هر چند شاخص صنعت سیمان در بورس طی دو ماه و نیم اخیر، جهش قابل‌توجهی داشته، اما نمودارهای تکنیکال ادامه این روند صعودی را تایید نمی‌کنند

گروه بورس- هدیه لطفی: سهام گروه سیمانی از ابتدای سال جاری تا نیمه خردادماه، با کسب بازدهی ۵/۲۳ درصدی یکی از برترین صنایع شناخته شد، صنعتی که شرکت‌های بزرگ و کوچکی از قبیل سیمان فارس و خوزستان و سیمان تهران گرفته تا سیمان نی‌ریز و سیمان فارس نو را در خود جای داده است.
گروه‌هایی که به دلیل برخی اخبار رسمی یا غیر رسمی از قبیل آزاد سازی نرخ سیمان در بورس کالا یا به تعویق افتادن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه بازار بوده است.
پس از آنکه نرخ فروش سیمان در تیر ماه سال گذشته با افزایش حدود ۱۳ تا ۱۴ درصدی روبه‌رو‌ شد، فعالان صنعت سیمان بار دیگر به تکاپو افتاده‌اند تا با جلب نظر دولت افزایش نرخ مجدد دیگری را تجربه کنند که در صورت تحقق چنین امری صنعت سیمان طی شش سال گذشته برای سومین بار با تعدیل قیمت فروش محصولات روبه‌رو خواهد شد.
بر این اساس فعالان صنعت سیمان همسو با عزم دولت برای آغاز مرحله دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، خواهان برگزاری نشستی با حضور معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی وضعیت صنعت سیمان در آخرین روزهای پایانی سال 90 شده بودند.
این جلسه قرار بود ابتدا به منظور بررسی و شفاف سازی قیمت سیمان در اسفند ماه سال ۹۰ برگزار شود که با توجه به موکول شدن اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به تیر‌ماه از سوی مجلس شورای اسلامی، جلسه مذکور تا پایان بهار امسال به تعویق افتاد.
این در حالی است که سرانجام جلسه مزبور تشکیل و دومین نشست نیز در هفته گذشته به منظور آزاد سازی نرخ فروش سیمان مطابق با مکانیزم عرضه و تقاضای موجود در بورس کالا برگزار شد. محمد‌حسن پور‌خلیل، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از تشکیل جلسه مزبور اظهار امیدواری کرد و این موضوع را گامی به سوی رشد شرکت‌های سیمانی دانست.
همچنین در این گزارش کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه نیز به ارائه نظرات خود پرداخته و آینده متفاوتی را برای این صنعت ترسیم کرده‌اند.
امیدواری سیمانی‌ها به آزادسازی
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در راستای جلسات تشکیل شده برای آزادسازی نرخ سیمان از طریق بورس کالا، اظهار کرد: دومین جلسه در راستای تحقق این هدف روز شنبه گذشته با حضور کارگروهی متشکل از نمایندگان بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان سیمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده برگزار شد و موارد مربوط به مواضع هر دو گروه هلدینگ و انجمن مورد بررسی قرار گرفت.
محمدحسن پورخلیل در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد افزود: در این جلسه تمام نمایندگان تلاش برای شفافیت هرچه بیشتر عرضه سیمان در بورس کالا را داشتند تا پس از برطرف شدن معضل قیمت‌گذاری این محصول، کل سیمان تولیدی کشور براساس عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف قیمت شود.
وی در ادامه افزود: این کارگروه برای بار دیگر تا ۱۰ روز آینده تشکیل جلسه خواهند داد و پس از یکسان شدن مواضع، تکلیف سیمان در معاملات بورس مشخص خواهد شد.
پورخلیل در ادامه اظهاراتش افزود: طبیعتا پس از آزادسازی قیمت سیمان، نرخ سیمان در بورس اوراق اصلاح می‌شود و به قیمت واقعی خود خواهد رسید و بالطبع سرمایه‌گذاران بیشتری به این بخش از صنعت گرایش می‌یابند.


این در حالی است که اکنون تفاوت کافی بین یک واحد سیمان در بورس با ارزش جایگزینی آن وجود دارد و پس از عرضه محصول آن در بورس کالا، نزدیک شدن به قیمت واقعی نوید داده می‌شود.
