دنیای اقتصاد- نخستین مرحله اجرایی شدن بندج اصل۴۴ قانون اساسی دیروز با واگذاری سهام عدالت آغاز ‌شد
در این مرحله افراد واجد شرایطی که شناسایی شده‌اند، ۴میلیون و ۶۰۸‌هزار نفر هستند و ارزش سهام قابل واگذاری به هر نفر ۵۰۰هزار تومان خواهد بود که عمدتا افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و رزمندگان بدون درآمد و شغل در سراسر کشور هستند.
در مرحله دوم واگذاری سهام عدالت، افرادی از جمله روستاییان و عشایر بدون درآمد و شغل دریافت‌کنندگان سهام عدالت خواهند بود. انتظار می‌رود در این مرحله شش تا 6میلیون و ۵۰۰هزار نفر بتوانند سهام عدالت را دریافت کنند.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مرحله سوم واگذاری سهام عدالت را کارمندان، کارگران و بازنشستگان شامل خواهند شد.
رییس‌جمهوری دیروز در اولین مرحله واگذاری سهام عدالت در‌خصوص واگذاری مرحله دوم این سهام، گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی به گونه‌ای‌ کار کند که تا قبل از عید غدیر مرحله دوم واگذاری سهام عدالت انجام شود و کل واگذاری‌ها طی دو سال انجام گردد. به گفته احمدی‌نژاد، سال‌های سال در کشور ایران سرمایه‌گذاری صورت گرفت و سرمایه پدید آمد، اما همه ملت از آن بهره‌مند نشدند، ولی سهام عدالت یعنی توزیع عادلانه سهام بین همه مردم خصوصا دهک‌های پایین. وی اضافه کرد: متاسفانه تصدیگری دولت گسترش یافته و امکان نظارت کم شده و به نوعی می‌توان گفت دولت رقیب مردم شده بود و سال‌های طولانی اقتصاد در دست دولت بود و حتی گاهی سودی هم نمی‌داد و در آن دوران مجموعه واگذاری‌ها که به نام خصوصی‌سازی صورت می‌گرفت کمتر از سه‌هزار‌میلیارد تومان بود، اما امروز 2‌هزار و 300‌میلیارد تومان به صورت یکجا واگذار می‌شود. احمدی‌نژاد از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رسانه‌ها و مسوولان استانی خواست که سازماندهی واگذاری سهام عدالت را دقیقا برای مردم تشریح کنند و گفت: باید یک برنامه آموزشی گذاشت تا مردم کار با این سهام را فرا بگیرند و باید این کار به گونه‌ای انجام شود تا اجازه داده نشود، عده‌ای بیایند این سهام را به قیمت ارزان از دست مردم درآورده و عده‌ای فقیر و عده‌ای ثروتمند شوند.
رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: در سال‌های اول انقلاب کارهایی انجام گرفت که شاید امروز شتابزده یا عجولانه تلقی شود، اما باید کار انجام گرفته در شرایط زمانی خودش ارزیابی شود، در آن سال‌ها ضرورت مهم، خلع ید سرمایه‌دارانی بود که حامیان نظام شاهنشاهی بوده‌اند و در وابستگی ایران به بیگانگان تاثیر گذاشته‌اند.

در مراسم واگذاری 460میلیون سهام عدالت مطرح شد
انتقاد شدید رییس‌جمهور به تصدیگری دولت
گروه بورس - نخستین مرحله اجرایی شدن بند ج اصل۴۴ قانون اساسی دیروز با واگذاری سهام عدالت آغاز می‌شود.
واگذاری سهام عدالت به واجدان شرایط در چارچوب سیاست‌های راهبردی اجرای بند ج اصل۴۴ قانون اساسی که یازدهم تیرماه سال‌جاری مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند، صورت می‌گیرد.
در این مرحله افراد واجد شرایطی که شناسایی شده‌اند، 4میلیون و ۶۰۸‌هزار نفر هستند و ارزش سهام قابل واگذاری به هر نفر ۵۰۰هزار تومان خواهد بود.
در این مرحله دریافت‌کنندگان سهام عدالت، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و رزمندگان بدون درآمد و شغل در سراسر کشور هستند.
در مرحله دوم واگذاری سهام عدالت، افرادی از جمله روستاییان و عشایر بدون درآمد و شغل دریافت‌کنندگان سهام عدالت خواهند بود. انتظار می‌رود در این مرحله شش تا 6میلیون و ۵۰۰هزار نفر بتواند سهام عدالت را دریافت کنند.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مرحله سوم واگذاری سهام عدالت را کارمندان، کارگران و بازنشستگان شامل خواهند شد.
