گروه بورس- مجید اسکندری: چرا سهم کارگزاران دولتی از معاملات سهام در مقایسه با کارگزاران بخش خصوصی بیشتر است؟ بیش از ۸۰شرکت کارگزاری در بورس اوراق بهادار به دادوستد و نقل و انتقال سهام اشتغال دارند. در این میان حضور شرکت‌های کارگزاری بانک‌ها، فعال‌تر از دیگران احساس می‌شود.

این شرکت غالبا به بانک‌ها تعلق دارد که بیشترین میزان دادوستد بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند.

هاشم بوذرجمهر، مدیر کارگزاری بانک صادرات که رتبه نخست را دارد، در این زمینه می‌گوید: «یکی از دلایل افزایش مبادلات این شرکت، انجام عملیات بازارگردانی قوی است.

همچنین سرویس‌دهی مناسب به اشخاص حقوقی که باعث جذب این‌گونه مشتریان‌شده است، دلیل دیگر دارا بودن ۱۲ نمایندگی در مناطق مختلف کشور و نیز تالار اختصاصی است که با گذشت یک‌سال از راه‌اندازی توانسته است مشتریانی با پرتفوی‌های سنگین جذب کند.»

وی می‌افزاید: «ما از طریق ارتباط با شرکت‌ها و مشتریان حقیقی و حقوقی سعی در ارائه بهتر و سریع‌تر خدمات به آنها داریم و مشتریانی نیز از طریق سایت شرکت با ما فعالیت می‌کنند.»

بوذرجمهر سپس می‌گوید: «ما قصد داریم فعالیت خود را در خارج از کشور نیز گسترش دهیم و در حال حاضر روی حوزه خلیج‌فارس شامل کشو‌ر‌های دبی، بحرین و قطر کار می‌کنیم و در حال اخذ مجوز هستیم.»

یک کارگزار خصوصی می‌گوید: برخی از کارگزاری‌های بانک‌ها تمایلی به ارائه خدمات به مشتریان حقیقی ندارند و مشتریان حقوقی را ترجیح می‌دهند، در صورتی که کارگزاران خصوصی تلاش خود را به کار می‌گیرند تا خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند.

کارشناسان معتقدند: به‌دلیل بالابودن ارزش معاملات انجام شده توسط ۱۰شرکت یاد شده، وجود شرکت‌های سرمایه‌گذاری متعلق به بانک‌ها و داشتن پرتفوی قوی است، بنابراین میزان نقل و انتقال سهام و جابه‌جایی پرتفوی در آنها بیشتر است.

از سوی دیگر هر کدام از بانک‌های دولتی، چند واحد سرمایه‌گذاری دارند که این واحدها، امور مربوطه را از طریق کارگزاری بانک متبوع خویش انجام می‌دهند، بنابراین حجم و ارزش معاملات آنها افزایش می‌یابد.