گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: جذب سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد، سالم‌سازی چرخه اقتصاد و هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید ازاهداف طراحی ابزارهای نوین تامین مالی است.مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید با اشاره به مطلب فوق گفت: بازار سرمایه با سهم حدود ۲۷ درصد از بازار مالی ایران و سهم ۵ درصدی از بازار تامین منابع مالی، بازاری رو به رشد محسوب می‌شود.حدادی افزود: افزایش سرعت دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به منابع مالی ارزان‌قیمت، حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری اشتغالزا، کاهش هزینه‌های دسترسی به سرمایه، طراحی ابزارهای نوین تامین مالی اسلامی و فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار بدهی می‌تواند به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در تامین سرمایه در گردش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای یاری برساند.

به گفته وی اقدامات مزبور در بخش بازار سرمایه می‌تواند اقتصاد کشور را به سوی دستیابی به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نزدیک سازد.وی اضافه کرد: براساس آمار و اطلاعات، بازار بدهی کشور که شامل تسهیلات بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت قابل معامله در بازار سرمایه است، حدود ۷۳ درصد از ارزش کل بازارهای مالی کشور را به خود اختصاص داده است و مابقی آن به سهام پذیرفته‌شده در بازار سرمایه تعلق دارد. حدادی افزود: در این میان سهم بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت که شرکت‌های تامین سرمایه در آن بازار فعالیت دارند حدود ۵ درصد است و تسهیلات بانکی نیز سهم ۹۵ درصدی را در اختیار دارد.

وی با اشاره به در نظر گرفتن حجم انتشار اوراق بورسی تامین سرمایه‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا پایان سه ماهه سوم سال ۱۳۹۵ گفت: در این مدت حدود ۶۸ هزار میلیارد ریال انواع اوراق تامین مالی بورسی از سوی شرکت‌های تامین سرمایه منتشر شده که از این میزان حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال یعنی معادل ۲۳ درصد، سهم شرکت تامین سرمایه امید بوده است. مدیرعامل تامین سرمایه امید گفت: بررسی روند انتشار اوراق تامین مالی بورسی از سوی شرکت‌های تامین سرمایه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که روند، ۱۰۰ درصد صعودی بوده، به‌طوری‌که در مدت ۵ سال حجم اوراق منتشر شده در بورس اوراق بهادار از حدود ۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ رسیده است. وی افزود: علاوه‌بر این، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ حدود ۲۴ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی بورسی از سوی تامین سرمایه‌ها منتشر شد که در این میان شرکت تامین سرمایه امید رتبه اول را بین تامین سرمایه‌ها با سهم ۳۰ درصدی و انتشار ۷هزار و ۱۲۲ میلیارد ریال اوراق بهادار بدهی کسب کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازارگردانی ابزارهای مالی قابل‌معامله یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت اکثر نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه است، گفت: در بیشتر بورس‌های توسعه‌یافته بازارگردانی در بخش‌های سهام، ابزارهای مشتقه و واحدهای سرمایه‌گذاری قابل‌معامله انجام می‌شود و بازار بدهی به‌دلیل حضور شرکت‌های رتبه‌بندی (در تعیین اعتبار و رتبه اوراق) و وجود نرخ بهره شناور، بدون حضور بازارگردان معامله شده و نهادهای ناظر نگرانی چندانی در مورد نقدشوندگی یا نوسان‌پذیری آنها ندارند، اما در بازار سرمایه ایران شرایط تا حدودی متفاوت است، به‌طوری که عمده فعالیت بازارگردانی در بازار سرمایه در بخش ابزارهای بدهی انجام می‌شود و بازارگردانی در بازار سهام با راه‌اندازی صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی و امکان انجام معاملات الگوریتمی رونق گرفته است. وی افزود: از این‌رو در حال‌حاضر یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه در بازار سرمایه ایران پذیرش رکن بازارگردانی است که این فعالیت با توجه به تغییرات در نرخ بهره و برخی از متغیرهای تاثیرگذار اقتصادی و غیراقتصادی، فعالیت پرریسکی به‌حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به عدم حضور شرکت‌های رتبه‌بندی در بازار بدهی و اعتبار بخشی اوراق از سوی ارکانی مانند بازارگردان و ضامن، فعالان بازار به دنبال سرمایه‌گذاری در اوراقی هستند که ناشر و ارکان معتبر داشته باشد. از این‌رو در سال‌های اخیر حضور تامین سرمایه‌ها به صورت انفرادی یا سندیکایی در ارکان انتشار اوراق بدهی، رشد و توسعه بازار این اوراق را به دنبال داشته به‌طوری که میزان انتشار آن در پایان ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۵ برابر شده است. حدادی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات مثبت در بحث بازارگردانی، صدور مجوز استفاده نهادهای بازارگردان از معاملات الگوریتمی و معاملات با تناوب بالا از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار بوده که این مهم در اواخر سال ۱۳۹۵ اجرایی شده است. خوشبختانه تامین سرمایه امید نیز به‌عنوان اولین تامین سرمایه کشور در اسفندماه سال گذشته، بازارگردانی الگوریتمی را برای اوراق بدهی راه‌اندازی کرده و اکنون این سیستم بازارگردانی برای اوراق تامین مالی گل‌گهر و سایپا در حال اجراست. وی با اشاره به افزایش سرمایه شرکت از ۴ هزار میلیارد ریال به ۵ هزار میلیارد ریال گفت: اکنون «امید» رتبه نخست در نظر میزان سرمایه را در میان شرکت‌های تامین سرمایه دارد. وی برگزاری نمایشگاه بورس‌، بانک و بیمه را یکی از مهم‌ترین رویدادها دانست که برای فعالان بازارهای مالی کشور و از جمله بازار سرمایه رقم می‌خورد و گفت: این نمایشگاه که هر ساله پذیرای بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای مالی فعال در بازارهای سرمایه، پول و بیمه کشور است، فرصت‌های مناسبی برای افزایش تعاملات، اشتراک‌گذاری ایده‌ها و طرح‌های جدید و توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف را فراهم می‌آورد. وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد حضور نمایندگانی از شرکت‌های خارجی فعال در بازارهای مالی بین‌المللی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بوده‌ایم که این موضوع می‌تواند فرصت‌های مناسبی برای شرکت‌ها و نهادهای مالی که به دنبال آغاز یا توسعه همکاری‌های بین‌المللی خود هستند، فراهم کند.