اجرای این سیاست‌های راهبردی که واگذاری ۸۰درصد از سهام کارخانه‌ها و بنگاه‌های بزرگ دولتی مشمول اصل ۴۴ را شامل می‌شود، زمینه تحقق اهدافی بسیار مهم از جمله سرعت یافتن روند رونق اقتصادی و توسعه کشور، اجرای عدالت اجتماعی، فقرزدایی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله را فراهم می‌کند.
واگذاری ۸۰درصد از سهام بنگاه‌های دولتی مشمول صدر اصل۴۴ به بخش‌های خصوصی، شرکت‌های تعاونی سهامی عام و بنگاه‌های عمومی غیردولتی قابل اجرا است.
به ‌این ترتیب بنگاه‌های دولتی که در زمینه معادن بزرگ، صنایع بزرگ و صنایع مادر (از جمله صنایع بزرگ پایین دستی نفت و گاز) فعال هستند به استثنای شرکت ملی نفت‌ایران و شرکت‌های استخراج و تولید نفت‌خام و گاز، بانک‌های دولتی به استثنای بانک مرکزی، سپه، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و توسعه صادرات، شرکت‌های بیمه دولتی به‌ استثنای بیمه مرکزی و بیمه ‌ایران، شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی به استثنای سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بنادر و کشتیرانی در چارچوب واگذاری سهام عدالت قرار می‌گیرند.

همچنین بنگاه‌های تامین نیرو به استثنای شبکه‌های اصلی انتقال برق، بنگاه‌های پستی و مخابراتی به استثنای شبکه‌های مادر مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه‌های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی، صنایع وابسته به ‌نیروهای مسلح به استثنای تولیدات دفاعی و امنیتی ضروری به تشخیص فرمانده کل قوا در طرح واگذاری سهام عدالت قرار می‌گیرند.
در همین حال قیمت‌گذاری سهام از طریق بورس انجام می‌شود. برای تضمین بازدهی مناسب سهام شرکت‌های مشمول واگذاری اصلاحات لازم در‌‌خصوص بازار، قیمت‌گذاری محصولات و مدیریت مناسب براساس قانون تجارت انجام می‌شود. واگذاری سهام شرکت‌های مشمول طرح در قالب شرکت‌های مادر تخصصی و شرکت‌های زیرمجموعه با کارشناسی
همه جانبه صورت می‌گیرد. در همین حال به منظور اصلاح مدیریت و افزایش بهره‌وری بنگاه‌های مشمول واگذاری با استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی کشور اقدامات لازم جهت جذب مدیران با تجربه، متخصص و کارآمد انجام می‌پذیرد.
فروش اقساطی حداکثر پنج‌درصد از سهام شرکت‌های مشمول بند ج به مدیران و کارکنان شرکت‌های یادشده نیز مجاز است.
بنابراین گزارش، رییس‌جمهوری دیروز در اولین مرحله واگذاری سهام عدالت در‌خصوص واگذاری مرحله دوم این سهام، گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی به گونه‌ای‌ کار کنند که تا قبل از عید غدیر مرحله دوم واگذاری سهام عدالت انجام شود و کل واگذاری‌ها طی دو سال انجام شد.
احمدی‌نژاد رییس جمهوری کشورمان در این همایش که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: سال‌های سال در کشور ایران سرمایه‌گذاری صورت گرفت و سرمایه پدید آمد، اما همه ملت از آن بهره‌مند نشدند، ولی سهام عدالت یعنی توزیع عادلانه سهام بین همه مردم خصوصا دهک‌های پایین. وی با بیان این که این سهام به همه اقشار واگذار خواهد شد، ادامه داد: امروز (دیروز، شنبه) سهام به دو دهک با 50‌درصد تخفیف که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفته است، واگذار می‌شود و برای دهک‌های دیگر نیز در آینده تسهیلات را ارائه خواهیم داد. احمدی‌نژاد با اشاره به جلسه سران قوا تصریح کرد: در این جلسه تصمیم گرفته شد کارمندانی را که از حد معین پایین‌تر است جزو دهک‌های اولیه برای دریافت سهام عدالت قرار دهیم و امیدواریم موافقت شود که سهام عدالت به سه دهک دارای اولویت با 50‌درصد تخفیف اختصاص یابد.
رییس‌جمهوری واگذاری سهام عدالت را همه عدالت ندانست و گفت: تا اجرای حقیقی عدالت هنوز فاصله داریم، اما این گامی بلند و آغازی مبارک است.
