دنیای بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو ضعیفی بود.با این همه در پایان معاملات، خریدهای حمایتی از دو نماد «اخابر» و «وغدیر» موجب رشد شاخص شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار همچنان با عرضه‌های سنگینی در بازار مواجه بودند که اکثر نمادها را در‌بر‌گرفت. در این شرایط اکثر نمادها با افت قیمت مواجه شدند.این امر شاخص را در ساعت پایانی بازار با ۵۰واحد افت مواجه کرد، اما در دقایق پایانی، شاخص کل تحت تاثیر خرید گسترده حقوقی‌ها در دو نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات و سرمایه‌گذاری غدیر توانست رشد ۱۹۶واحدی (معادل ۲۵/ ۰ درصد)را تجربه کند. در نهایت نماگر بازار سهام در رقم ۷۹هزار و ۲۸۰واحدی به کار خود پایان داد. در بازار دیروز در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری ۳۹۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری ملی ایران معادل ۶۴/ ۵ درصد از کل سهام به ارزش کمتر از ۷۲ میلیاردتومان این شرکت از سوی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به قیمت پایه هر سهم ۱۸۱۹ ریال در بازار معاملات عمده بورس تهران روی میز فروش گذاشته شد که بدون رقابت و به همان قیمت پایه به یک مجموعه حقوقی واگذار شد.

در گروه لیزینگی اعلام انجمن ملی لیزینگ ایران مبنی بر معافیت شرکت‌های لیزینگی از پرداخت مالیات مضاعف ارزش افزوده موجب تداوم اقبال (البته نه به شدت معاملات روز دوشنبه) به این نمادها شد، امری که البته به نظر نمی‌رسد تاثیر مالی خاصی بر این گروه داشته باشد. در گروه بانکی در حالی که بازار همچنان در انتظار بازگشایی نمادهای بانک‌ها متوقف است همچنان بحث در مورد صحت و سقم اطلاعات جدید منتشره در مورد بانک‌ها ادامه دارد. به نظر می‌رسد تا اعلام رسمی نظر بانک مرکزی بازار نتواند در مورد شایعات منتشره به جمع بندی برسد، در همین حال همچنان صورت‌های رسمی بانک‌ها روی کدال منتشر نشده است. در گروه بانکی مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) از مزایده ۲۰۷ رقم از اموال دو بانک بورسی و دو بانک دولتی و برنامه ۴ مزایده دیگر تا پایان سال خبر داد.

در گروه سیمانی دیروز سیمان هگمتان در گزارشی در مورد رشد سود سال ۹۶و تعدیل منفی سال ۹۵شرکت توضیحاتی را ارائه داد.منصور قدمی، مدیرعامل شرکت سیمان هگمتان خاطر نشان کرد: کاهش سود ۹۵به دلیل حذف فروش برخی ساختمان‌های شرکت و رشد سود سال ۹۶به دلیل پیش‌بینی صادرات سیمان به شمال آفریقا صورت گرفته است. در گروه تجهیزات وزیر راه از توافق دو شرکت مپنا و زیمنس برای تولید ۵۰ دستگاه لکوموتیو دیزلی خبر داد و گفت: هفته آینده نیز قرارداد خرید ۷۰۰ دستگاه لکوموتیو برقی بین مپنا و زیمنس امضا می‌شود. عباس آخوندی عصر دیروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های حمل و نقلی بین ایران و آلمان، به سفر قبلی وزیر حمل و نقل آلمان اشاره کرد و گفت: با ساخت ۵۰ لکوموتیو، زمینه توسعه حمل و نقل ریلی فراهم و سرعت قطارها به ۱۶۰ کیلومتر خواهد رسید. در گروه خودرویی، ایران خودرو دیزل از واگذاری تولید مدل وانت آریسان به این شرکت خبر داد و افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تولید این خودرو ۵هزار دستگاه در سال ۹۵ و ۲۰۰هزار دستگاه در سال ۹۶خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۲۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۲میلیارد تومان بالغ شد.