رییس سازمان بورس: وضعیت بازار عادی است گروه بورس‌ـ ماراتن جرح و تعدیل شرکت‌ها در بورس تهران آغاز شده است. نبود بهداشت و پالایش بازار سهام کشور یکی از نارسایی‌های ساختاری این محیط مالی طی سالیان گذشته است. به بیان ساده‌تر شمار زیادی از شرکت‌ها در بازار حضور دارند که «نماد» آنها ارزش معاملاتی ندارد. حال بورس تهران تصمیم دارد با راه‌اندازی تابلوی چهارم، حدود ۱۲۰شرکت را به سمت این تابلو هدایت و درنهایت اخراج کند. در همین حال، رایزنی‌های بورس تهران برای ورود شرکت‌های بزرگ به بازار شتاب گرفته است. رییس سازمان بورس تهران در اواسط هفته جاری گفت که فهرست شرکت‌هایی که تا سال آینده وارد بورس تهران می‌شود در حال نهایی‌شدن است.تحلیلگران بر این عقیده هستند که فرآیند تصفیه «نماد»ها در بورس تهران بدون اغماض و با سرعت بیشتری باید صورت گیرد. چرا که به جز کندشدن نقدشوندگی دارایی‌ها، پایین‌بودن ضریب گردش سهام در بازار، غیرواقعی بودن رقم شاخص‌های تصمیم‌ساز و... وجود این گروه از شرکت‌ها ارزشی برای بازار ندارد.حال تازه‌ترین گزارش‌ها حکایت از تلاش «سازمان» برای خروج شرکت‌های زیان‌ده و ورود شرکت‌های بزرگ به بورس دارد.به گزارش مهر، علی صالح‌آبادی در همایش اقتصاد ایران در گام نهم تصویب قانون جدید اوراق بهادار در آذر ماه سال ۸۴ را باعث ایجاد تحول در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: ساختار بازار سرمایه با این قانون تغییر یافت به طوری‌که حوزه عملیات از حوزه نظارت جدا شده است. وی افشای اطلاعات در بازار سرمایه را مهم توصیف کرد و افزود: اگر اطلاعات بورسی به صورت مبهم ارائه شود، تصمیمات سرمایه‌گذاران با مشکل مواجه می‌شود.

نظارت‌های منسجم بورس

رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به نظارت‌های منسجمی‌که در سازمان بورس و شرکت‌های بورسی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: هر جا منافع عمومی‌و منافع سرمایه‌گذاران مورد خطاب قرار گیرد، سازمان بورس به عنوان سازمان عمومی‌‌کنترل خواهد داشت.وی با بیان اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ «بورس» را در جایگاه ویژه‌ای قرار خواهد داد، گفت: در گذشته این بحث مطرح بود که آیا نیازی به گسترش بورس وجود دارد، که با ابلاغیه اصل ۴۴گسترش بازار بورس و امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در آن از الزامات شده است. صالح‌آبادی تامین منابع مالی راحت در بورس نسبت به سایر شرکت‌های مالی، ایجاد نقدینگی بیشتر و دسترسی به قیمت‌های روز سهام را از مزیت‌های شرکت‌های بورسی عنوان کرد و افزود: افزایش سرمایه توسط شرکت‌های بورسی و اطلاعات مالی شفاف از دیگر مزیت‌های شرکت‌های بورسی است. وی با اشاره به تصویب انتشار آیین‌نامه انتشار اوراق مشارکت توسط شرکت‌های بورسی گفت: با تصویب این آیین‌نامه شرکت‌های بورسی می‌توانند نسبت به انتشار اوراق مشارکت اقدام کنند.

امکان مشارکت مردم

رییس سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: شرکت بورسی قادر است برای سرمایه‌گذاری ایجاد نقدینگی کرده و سهام شرکت‌ها را چه خرد و چه کلان به شخص دیگری واگذار کند.

وی همچنین ارائه گزارش‌های هر سه ماه یکبار شرکت‌های بورس را باعث شفافیت اطلاعات آنها دانست و افزود: در بورس امکان مشارکت مردم فراهم می‌شود.

صالح‌آبادی بازدهی مناسب سهام‌های عرضه شده در بورس را از الزامات سهام‌ دانست و افزود: افزایش سرمایه بورس یکی از دغدغه‌های این سازمان است.

به گفته وی، بازار سرمایه هرچه پویاتر و فعال تر شود، سرمایه گذاری‌هایی که خارج از آن صورت می‌گیرد، به سوی این بازار متمایل می‌شوند.