وی اضافه کرد: متاسفانه تصدیگری دولت گسترش یافته و امکان نظارت کم شده و به نوعی می‌توان گفت دولت رقیب مردم شده بود و سال‌های طولانی اقتصاد در دست دولت بود و حتی گاهی سودی هم نمی‌داد و در آن دوران مجموعه واگذاری‌ها که به نام خصوصی‌سازی صورت می‌گرفت، کمتر از سه‌هزار‌میلیارد تومان بود، اما امروز 2‌هزار و 300‌میلیارد تومان به صورت یکجا واگذار می‌شود. احمدی‌نژاد مهمترین بخش توزیع سهام عدالت را شناسایی دهک‌های درآمدی دانست و گفت: امروز دهک اول شناسایی شده و در حال شناسایی دهک‌های دوم و سوم هستیم و امیدوارم با همکاری وزارت اقتصادی و دارایی ظرف 2 سال واگذاری سهام عدالت کامل شود. احمدی‌نژاد از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رسانه‌ها و مسوولان استانی خواست که سازماندهی واگذاری سهام عدالت را دقیقا برای مردم تشریح کنند و گفت: باید یک برنامه آموزشی گذاشت تا مردم کار با این سهام را فرا بگیرند و باید این کار به گونه‌ای انجام شود تا اجازه داده نشود، عده‌ای بیایند این سهام را به قیمت ارزان از دست مردم در آورده و عده‌ای فقیر و عده‌ای ثروتمند شوند.
وی خطاب به مردم افزود: این سهام را نفروشید، بلکه چند سال نگهدارید و از سودش استفاده کنید که ارزش سهام نیز در حال افزایش است به گونه‌ای که حتی مردم اقساط سهام را می‌توانند از محل سود دریافتی پرداخت کنند.
رییس‌جمهوری با اشاره به واگذاری‌های پانزده سال گذشته، گفت: طی 15 سال واگذاری همواره سود اموال دولت دوباره سرمایه‌گذاری شده و دولت بزرگ‌تر شده اما می‌خواهیم دولت را کوچک‌تر کنیم تا عدالت برپا شود و مشارکت مردم در اداره کشور نیز افزایش یابد. احمدی‌نژاد افزود: ما تا امروز همه سوال‌هایی که درباره سهام عدالت مطرح بوده است را پاسخ دادیم که البته در آینده نیز ممکن است سوال‌هایی به وجود بیاید و امروز مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها و مقررات کامل برای واگذاری داریم که خود این کار بزرگی است.
حداد عادل:
باید همه جای ایران مفهوم اصلی اجرای عدالت باشد
رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش واگذاری سهام عدالت را یکی از آرزوهای بزرگ ملت ایران دانست و گفت: انقلاب اسلامی با یکی از اصلی‌ترین شعارهای خود یعنی عدالت به پیروزی رسید و مردم ایران نیز بیش از هر چیز به دنبال تحقق عدالت بوده‌اند و اسلام را برگزیده‌اند، چون اسلام دین عدالت است. وی با اشاره به تلاش امیرالمومنین برای برقراری عدالت افزود: در سال‌های اول انقلاب عدالت گفتمان غالب بود و همه می‌پرسیدند چه کنیم تا اختلاف طبقاتی کمتر شود و در اجرای این گفتمان جمهوری اسلامی ایران فراز و فرودهای متعددی را شاهد بوده است.

حدادعادل تصریح کرد: در سال‌های اول انقلاب کارهایی انجام گرفت که شاید امروز شتابزده یا عجولانه تلقی شود، اما باید کار انجام گرفته، در شرایط زمانی خودش ارزیابی شود، در آن سال‌ها ضرورت مهم، خلع ید سرمایه‌دارانی بود که حامیان نظام شاهنشاهی بوده‌اند و در وابستگی ایران به بیگانگان تاثیر گذاشته‌اند. رییس ‌مجلس شورای اسلامی با بیان این که در آن زمان مدیریت کشور جوان بود و تجربه سی ساله نداشتیم و فضا از مفاهیم مکتب‌های دیگر آکنده بود، افزود: متاسفانه در دورانی طولانی گفتمان عدالت رنگ باخت و جای خود را به مفاهیم دیگری داد و کسانی که در سال‌های اول انقلاب با شدت دم از عدالت می‌زدند، مفاهیم دیگری را جایگزین مفهوم عدالت کردند و وقتی به آنها اعتراض می‌شد، می‌گفتند ما راه دیگری را در پیش گرفته‌ایم. وی تاکید کرد: اما امروز هماهنگی کامل بین مجلس و دولت وجود دارد،که باید همه جای ایران مفهوم اصلی عدالت باشد و ایران یا آباد نمی‌شود، یا همه جای ایران با هم آباد می‌شود. حداد عادل با اشاره به پایان مناقشات مربوط به اصل 44 قانون اساسی با ابلاغ این اصل توسط مقام معظم رهبری گفت: ابلاغ رهبری در مورد این اصل چراغ راه ما است و دولت و مجلس در صدد هستند که راه را برای اجرای این سیاست‌ها باز کنند که یکی از این راه‌ها واگذاری سهام عدالت است.
