گروه بورس- اعظم شریفی: افت پیوسته بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته منتهی به 23 خردادماه همچنان ادامه داشت، تا جایی که برای دومین هفته متوالی هیچ صندوقی نتوانست به بازدهی مثبت یک درصدی دست یابد.

به گزارش خبرنگار ما، در هفته منتهی به ۲۳ خردادماه تنها ۷ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی مثبت اما زیر یک درصد داشتند. به طوری که صندوق گنجینه بهمن با بازدهی مثبت ۸/۰ درصدی در صدر قرار داشت. همچنین صندوق‌های بانک گردشگری، کاسپین، آتیه ملت، یکم ایرانیان، مهر ایرانیان و تجربه ایرانیان بازدهی اندک بین ۶/۰ درصد تا ۱/۰ درصد را به نام خود ثبت کردند. عملکرد بازار با وجود حمایت گسترده حقوقی‌ها برای مثبت شدن فضای بازار به افت ۹/۰ درصدی شاخص منجر شد که بازدهی بورس را در ماه اخیر به منفی ۱/۱ درصد رساند. این در حالی است که شاخص صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک ماه اخیر بازدهی منفی ۵/۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی یک هفته منتهی به ۲۳ خردادماه حاکی از آن است که ۵۴ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی منفی بین ۳/۰ درصد تا منفی ۹/۳ درصد را به دست آوردند.
بر این اساس صندوق ارگ با بازدهی منفی 9/3 درصد، پویا، امید سهم و پیشگام با بازدهی منفی 3 درصد کمترین بازدهی را در عملکرد هفتگی صندوق‌ها داشتند.
نگاهی به کارنامه یکساله صندوق‌ها
بررسی عملکرد یکسال اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده بازدهی 3/40 درصد تا منفی 3/31 درصدی صندوق‌ها در این دوره است. بر این اساس در حالی که 6 صندوق سرمایه‌گذاری هنوز یکساله نشده‌اند، بازدهی 13 صندوق سرمایه‌گذاری در یک سال اخیر در محدوده 1/0 تا 3/31 نوسان منفی داشت. همچنین بازدهی 41 صندوق نیز در یک سال اخیر بازدهی مثبت بین 3/40 درصد تا صفر را به همراه داشت که در این بین صندوق سینا توانست با کسب بازدهی 3/40 درصدی رکوردشکن باشد. در همین حال صندوق‌های حافظ، آرین و توسعه صادرات رتبه‌های بعدی را با بازدهی 32، 1/31 و 5/28 درصد کسب کردند.
رقابت شاخص صندوق‌ها و بازار
اما بررسی شاخص صندوق‌ها و بازار در عملکرد ماهانه، 6 ماهه و یکساله حاکی از آن است که شاخص صندوق‌ها تنها در یک ماه اخیر بهتر از شاخص بازار بوده است. بر این اساس در حالی که شاخص بورس در کارنامه سه ماهه، شش ماهه و یکساله به ترتیب بازدهی 8/3، 5/7 و 2/5 را ثبت کرده است، شاخص صندوق‌ها با بازدهی 6/1، 3 و 5/4 درصد از شاخص کل بورس تهران عقب مانده است.