اسامی‌ 42 شرکت انتقالی به تابلوی غیررسمی‌ (تابلو چهارم) از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد
هدف اصلی از راه‌اندازی تابلوی غیر‌رسمی، تعیین تکلیف شرکت‌های پذیرفته شده در بورس براساس شرایط و مجموع مقررات پذیرش در بورس بوده است
تاکنون ساز‌و‌کار معینی برای حذف شرکت‌های فاقد حداقل شرایط حضور در تابلوی بورس وجود نداشته است

اسامی‌ ۴۲ شرکت انتقالی به تابلوی غیررسمی اعلام شد
بورس- اسامی‌ 42 شرکت انتقالی به تابلوی غیررسمی‌ (تابلو چهارم) از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد.

هادی بیدختی، معاون عملیات و نظارت سازمان بورس اوراق بهادار، گفت: تابلوی غیر‌رسمی‌ در راستای اجرای ماده 8 آیین‌نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار مصوب 17 تیرماه 84 شورای بورس ایجاد شده و از اوایل مهرماه سال 85 آغاز به کار می‌کند.
بیدختی به هدف ایجاد تابلوی غیر‌رسمی‌ اشاره کرد و گفت: تاکنون ساز‌و‌کار معینی برای حذف شرکت‌های فاقد حداقل شرایط حضور در تابلوی بورس وجود نداشته است. هدف اصلی از راه‌اندازی تابلوی غیر‌رسمی، تعیین تکلیف شرکت‌های پذیرفته شده در بورس براساس شرایط و مجموع مقررات پذیرش در بورس بوده است.
اسامی 42 شرکت انتقالی به تابلو چهارم عبارتند از: آبفر، صنعتی مهرآباد، گروه کارخانجات تامین نیازهای افزاری مداری آسیا، نکا پلاستیک، بنیان دیزل، بلبرینگ ایران، صنعتی نساجی ایران، کمپرسور‌سازی تبریز، لیفتراک‌سازی سهند، اشتاد موتورز، کارتن‌ البرز، کاغذسازی قائم‌شهر، تولیددارو، داروسازی حکیم، شیرین دارو، صنعتی رنگین، سپهررنگ، ملی شیمی‌ کشاورز، تولید الیاف پلی پروپیلن، صنعتی مینو، کشت و صنعت گرگان، پایساز، صنعتی کاوه، صنعتی ملایر، تولیدی ابزار‌مهدی، درین کاشان، گچ تهران، جام جهان‌نما (بلر)، صنایع یخچال‌سازی لرستان، شهاب، کولرگازی ایران، نساجی بایگان، یزدبافت، تولیدی تیم، درخشان یزد، ریسندگی و بافندگی کاشان، ریسندگی و بافندگی ری، نساجی غرب، نساجی قائم‌شهر، گردباف یزد، گروه صنعتی نقش ایران و وطن اصفهان.
آغاز یک تحول
نصراله برزنی، کارگزار بورس اوراق بهادار، ایجاد تابلوی چهارم را یک فرصت جدید می‌داند و می‌گوید: فرصت فروش سهام از سوی سهامداران جزء و جابه‌جایی سهام از سوی سهامداران عمده دلیل اصلی تشکیل تابلوی چهارم است.
برزنی در گفت‌وگو با ایسنا، به فلسفه ایجاد تابلوی غیررسمی ‌اشاره کرد و گفت: در برخی از شرکت‌ها، سودآوری به زیان‌دهی تبدیل شده و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد‌ه‌اند، سازمان بورس هم نماد شرکت‌های زیان‌دهی که گزارش حسابرس و بازرس آنها مطلوب نبوده را متوقف کرده‌ است، بنابراین سهامدار جزء توانایی فروش سهامش را از دست داده ‌است، اما با ایجاد این تابلو سهامداران می‌توانند به فروش سهمی که تاکنون قادر به فروش آن نبودند، بپردازند.
او در ادامه اظهار کرد: سازمان بورس با هدف اولیه اعتماد‌سازی به بازار بلندمدت و همچنین خرید سهام از سوی سهامداران عمده به تشکیل این بازار پرداخته است.
برزنی علت خریداری نشدن سهام از سوی سهامداران حقیقی را صورت نگرفتن مجدد معامله از سوی آنها قلمداد کرد و گفت: با این کار یک بار پول سهامدار جزء نقد خواهد شد و از این سهم خارج می‌شود.
این کارگزار بورس اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا خرید سهام به قیمت پایین از سوی سهامدار عمده ضرری را متوجه این سهامداران نخواهد کرد؟ گفت: در‌حال‌حاضر به مدت 10 سال سهامدار حقیقی قادر به فروش سهام خود به قیمت پایین هم نیست، اگر این فکر وجود دارد که سهم شرکت در دوره کوتاهی دچار اشکال شده و پس از مدتی خوب خواهد شد، سهامدار جزء می‌تواند به خرید آن بپردازد. کسی سهامدار جزء را مجبور به خرید سهام نمی‌کند.
برزنی ادامه داد: شرکت‌هایی که چنین سرنوشت‌هایی را داشتند از تابلوی بورس حذف خواهند شد. بنابراین شانسی برای آنها متصور نیست که وضع آنها بهتر شود.
این کارگزار بورس با بیان این که بر روی دستورالعمل تابلوی غیر‌رسمی، ‌کار کارشناسی صورت گرفته است، تاکید کرد: این دستورالعمل با قابلیت انعطاف برای آن پیش‌بینی شده که می‌توان بر روی آن تجدیدنظر به عمل آورد، این دستورالعمل این فرصت را به مسوولان بورس می‌دهد که آن اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به این که در هیچ کجای دنیا چنین کاری انجام نمی‌شود، گفت: در کشورهای دیگر هر‌ساله شرکت‌های زیادی را می‌بینید که به دلایل مختلف از بورس خارج می‌شوند، بنابراین وجود این تابلو تحولی در بازار ما خواهد بود.