دنیای اقتصاد - همایون دارابی: رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر و حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت موجب شد دیروز بازار زیر فشار عرضه‌ها شاهد عقب‌نشینی شاخص باشد. در‌حالی‌که بازار سهام روز یکشنبه نیز با توجه به عرضه‌های سنگین شاهد توقف شاخص بود، این توقف اما دیروز تا افت ۷۶ واحدی شاخص کل نیز جلو رفت. بیشتر کارشناسان، این امر را ناشی از سقف‌شکنی شاخص کل در روز شنبه ارزیابی می‌کنند و در انتظار رشد بیشتر بازار هستند از دیدگاه این کارشناسان نقدینگی تازه‌وارد به بازار در روزهای آینده می‌تواند رشد بازار را تضمین کند و بازار پس از غلبه بر عرضه‌های کوتاه‌مدت می‌تواند با اتکا به رشد قیمت محصولات وابسته به بازار جهانی بار دیگر شرایط بهتری را تجربه کند. در مقابل، گروهی از معامله‌گران به مساله رشد دوباره نرخ سود بانکی اشاره می‌کنند؛ مساله‌ای که می‌تواند بازار را با کمبود نقدینگی مواجه سازد. در بازار دیروز در گروه انفورماتیک صف‌های خرید آسان‌پرداخت و آتیه‌پرداز عرضه شد. آسان‌پرداخت پس از عرضه اولیه با رشد ۵۹درصدی مواجه شده بود. در گروه بانکی، رئیس‌جمهوری در ابلاغیه‌ای به سازمان برنامه و بودجه، جزئیات اصلاحات بانکی بودجه ۹۵ را ابلاغ و سقف تسویه مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها، مطالبات بانک‌ها از دولت و افزایش سرمایه بانک‌ها را تعیین کرد.

در گروه تصفیه نفت بحث در مورد افزایش نرخ‌های جدید وزارت نفت همچنان مطرح است. در این فضا مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در توضیح افزایش نرخ‌های اخیر گفت: با توجه به افزایش ٩ درصدی ناشی از نرخ تسعیر ارز (تغییر مبنا از ارز مبادلاتی به ارز آزاد) و رشد ١٥ تا ١٦ درصدی قیمت جهانی، در مجموع نرخ فرآورده‌های نفتی نزدیک به ٢٥ درصد افزایش یافته است. در گروه مالی بانک پارسیان که هفته آینده دو مجمع فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده دارد، برنامه افزایش سرمایه حدود ۱۱۰ درصدی را اعلام کرد. «وپارس» در نظر دارد در صورت صدور مجوز سازمان بورس سرمایه اسمی ۲۳۷۶ هزار میلیارد تومانی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به ۵ هزار میلیارد تومان برساند تا قادر به بهبود نسبت کفایت سرمایه و ظرفیت تسهیلات و تعهدات کلان شود. در همین حال نکته جالب در مورد افزایش سرمایه بانک پارسیان اعلام عدم حضور گروه ایران‌خودرو در بحث افزایش سرمایه است. بر این اساس با عدم استفاده ایران‌خودرو از حق تقدم‌های خود درصد سهامداری این گروه در بانک پارسیان کاهش یافته و سودی ناشی از واگذاری حق تقدم‌ها در این شرکت شناسایی می‌شود.

در گروه تجهیزات، دیروز ماشین‌سازی اراک با صف خرید مواجه شد. در این گروه مدیر عامل حفاری شمال معرفی شد. به این ترتیب محمدرضا محمد‌زاده قلعه‌جوقی در حالی از تیر سال جاری سکاندار این شرکت بورسی مشمول اصل ۴۴ شده بود که با تصمیم هیات‌مدیره، حمیدرضا گلپایگانی به‌عنوان مدیر عامل جدید معرفی شد. گلپایگانی دارای مدرک کارشناسی مهندسی شیمی پالایش دانشکده نفت آبادان و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی با گرایش تولید است که سابقه مدیر عاملی شرکت ملی حفاری ایران را از سال ۹۱ به مدت دو سال دارد و رئیس هیات ‌مدیره شرکت نفت فلات قاره ایران هم بود. در گروه حمل‌و‌نقل، مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به برنامه ایران برای افزایش تردد کشتی‌ها در دریای خزر، گفت: به زودی در بخش حمل مواد و محمولات نفتی در دریای خزر فعالیت خود را آغاز می‌کنیم. به گزارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، علی‌اکبر غنجی با اشاره به سهم ۳۵ درصدی فعلی این شرکت در حمل‌و‌نقل دریای خزر اظهار کرد: می‌خواهیم در یک برنامه دو ساله این رقم را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم؛ به همین منظور به‌دنبال تنوع‌بخشی به زمینه فعالیت خود هستیم و به‌زودی در بخش حمل مواد و محمولات نفتی ورود خواهیم کرد. در گروه سیمانی عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد که گزارش شرکت حسابرس به انجمن تحویل شده که بر اساس محتوای آن افزایش ۱۴ تا ۱۵ درصدی سیمان توجیه‌پذیر اعلام شده است.