دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت بازدهی ۷/ ۱ درصدی شرایط مطلوبی را به نمایش گذاشت؛ به‌طوری‌که طی معاملات دو روز پایانی هفته بازدهی این بازار از محدوده منفی خارج شد و به ۴/ ۱ درصد از ابتدای امسال رسید. در بازار سهام، هفته گذشته معامله‌گران به مدد رشد نرخ دلار و همچنین تقویت قیمت‌ مواد معدنی- فلزی در بازارهای جهانی شاهد افزایش یک هزار و ۳۲۳ واحدی شاخص کل بودند. نماگر بازار سهام در پایان معاملات هفته به رقم ۸۱ هزار و ۳۴۲ واحد دست یابد.

هفته گذشته در کنار رشد نرخ دلار و رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، معامله‌گران شاهد تحولات مهمی بودند. در مهم‌ترین مساله سیاسی ارزیابی اولیه از نحوه واکنش تهران به تحریم‌های ایسا از اهمیت برخوردار بود. هرچند هنوز در این زمینه اطلاعاتی منتشر نشده است، اما انتظار می‌رود همزمان با تحلیف رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، موجی از تحولات پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار گیرد. در همین حال در مسائل اقتصادی مهم‌ترین موضوع در کنار تثبیت نسبی قیمت دلار در مرز ۳ هزار و ۹۰۰تومان، اعلام حذف واحد ریال در سطح اقتصاد کشور بود. روز چهارشنبه اعلام شد براساس موادی از «لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» که به تصویب هیات‌وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال ‌تعیین شد. البته هنوز تا تایید نهایی دو گام باقی است. پس از تقدیم لایحه دولت به مجلس، این لایحه باید به تصویب نمایندگان برسد و پس از آن شورای نگهبان نیز باید این تغییر را تایید کند.

به‌عقیده برخی کارشناسان اقتصادی، افزایش ظاهری قدرت پول ملی، آسان‌سازی مبادلات، محاسبات و خرید و فروش‌های مردم از اثرات قابل تحقق حذف صفرها است، اما برای حذف صفرها ارتقای شاخص‌های اقتصادی همچون افزایش تولید، نرخ سرمایه‌گذاری، آزادسازی‌های اقتصادی، رفع انحصارات، حضور بانک‌های خارجی در کشور، حضور بی‌قید و شرط سرمایه‌گذاران خارجی و... نیز باید انجام شود. در همین حال هفته گذشته شاهد بحث‌های مهمی در مورد اقدامات مدیران بانک مرکزی در مورد بانک‌های بورسی بودیم. شاپور محمدی با اشاره به اینکه اختلافی میان اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها بر سر نحوه محاسبه سودهای این شرکت‌ها که از دولت طلب دارند با بانک مرکزی وجود دارد به خبرگزاری تسنیم گفت: بر این اساس بانک مرکزی برخی اقلام را قبول ندارد و در مقابل بانک‌ها معتقدند برخی حقوق و موارد باید برای آنها پایدار باشد.

وی افزود: به همین خاطر اگر این ابهامات برطرف شوند، می‌توان به بازگشت نماد بانکی‌ها به بورس امیدوار بود. ما نیز در سازمان بورس اگر به این جمع‌بندی برسیم که این ابهامات رفع شده‌اند حتما به بازگشایی نمادهای بانکی در بورس اقدام می‌کنیم. محمدی درخصوص برگزاری مجامع بانک‌ها با وجود اختلاف با بانک مرکزی اذعان کرد: مجامع این شرکت‌ها در شرایطی در حال برگزاری است که در نهایت باید دید در صورت‌های مالی بانک‌ها، تا چه اندازه خواسته مورد اشاره در نامه بانک مرکزی لحاظ خواهد شد و چقدر اختلاف‌نظر میان بانک‌ها و بانک مرکزی وجود دارد. وی اضافه کرد: سازمان بورس خواستار اطلاعات قطعی و پایانی از بانک‌ها است و حرف ما این است اگر اطلاعاتی داده می‌شود باید این اطلاعات قطعیت داشته باشد نماد بانک‌ها در صورتی در بورس بازگشایی می‌شود که اختلاف‌ میان بانک‌ها و بانک مرکزی پابرجا نباشد. محمدی درخصوص جلسه هفته گذشته سازمان بورس با مدیران عامل بانک‌ها نیز گفت: براساس صحبت‌های انجام شده امیدواریم اختلافات بانک‌ها با بانک مرکزی حل شده و با ارائه اطلاعات قطعی ازسوی بانک‌ها به سازمان بورس، در آینده نزدیک شاهد بازگشایی نماد آنها در تالار شیشه‌ای باشیم.