فاز دوم هدفمندی، باشد وقتی دیگر
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه اظهاراتش به جایگاه سیمان در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی به هیچ وجه به نفع صنایع به خصوص سیمانی‌ها نیست؛ شرکت‌های سیمانی همچنان با مشکلات و معضلات فاز اول هدفمندی یارانه‌ها دست به گریبانند و آمادگی فاز دوم را ندارند و در صورت اجرای این مساله فاجعه‌‌ای برای صنعت سیمان رخ خواهد داد. این در حالی است که اکنون به دلیل کمبود نقدینگی و نبود سرمایه کافی، کاری در جهت بازسازی و نوسازی واحدهای قدیمی صورت نگرفته و چنانچه این واحدها دوباره با افزایش قیمت حامل‌های انرژی روبه‌رو شوند، به زیان‌ده بودن سوق پیدا می‌کنند؛ بنابراین صنعت سیمان به هیچ وجه آمادگی فاز دوم هدفمندی را نخواهد داشت.
پورخلیل در ادامه سخنانش صادرات سیمان را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: وضعیت صادرات صنعت سیمان بسیار مطلوب شده است، به طوری که صادرات سیمان در دو ماه ابتدایی سال جاری ۳۲ درصد رشد را نسبت به دوره مشابه سال قبل به ثبت رسانده است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه افزود: صادرات سیمان در 2 ماهه ابتدایی سال جاری به بیش از دو میلیون و 195 هزار تن رسیده است که این رقم در دو ماهه ابتدایی سال گذشته یک میلیون و 580 هزار تن بوده است.
وی در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود با تداوم این روند صادرات سیمان در سال جاری از رقم‌های پیش‌بینی شده نیز فراتر برود.
سیمانی‌ها ارزان‌فروشی می‌کنند
علیرضا عسگری‌مارانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما به افزایش نرخ سیمانی‌ها در ۶ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مدت یادشده شرکت‌های سیمانی دو بار افزایش نرخ را تجربه کرده‌اند که در صورت تصویب آزادسازی نرخ سیمان به خصوص در فصل پرفروش مانند تابستان، قیمت سهام این صنعت متاثر از این موضوع افزایش خواهد یافت.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: آزادسازی نرخ سیمان از طریق بورس کالا در کل صنعت سیمان تاثیرگذار خواهد بود، به طوری که در حال حاضر رابطه سیمان و فولاد در دنیا نسبت یک به پنج است، این در حالی است که این نسبت در کشور ما یک به 20 است.
وی ادامه داد: قیمت عرضه سیمان در ایران ۱۷۰۰ تومان و فروش آن به کشورهای دیگر ۳۷ دلار است، حال آن که سیمان در کشور عراق ۱۴۰ دلار فروخته می‌شود.
مارانی در ادامه گفت: در دیگر کشورها از قبیل ترکیه، ارمنستان و آذربایجان نیز همین وضعیت حکمفرماست، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ارزان‌فروشی در سیمان داریم.
وی ادامه داد: این موضوع باعث نارضایتی سهامداران، بدبختی کارخانه‌داران و خوشحالی مسوولان می‌شود.
رونق صادراتم آرزوست
مارانی در ادامه اظهاراتش به صادرات سیمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود که ۹ میلیون تن آن به کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان صادر می‌شود، اما مسوولان درصدد ایجاد راهکارهایی برای تمرکز بر این بخش و بالطبع افزایش صادرات هستند و در صورت تصویب آزادسازی نرخ سیمان از طریق بورس کالا و افزایش قیمت فروش محصولات به دیگر کشورها، وضعیت مناسب‌تری در انتظار این صنعت خواهد بود.


نبود چشم‌انداز امیدوار‌کننده
در همین حال، شیما صالحی تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه نیز در اظهاراتش شرایط فعلی و منفعل بازار را مدنظر قرار داد و بیان کرد: در حال حاضر از یک سو حضور حقوقی‌ها در بازار سرمایه کمرنگ تر شده است و اکثریت در انتظار نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 هستند و از سوی دیگر با تشدید شرایط بحرانی در حوزه یورو و وجود بحران‌های مالی بازارهای اروپا چشم به سیاست‌های مهار بحران بدهی یونان با تشکیل پارلمان جدید دارند و منتظر تحقق نتایج سناریوهای پیش‌رو و حمایت بانک مرکزی اروپا و باقی ماندن یونان یا سرایت این بحران با حذف یونان به اسپانیا و ایتالیا دارند.
این تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در ادامه افزود: در تحلیل شرایط فعلی داخلی و اوضاع جهانی نمی‌توان چشم انداز امیدوار‌کننده‌ای را برای بازار پیش‌بینی کرد. وی ادامه داد: زیرا ارتباط و وابستگی بازارهای مالی با یکدیگر همانند دومینو است و با ایجاد شکست در یکی به احتمال زیاد این افت و کاهش، عمومیت می‌یابد ؛ پس این نگرانی در مورد کاهش شاخص کل و شاخص گروه سیمان هم دور از انتظار نیست.
