دنیای اقتصاد: روز یکشنبه مراسم دیدار نوروزی ارکان بازار سرمایه به همت کانون کارگزاران ایران برگزار شد. در این برنامه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برخی اقدامات و برنامه‌های سال ۹۶ سازمان بورس را تشریح کرد. وی اقدام اصلی سازمان را طی سال جاری اینچنین بیان کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دومین نشست سراسری کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: سال ۹۶ سال رفع محدودیت‌ها است و باید در شورای عالی بورس آن دسته از محدودیت‌هایی که ریسک را کنترل نمی‌کند، حذف شوند. وی افزود: برخی محدودیت‌ها مانع توسعه بازار سرمایه هستند و ریسک را کنترل نمی‌کنند یا نظارتی برای حذف آنها وجود ندارد. تدوین لایحه اصلاحی بازار سرمایه، انتشار آیین نامه توقف و بازگشایی نمادها، بازبینی مجدد سامانه معاملاتی، گسترش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، بررسی عوارض حق کسب و پیشه کارگزاران و بررسی چگونگی تعیین مالیات کارگزاری‌ها از برنامه‌های مهم سازمان بورس و اوراق بهادار برای سال جاری است.

نقشه‌های جدید برای بورس

تدوین قانون بازار سرمایه: به گفته رئیس سازمان بورس طی سال ۹۶ تدوین لایحه اصلاحی بازار سرمایه به منظور تبدیل برخی مقررات اصلاحی به قانون در دستور کار سازمان بورس خواهد بود که در این راستا از پیشنهادهای فعالان بازار استقبال می‌شود.

بازبینی سامانه معاملات: از سال گذشته ابزارهای معاملاتی جدید وارد بازار شد که پیش‌بینی می‌شد می‌تواند بر تعمیق بازار اثرگذار باشد. رئیس سازمان بورس در این جلسه بر بازبینی دوباره سامانه‌های معاملاتی تاکید کرد و افزود: ورود و خروج یکباره سرمایه به بازار سهام خسارت‌بار است و باید از فرار آن جلوگیری کرد. تنوع ابزارهای معاملاتی باید آن قدر گسترده باشد که بتوان نقدینگی را در بازار حفظ کرد.

بهبود فناوری اطلاعات: بخش فناوری اطلاعات و سامانه‌های معاملاتی یکی از مهم‌ترین موضوعات بورس است.ارائه اطلاعات دقیق و آمارها برای سهامداران از اهمیت بالایی برخوردار است. در این زمینه محمدی با اشاره به کارآیی فناوری اطلاعات در بازار سرمایه گفت: بستر فناوری اطلاعات در کنار مقاوم‌سازی بازار سرمایه بسیار بااهمیت بوده، چرا‌که باید از نظر کارآیی عملیاتی و اطلاعاتی قدرتمند بود. اگر اطلاعات به‌صورت آنلاین و کامل ارائه شود، آن زمان می‌توان انتظار تحلیل دقیق‌تر از فعالان بازار داشت و بازار می‌تواند به سمت تحلیل‌محور تر شدن حرکت بهتری داشته باشد.

عوارض حق کسب و پیشه کارگزاران: از سال گذشته موضوع پرداخت عوارض کارگزاری‌ها با چالش‌های بسیاری همراه بود. به گفته فعالان این نهاد عوارض بالای حق کسب و پیشه، تحمیل یکسری هزینه‌های اضافه است. براساس گزارش ها، ضرایب حق کسب و پیشه برای شرکت‌های کارگزاری به ازای هر متر مربع از ۸هزار به ۲۰۰ هزار ریال افزایش یافته است. در این زمینه رئیس سازمان بورس نیز از رایزنی این سازمان با وزارت کشور درخصوص کاهش این عوارض خبر داد.

