رضا قهرمانی
ماجرای فیل و فنجون را زیاد شنیده بودیم، ولی واقعا ارزش بورس تهران در برابر ارزش فقط مسکن‌های تهران قطره‌ای است در برابر دریا! تا جایی که اگر ساکنان محله جردن همت کنند و پول فروش ساختمان‌های خود را وارد بورس کنند، ما می‌توانیم کام همه سهامدارهای جزء رو شیرین کنیم تا همه سهامداران دو، سه سری طعم افزایش ۱۲ درصد قیمت سهام را به دلیل گره معاملاتی تجربه کنند.

غرض از این نوشتار مقایسه ارزش بازار مسکن و بورس ماست و اینکه ثابت کنیم بورس آنقدرها هم بزرگ نیست و بازار مسکن آن قدر بزرگ هست که بدون جذب نقدینگی بورس هم کماکان دارای عطش باشد و 7 تا 8 بورس به اندازه بورس تهران هم با تمام نقدینگی خود در مقایسه با ارزش روز بازار مسکن کوچک هستند. مشکل بورس ما خیلی فراتر از وجود رقیبی به نام بازار مسکن است، مشکلاتی همچون عمق کم، عدم وجود حامی و از همه مهم‌تر سطح بسیار کم آشنایی مردم با این بازار.
بر این اساس به توجه به آخرین اطلاعات شهرداری تهران متراژ و تعداد واحد‌های مسکونی(فقط مسکونی!!) در مناطق ۲۲گانه تهران به شرح جدول زیر است.
همان طور که مشاهده می‌شود طبق آخرین اطلاعات، مجموع متراژ واحدهای مسکونی 285.248.828 متر مربع بوده است که بر اساس آخرین اطلاعات میانگین قیمت معاملات مسکن در تهران 25 میلیون ریال بوده است. با مقایسه ارزش روز واحد‌های مسکونی در تهران و ارزش بازار بورس تهران که در 20 خرداد رقمی معادل 1.254.421 میلیارد ریال بوده است، می‌توان به کوچکی بورس تهران در مقایسه با ارزش املاک و مستغلات پی ‌برد. با فرض میانگین ارزش معاملات واحد‌های مسکونی در تهران و با توجه به متراژ فوق به ارزش روز 7.131.221 میلیارد ریال دست پیدا می‌کنیم که این رقم 68/5 برابر ارزش روز بورس تهران است. البته باید گفت به این مبلغ باید واحد‌های اداری، تجاری، باغ، ویلا و ... تهران و سایر استان‌های ایران را هم اضافه کرد! موضوع دیگر رقم ارزش بورس تهران می‌‌باشد که بخش عمده آن مربوط به سهام عمده است که سهام شناور نیست و به طور حتم ارزش سهام شناور موجود در بورس بسیار کمتر از ارزش فعلی کل بورس است!
موضوع دیگر مربوط به معاملات روزانه مسکن است. در حال حاضر و با توجه به رکود معاملات مسکن به طور میانگین حدود ۶۰۰۰ واحد مسکونی معامله می‌شود که با فرض متراژ ۵۰ متری برای هر معامله و از طرفی نرخ ۱۵ میلیون ریالی برای هر مترمربع، ارزش معاملات روزانه در حالت رکود فعلی معادل ۴.۵۰۰ میلیارد ریال است که این رقم نیز در مقایسه با معاملات حدود ۷۰۰ میلیارد ریالی بورس تهران تقریبا ۶ برابر است. همان طور که بیان شد بورس تهران در مقایسه با بازار مسکن نه از نظر حجم و نه از نظر ارزش معاملات روزانه بسیار کوچک است و اینکه بگوییم در سال ۹۱ بورس تهران رقیبی همچون بازار مسکن را دارد اشتباه محض بوده و بهتر است جهت ارزیابی و مشخص کردن دلایل رکود بورس نه دنبال رقیب، بلکه به دنبال مسائل بنیادی بورس باشیم.
در بورسی که در آن ریسک بسیار زیادی وجود دارد، طبیعی است که سرمایه‌گذاران به دنبال بازارهایی می‌روند که از حداقل ریسک برخوردار است.
منبع: www.bourse۲۴.ir