رییس سازمان بورس همچنین در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تشکیل شرکت بورس گفت: در حال حاضر سازمان بورس با سازمان خصوصی‌سازی در حال نهایی کردن لیست شرکت‌هایی که ظرف یک سال آینده در بورس پذیرفته خواهند شد، است.

علی صالح‌‌آبادی درباره اساسنامه شرکت سهامی‌بورس و این‌که هنوز نهایی نشده است، گفت: احتمال تغییر در این اساسنامه وجود دارد.

وی به لحاظ شدن پیشنهادهای مختلف از سوی موسسان در راستای تغییر در اساسنامه اشاره کرد و گفت: تمام این تغییرات لحاظ شده است و پس از تشکیل مجمع عمومی‌در نهایت سازمان نظر نهایی خود را روی اساسنامه خواهد داد.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه پس از پذیره‌نویسی مجمع عمومی‌برگزار خواهد شد، گفت: پس از انجام کار از سوی موسسان و عرضه ۲۰درصد به عموم مردم، مجمع عمومی‌موسسان شکل خواهد گرفت، در آن زمان اساسنامه به تصویب نهایی سازمان خواهد رسید، اما کمیت اساسنامه همان چیزی است که ارائه شده است.

نگران ورود۲۰میلیون سهامدار نباشید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به ابراز نگرانی نمایندگان بانک جهانی درباره ورود ناگهانی ۲۰میلیون سهامدار جدید و افزایش ناگهانی حجم معاملات تاکید کرد: نگرانی این گروه بیش‌تر روی سیستم معاملات بود، اما سیستم خریداری شده از شرکت «اتوس یورنکس» تا پایان امسال نصب می‌شود که قابلیت پشتیبانی کامل از فعالیت جدید را دارد، با نصب این سیستم نه تنها مشکلی را نخواهیم داشت، بلکه می‌توانیم هر تعداد سهامداری را در این سیستم داشته باشیم ضمن آنکه ورود سهامداران نیز تدریجی خواهد بود.

وی درباره اقدامات انجام شده در راستای ورود شرکت‌های دولتی به بورس گفت: کارگروهی مرکب از سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی تشکیل شده که با برگزاری جلسات متعدد روی یکسری از کلیات کار با سازمان خصوصی‌سازی توافق صورت گرفته است. همچنین لیست شرکت‌هایی که قرار است در یکسال آینده واگذار شوند، در حال بررسی است.

۴شرکت بزرگ در آستانه ورود

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه با شرکت‌های جدید و همچنین با تعدادی از شرکت‌هایی که قبلا به صورت مشروط پذیرفته شده بودند در حال مکاتبه هستیم، گفت: با شرکت‌هایی همچون ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و سازمان گسترش در حال حاضر مکاتبه شده، بنابراین با ارائه آخرین اطلاعات می‌توانیم آنها را در بورس داشته باشیم که به مرور روی تابلو قرار خواهند گرفت.

یکسال دیگر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در ادامه به نهایی کردن لیست شرکت‌هایی که در یک سال آینده در بورس پذیرفته خواهند شد، اشاره کرد و گفت: این کار با سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌گیرد که شرکت‌ها را ملزم خواهیم کرد که اطلاعات و صورت‌های مالی را ارائه دهند که در چارچوب بورس پذیرفته شده و روی تابلو قرار گیرند، در حال حاضر نیز این کار شروع شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: با شرکت‌ها مکاتبه می‌کنیم که اطلاعات را ارائه دهند و با گذاشتن یک نماینده در آن شرکت به صورت مستمر با سازمان بورس ارتباط داشته باشد، همچنین این نماینده مسوول پاسخگویی به بحث‌های بورس خواهد بود تا مراحل اطلاع‌رسانی و شفاف سازی متناسب با شرایط بورس انجام شود.

صالح‌آبادی درباره تعداد سهام شرکت‌هایی که برای یک سال آینده لیست می‌شوند، توضیح داد: با سازمان خصوصی‌سازی در حال نهایی کردن این لیست هستیم که به محض آماده شدن ارائه خواهیم داد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اصول کلی که این شرکت‌ها باید برای پذیرش داشته باشند، توضیح داد: در یکسال آینده شرکت‌هایی باید پذیرفته شوند که نه تنها بیش‌ترین شفافیت را داشته باشند، بلکه سودآور بوده و شرایط بورس را به نوعی دارا باشند.