تدوین آیین‌نامه جدید توقف و بازگشایی نمادها: یکی از مهم‌ترین مشکلات بورسی طی سال گذشته موضوع توقف‌های متعدد و طولانی مدت نمادهای بورسی بود. موضوعی که بسیاری از سهامداران را با چالش‌های جدی مواجه کرد. در این خصوص رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تدوین آیین‌نامه مربوط به بازگشایی و توقف نمادهای معاملاتی در سه ماه اول امسال از سوی سازمان بورس خبر داد. وی در این‌باره گفت: امید می‌رود، با اصلاح آیین‌نامه توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی حجم معاملات روزانه سهام نیز افزایش یابد.

محمدی با بیان اینکه در سال جاری بر سر افزایش نقد شوندگی سهام و با هدف عدم توقف طولانی‌مدت نمادهای معاملاتی تصمیم‌گیری خواهیم کرد، افزود: باید تا جایی که امکان‌پذیر است، از توقف نمادهای معاملاتی جلوگیری یا دوره توقف به کمترین زمان ممکن منتهی شود، چرا که توقف نماد معاملاتی تبعید سهامدار خرد است. محمدی همچنین درباره ماجرای توقف طولانی‌مدت نماد معاملاتی بانک‌ها در سال گذشته گفت: هیچ گاه موضوع اولیه رعایت استانداردهای بین‌المللی IFRS نبوده، بلکه بر سر فرمت گزارشگری انجام گرفته است. وی افزود: توقف ۴ ماهه نماد معاملاتی بانک‌ها هیچ ربطی به سازمان بورس نداشته و اختلاف نظر بر سر سازمان حسابرسی و بانک مرکزی بود. رئیس سازمان بورس گفت: باید قاعده‌ای گذاشت که هیچ گاه سازمان بورس متهم به بازگشایی زود یا دیرهنگام در بازار سرمایه نشود. البته باید حساب اشخاصی که به دنبال دستکاری قیمت‌ها هستند، از مابقی سرمایه‌گذاران جدا کرد و کد معاملاتی اشخاصی که اقدام به دستکاری قیمت می‌کنند، را چاره‌جویی کرد، نه اینکه نماد معاملاتی را متوقف نگه داشت. از این رو نباید نماد معاملاتی را متوقف کرد و اگر هم بسته شد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازگشایی شود.

تعیین مالیات کارگزاری‌ها: در بخش دیگر از این نشست رئیس سازمان بورس در گفت‌وگو با کارگزاران از مذاکره با سازمان مالیاتی در مورد ارزش افزوده در هر دو هفته یک بار سخن گفت و افزود: به دلیل اینکه شرکت‌های کارگزاری اقدام به تخصیص اعتبار به مشتریان خود می‌کنند، سازمان مالیاتی آنها را به‌عنوان نماد اعتباردهنده نمی‌شناسد از این رو معتقد است مشمول معافیت معاملاتی نیستند.

ثبت سفارش راهی برای افزایش شفافیت

رئیس سازمان بورس ادامه داد: در سال گذشته عرضه اولیه به روش ثبت سفارش عملیاتی شد و در این رابطه کانون‌ها و کارگزارها زحمات زیادی کشیدند. ما با اجرای این روش عرضه اولیه توانستیم از تهمت‌های ناروای چند ساله رهایی پیدا کنیم. همچنین سال گذشته بحث افشای ماهانه تولید و فروش اتفاق افتاد. در این زمینه هر چه بیشتر به سمت اطلاعات واقعی قطعا شفافیت بهتری خواهیم داشت. رئیس سازمان بورس با تاکید بر اهمیت تضاد منافع میان ذی‌نفعان بازار سرمایه عنوان کرد: باید کمک کرد تا کیک بازار سرمایه همواره بزرگ‌تر شود، در این راستا باید الگوریتم معاملات و موضوع مالیات نیم‌درصدی بررسی شود؛ چرا‌که این مالیات مانع از فعالیت مؤثر برای سبدگردان‌ها است.