وی ابراز امیدواری کرد توزیع سهام عدالت که به منظور تحکیم ریشه‌های انقلابی انجام می‌شود، همانگونه که آغازی خوش دارد پایان خوشی نیز داشته باشد،چرا که هر فکر صحیحی با نظارت مستمر همراه نباشد، صدمه می‌بیند و چه بسا که به ضرر خودش تبدیل شود. وی خطاب به مدیران کارخانه‌ها که سرمایه آنها متعلق به دولت بوده است گفت: باید بدانید با واگذاری سهام عدالت وظیفه شما سنگین‌تر خواهد بود و امروز مدیران اقتصادی و صنعتی در برابر آزمونی بزرگ قرار می‌گیرند چون چندین میلیون نفر انتظار سود‌دهی از آنها دارند. وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم، این تلاش برای واگذاری سهام عدالت به تحول اساسی تبدیل شود.
دانش‌جعفری تشریح کرد
اقدامات واگذاری سهام عدالت به ۴میلیون و ۶۰۰هزار نفر
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز که در این همایش حضور داشت، اهداف و اقدامات انجام شده برای واگذاری سهام عدالت به 4میلیون و 600هزار مشمول این طرح را تشریح کرد.
داوود دانش‌جعفری گفت: نمی‌توان به رشد اقتصادی دست یافت و از عدالت اجتماعی غافل ماند. وی گفت: طی دهه‌های گذشته عرصه‌های اقتصادی به تبع شرایط قبل از آن انقلاب تجربیات مختلفی را گذرانده است. وزیر اقتصاد افزود: اقتصاد دولتی که ایجاد کارفرمایی بزرگ دولت بود می‌رود که شاهد تحولات اساسی باشد.
وی یادآور شد: ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 به عنوان پاسخ راهنمای روشنی است که دریچه جدیدی را بر روی اقتصاد کشور گشوده است.
دانش جعفری تاکید کرد: اعطای سهام عدالت به عنوان واگذاری بخشی از مالکیت دولت به ۴میلیون و ۶۰۰هزار نفر امروز برگ زرینی را در تاریخ اقتصادی کشور رقم می‌زند.
وزیر اقتصاد در ادامه ارائه گزارش خود به همایش اعطای رسمی سهام عدالت، اهداف واگذاری این سهام را خاطرنشان کرد و گفت: تسریع در روند خصوصی‌سازی، توزیع متعادل ثروت و درآمد، ایجاد ثروت و درآمد دائمی با هدف فقرزدایی، متکی به خود نمودن اقشار نیازمند، کاهش حجم دولت، گسترش سهم تعاون در اقتصاد، افزایش کارآیی بنگاه‌های دولتی و کاهش بار تصدی بنگاه‌های دولتی از اهداف مهم سهام عدالت به شمار می‌روند.
وی اقدامات انجام شده برای اجرایی شدن طرح سهام عدالت را نیز یادآور شد و ضمن برشمردن ارکان سهام عدالت گفت: علاوه بر این ارکان، جلسات کارشناسی مختلفی امور مربوط به طرح را پیگیری کرده است. وی اقدامات انجام شده برای اجرایی شدن طرح سهام عدالت را نیز تشکیل ستاد مرکزی سهام عدالت به ریاست رییس جمهوری، تشکیل دبیرخانه مرکزی سهام عدالت، تشکیل شرکت کارگزاری، تشکیل پایگاه‌ اطلاعاتی مشمولان طرح، تشکیل ستادهای انسانی سهام عدالت، تشکیل تعاونی‌های سهام عدالت و ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری در استان‌ها، آماده‌سازی سهام عدالت، آماده‌سازی شرکت‌های واگذاری، برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی مختلف و تدوین انواع تصویب نامه‌ها ذکر کرد.