وی در مورد تاثیر بازگشایی بانک‌ها بر وضعیت سهامداران گفت: هر سرمایه‌گذاری با تشخیص خود داد و ستد می‌کند. با وجود این حداکثر تلاش را در راستای حفاظت از حقوق سهامداران انجام می‌دهیم. در تحولات اقتصادی هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به اعلام عوارض صادراتی برای محصولات معدنی در سال جاری و دو سال آینده کرد. در این ابلاغیه برای سنگ و کنسانتره روی، سرب، کروم، منگنز، مس و آهن عوارض ۵ تا ۱۵ درصدی برای سال جاری و سال‌های ۹۶ و ۹۷ اعلام شده است. در صحنه بازار جهانی بهای نفت خام در کانال ۵۳ تا ۵۴ دلار برای هر بشکه نفت برنت باقی مانده است. بهای مس به ۵ هزار و ۸۴۰ دلار، روی به ۲ هزار و ۷۳۴ دلار و سرب به ۲ هزار و ۳۱۹ دلار رسید (در هر تن).

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص کل به مدد رشد قیمت نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر گل‌گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری امید، فولاد خوزستان و ایران خودرو توانست به رشد ۵۱۱ واحدی معادل ۶/ ۰درصد دست یابد و در پایان معاملات به رقم ۸۱ هزار و ۳۴۲ واحد برسد. در بازار چهارشنبه علاوه‌بر نمادهای معدنی و فلزی، گروه خودرویی نیز با پیشروی نمادهای «خگستر» و «خودرو» توانست به رشد شاخص کل کمک کند. در گروه خودرویی آبان‌ماه امسال تولید انواع وانت توسط خودروسازان داخلی به‌طور میانگین حدود ۷۶ درصد افزایش یافته است. ‌در این مدت تولید انواع وانت از ۳۹۵۸ دستگاه در آبان‌ماه سال گذشته به ۶۹۷۲ دستگاه در بازه زمانی مشابه افزایش یافته است.

در گروه بیمه‌ای رئیس هیات‌مدیره بیمه دانا از رشد ۵/ ۴۵ درصدی پرتفوی این شرکت در ۸ ماه سال جاری بدون دامپینگ و ورود به نرخ‌شکنی‌های غیرحرفه‌ای خبر داد و ۶ متغیر بیرونی موثر بر فعالیت‌های صنعت بیمه را اعلام کرد. رضا جعفری اظهار کرد: طی ۸ ماه گذشته با تلاش صادقانه کارکنان و راهبری مناسب مدیران، موفق به رشد ۵/ ۴۵ درصدی در شاخص کل پرتفوی شدیم که نسبت به متوسط نرخ صنعت بیمه بیش از ۲۰ درصد بالاتر است و موفقیت چشمگیری محسوب می‌شود. درگروه تجهیزات تغییر مدیریتی صندوق فرهنگیان تکلیف شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق از جمله ماشین‌سازی اراک را با ابهام مواجه کرده است. در این گروه شرکت بورسی آذرآب نیز بعد از توقف نمادمعاملاتی خود در جریان معاملات روز دوشنبه، توضیحاتی در مورد عملکرد ۶ ماهه و پروژه قرارداد ۲/ ۲۸ میلیون یورویی سیراف انرژی و آثار مالی آن داد تا آماده بازگشت به بورس شود.

براساس این گزارش، «فاذر»۱۰۰ میلیارد تومانی که برای سال مالی اسفند جاری، ۵۰۶ ریال سود برای هر سهم پیش‌بینی کرده بود، در گزارش عملکرد نیمه اول سال، ۱۱۰ ریال را پوشش داد که نسبت به گزارش ۶ ماهه حسابرسی‌نشده ۷ درصد رشد نشان می‌دهد. در گروه معدنی طبق بودجه پیشنهادی سال ۹۶ دولت به مجلس، بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن ۹۰۰ میلیارد تومان تعیین شد و درآمد حاصل از حق انتفاع پروانه بهره‌برداری معادن نیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است. نکته اساسی و مورد توجه بورسی‌ها در رابطه با این سرفصل درآمدی دولت در لایحه پیشنهادی، حق انتفاعی است که باید ازسوی شرکت‌های معدنی و سنگ آهنی بورسی پرداخت شود و مهم‌تر اینکه باید دید این ارقام نسبت به بودجه سال ۹۵ با چه تغییراتی همراه خواهد بود.

در گروه غذایی روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت قند مرودشت در حالی بازگشایی شد که این شرکت در مجمع خود ۱۵۰ ریال سود تقسیم کرد. این شرکت همچنین افزایش سرمایه‌ای از ۱۲ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان را اعلام کرده است. در گروه سیمانی نیز روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت سیمان شمال بعد از تعدیل سود هر سهم خود از ۱۷۴ ریال به ۲۶۴ ریال بازگشایی شد. در گروه دارویی امروز نماد داروسازی امین برای اعمال افزایش سرمایه متوقف می‌شود. در گروه واسطه‌گری مالی بازار سوم فرابورس ایران سه‌شنبه سی‌ام آذرماه میزبان دو عرضه یکجای سهام به‌ترتیب به‌میزان ۷/ ۸۶ و ۶۶ درصد از سهام شرکت‌های «سرمایه‌گذاری لقمان» و «سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری» خواهد بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۵۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۵ میلیارد تومان بالغ شد.