سیمانی‌ها از منظر تکنیکال
صالحی در ادامه سخنانش به بررسی تغییرات شاخص صنعت سیمان پرداخت و اظهار کرد: در این بررسی شاهد افت۱۱ واحدی شاخص از یازدهم خرداد ماه از مرز ۲۷۵ واحد به ۲۶۴ واحد هستیم و با شرایط حاکم بر بازار، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امید به صعود شاخص به بالای ۲۶۷ واحد دور از انتظار است.
وی ادامه داد: همچنین حرکت شاخص در روند حاشیه‌ای، مرز 264 واحد را به منطقه حمایت تبدیل کرده است، ولی این موضوع که شاخص تا چه حد می‌تواند در این مرز تثبیت شود نیازمند وقایع آتی است.
این تکنیکالیست در ادامه تصریح کرد: انتظار می‌رود در صورتی که مرز ۲۶۴ واحد هم نتواند حمایت نفوذ‌ناپذیری باشد، کاهش شاخص این صنعت حتی تا مرز ۲۶۰ واحد نیز پیش‌بینی شود.
صالحی در ادامه افزود: با بررسی شاخص صنعت سیمان در حال حاضر انتظار رشد را نخواهیم داشت و آنچه حائز اهمیت است تثبیت وضعیت فعلی شاخص و ادامه ریزش آن است.


برترین‌های صنعت سیمان در نگاه تکنیکی
این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه به بررسی تحلیل تکنیکال صنعت سیمان پرداخت و گفت: در بازه بلند مدت با توجه به شرایط مطرح شده سیمان فارس نو، سیمان کرمان، سیمان ارومیه و سیمان شاهرود به عنوان برترین‌های سهام تکنیکال صنعت سیمان خواهند بود.
صالحی در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود سیمان فارس نو (با توجه به اینکه حرکت سهم در بازه میان مدت خنثی و در بازه زمانی بلند مدت مثبت فرض شود و همچنین قیمت سهم در تاریخ گزارش 2353 ریال باشد) در روند حاشیه‌ای در کانال 2138 ریال تا 2414 ریال در نوسان باشد.وی در ادامه به تحلیل سیمان کرمان اشاره کرد و گفت: این سهم با توجه به حرکت سهم در بازه بلند مدت منفی و در بازه میان مدت مثبت و همچنین با در نظر گرفتن قیمت سهم در تاریخ گزارش 3779 ریال، در حال حاضر در موج اصلاحی
به سر می‌برد.
همچنین با شکست الگوی مثلث و صعود قیمت می‌توان انتظار دستیابی به هدف 4880 ریال را نیز داشت.وی ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به حرکت سهم سیمان ارومیه در موج سوم الیوت هدف قیمت 3237 ریال باشد.
این مساله با در نظر گرفتن تداوم حرکت سهم مزبور در بازه میان مدت مثبت و در بازه بلند مدت در کانال خنثی و همچنین قیمت در تاریخ گزارش ۳۱۴۱ ریال است.این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه خاطر نشان کرد: در تحلیل سیمان شاهرود نیز حرکت قیمت در بازه بلند مدت مثبت و در بازه میان مدت در کانال خنثی در حال حرکت است. قیمت سهم در تاریخ گزارش ۲۳۱۸ ریال است که محتمل‌ترین هدف قیمت در بازه میان مدت ۲۵۵۲-۲۰۸۹ ریال است.
نگاهی به ارزش جایگزینی سیمانی‌ها
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ارزش جایگزینی شرکت‌های سیمانی‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه رییس‌ انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان در ماه جاری اعلام کرده که هزینه احداث یک واحد یک میلیون تنی سیمان در کشور معادل ۲۲۰ میلیارد تومان است، با این فرض می‌توان ارزش جایگزینی شرکت‌های سیمانی را با توجه به ظرفیت تولید آنها محاسبه کرد. مظفر رنجبر در ادامه افزود: برای مثال احداث یک واحد سیمانی مشابه سیمان هرمزگان با تولید ۲میلیون تن در سال نیاز به سرمایه‌گذاری به مبلغ ۴۴۰میلیارد تومان دارد که پس از تقسیم این عدد به ۲۷۱میلیون برگ سهم منتشر شده سیمان هرمزگان عدد ۱۶۲۳۶ریال به دست می‌آید که در مقایسه با ارزش روز ۶۹۴۹ ریالی این سهم، ۱۳۴درصد بیشتر است.
این کارگزار به بررسی و محاسبه ارزش جایگزینی تمام شرکت‌های سیمانی پرداخته که در جدول زیر مشاهده می‌شود. همچنین برای محاسبه ظرفیت تولید، عملکرد سال‌های 89 و90 (هر کدام بیشتر بوده است) ملاک عمل قرارگرفته شده است.