فروش این شرکت به یک باره توسط سازمان متوقف شد؟

برای اینکه یک عرضه بتواند اتفاق بیفتد باید مراحل قانونی آن طی شود؛ مثلا مدارکی که لازم است توسط خریداران در بازار سرمایه ارائه شود. هر جا در این مراحل نقصی پیش بیاید، بازار سرمایه راسا عرضه را متوقف می‏کند.

اما با قیمت گران این شرکت و شرایط ویژه آن کسی حاضر به خرید «هما» نیست؟

در‌خصوص هواپیمایی هما فارغ از اینکه این قیمت مصوب هیات واگذاری است و ما به آن احترام می‌گذاریم و باید با همین قیمت عرضه انجام می‏شد، امیدواریم با دقت بازار تصمیم مناسب توسط بازار گرفته شود.

قرار است هما بابت رد دیون واگذار ‌شود؟

خوشبختانه از مدت‌ها پیش با نظر دکتر حسینی وزیر اقتصاد موضوع واگذاری مستقیم به صاحب دین‏ها منتفی و این مطلب اصلاح شد؛ زیرا ایشان تاکید کردند که نباید سهم به طور مستقیم بابت رد دیون واگذار شود و باید به رقابت گذاشته شود. بنابراین هرگونه رد دیون می‏باید پس از عرضه رقابتی شرکت‏ها صورت پذیرد. یعنی با این روش طلب سازمان‌های طلبکار را می‌دهیم ولی از طریق عرضه رقابتی؛ اگر بیشتر از قیمت مصوب فروخته شد، بدهی دولت تهاتر شده و بقیه آن وارد خزانه می‌شود و اگر مساوی آن قیمت بخرند تهاتر می‌شود و در صورتی که خریداری نشود بابت رد دیون به صاحب دین تعلق می‏گیرد.

پس شرایط واگذاری هما تغییر می‏کند؟

اگر چنین موضوعی ضرورت یابد در هیات واگذاری راجع به آن تصمیم‌گیری می‏‌شود. می‌خواهم تاکید کنم که تصمیم‌گیری نهایی در مورد قیمت، شرایط و نحوه عرضه به موجب قانون بر عهده هیات واگذاری است.

وضعیت سهام عدالت به کجا رسید؟ چرا فقط یکبار سود به مردم پرداخت شد؟

به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تا زمانی که قیمت خود سهام عدالت از محل سود توزیعی شرکت‌ها تهاتر نشود، حق پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران وجود ندارد. یعنی در حال حاضر سود شرکت‌های مشمول سهام عدالت بابت بهای سهمی که به مردم داده شده است به خزانه واریز می‌شود تا زمانی که این میزان صفر شود. لذا هر چه بابت سود دریافت می‌شود تا تسویه ارزش واگذاری‏ سهام عدالت به مردم، به حساب خزانه واریز می‌شود.