گروه بورس- هدیه لطفی: نخستین جلسه هیات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در سال 95 در حالی روز شنبه با حضور اعضا در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد که عملکرد خصوصی‌سازی در سال 94 نشان از تحقق 70 درصدی اهداف بودجه دارد که 63 درصد از این واگذاری‌ها از طریق بازار سرمایه صورت گرفته است.

اولین جلسه هیات واگذاری در سال جدید صبح روز شنبه تشکیل شد که بنا به گفته مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی این جلسه ۴ محور اصلی را در برگرفت؛ سید جعفر سبحانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: درابتدای جلسه مزبور که با حضور اعضا در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تشریح عملکرد واگذاری‌های سازمان در سال ۹۴ پرداخت و در ادامه فهرست شرکت‌های قابل واگذاری گروه ۱ و ۲ موضوع ماده ۲ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۹۵، بررسی و بخشی از آن تصویب شد. وی ادامه داد: همچنین تغییر روش عرضه سهام شرکت‌های توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران و پرورش کرم ابریشم ایران از دیگر محورهای مهم در این جلسه بود. به گفته سبحانی، موافقت با انتقال شرکت آلومینای ایران به گروه ۲ بنگاه‌های قابل واگذاری از دیگر مصوبات جلسه هیات واگذاری بود. سبحانی در ادامه خاطر‌نشان کرد: لیست کامل شرکت‌های قابل واگذاری گروه ۱ و ۲ در سال ۹۵ تا دو روز آینده نهایی و اعلام خواهد شد تا به این ترتیب مشخص شود چه شرکت‌هایی هم از لحاظ تعدادی و هم از لحاظ ارزشی، طی سال جاری واگذار خواهند شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر شرکتی که تا به امروز در لیست واگذاری‌های این سازمان بوده اما به فروش نرسیده است، به هیات واگذاری برای عرضه در سال جدید پیشنهاد خواهد شد.


صف عرضه‌های اولیه در سال جدید

در این راستا مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های جدید در بورس، گفت: سهام شرکت لیزینگ ملت اگر چه از سال گذشته همچنان در فهرست عرضه‌های اولیه بورس باقی مانده، اما مطابق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده تا پس از برگزاری مجمع سال مالی 94 و انتشار اطلاعات عملکرد 12 ماهه دوره مالی اخیر این شرکت در نهایت تا قبل از پایان بهار امسال از طریق بورس تهران تا 10 درصد از سهام عرضه عمومی شود. اسماعیل درگاهی با بیان اینکه طی سال جاری شرکت‌های دیگری از گروه مالی ملت برای ورود به بورس تهران درخواست پذیرش خواهند داد، از برنامه‌ریزی برای عرضه عمومی سهام شرکت‌های تامین سرمایه در بورس خبر داد و گفت: سال گذشته برای نخستین بار سهام شرکت تامین سرمایه امید پذیرش شد و انتظار می‌رود پس از ثبت اطلاعات این شرکت نزد سازمان بورس نماد معاملاتی آن در بورس تهران درج و برای نخستین بار عرضه عمومی شود.

وی از برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه 10 درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو از مجموعه شرکت‌های تابعه سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در بهار 95 سخن گفت و افزود: مطابق برنامه‌ریزی‌ها پذیرش شرکت صنعتی مینو متعلق به گروه خودکفایی آزادگان و انتقال این نماد معاملاتی از بازار پایه توافقی به تابلوی دوم بورس در دستور کار قرار گرفته است. درگاهی افزود: همچنین شرکت پتروشیمی ایرانیان (پترول) از مجموعه شرکت‌های تابع هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در فهرست پذیرش بورس تهران قرار گرفته و امسال نماد معاملاتی این شرکت از بازار عادی فرابورس به تابلوی معاملات بورس تهران منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به صف‌های متقاضیان متعدد برای ارائه درخواست پذیرش در بورس تهران گفت: امسال با توجه به توسعه و رشد بازار سهام درخواست‌‌های بسیاری برای پذیرش در بورس ارائه شده و این در حالی است که تا‌کنون 4 شرکت خصوصی جدید نیز به‌طور مستقیم از سوی کارگزاری‌ها بازاریابی و ارائه شده است. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های ارس خودرو دیزل، آسان پرداخت و شرکت پتروشیمی مروارید اشاره کرد که برخی کارگزاری‌ها درخواست آنها را به هیات پذیرش ارائه کرده‌اند. وی در ادمه خاطرنشان کرد: امسال برنامه انتشار اسناد خزانه اسلامی، صکوک و اوراق مشارکت دولتی در دستور کار دولت برای عرضه در بورس قرار گرفته که میزان آن پس از تصویب بودجه امسال دولت در مجلس مشخص خواهد شد. به گفته درگاهی، هم اکنون زمینه خوبی برای انتشار اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی دولتی فراهم شده است که از آن جمله می‌توان به برنامه‌ریزی برای انتشار اوراق مشارکت نفت فلات قاره در بورس تهران اشاره کرد. از طرفی ظرفیت‌های تخصیص یافته از سوی دولت برای گنجاندن تضامین و وثایق در کنار اوراق مشارکت دولتی باعث خواهد شد که عرضه اوراق بدهی در بازار سهام تقویت شود.


نقش پررنگ بازار سرمایه در خصوصی‌سازی 94

بررسی‌های عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۴ نشان از آن دارد که رقم کل واریزی به خزانه در این سال بیش از ۱۰هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که بر‌اساس مصوبات قانون بودجه، سازمان خصوصی‌سازی توانسته حدود ۶۰درصد از کل تکلیف قانونی خود را با موفقیت انجام دهد؛ طبق مصوبات قانون بودجه سال ۹۴، سازمان خصوصی‌سازی باید مبلغی معادل ۱۸ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان به خزانه واریز کند که این مبلغ شامل کل وجوه واریزی به خزانه به علاوه تهاتر بوده که بر اساس گزارش سازمان خصوصی‌سازی ۶۰ درصد از این رقم یعنی ۱۰ هزار و ۵۲۲میلیارد تومان توسط خصوصی‌سازی محقق شده که از این رقم حدود ۹هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بابت تحقق حساب درآمد عمومی بوده است.

همچنین در سال گذشته ۳ هزار و ۶۹۳ میلیارد تومان سهم دولتی از سوی سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میزان، ۲‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار و ۲۴۱ میلیارد تومان نیز از طریق فرابورس به فروش رسیده که در مجموع می‌توان گفت ۶۳ درصد از واگذاری‌های سال گذشته خصوصی‌سازی از طریق بازار سرمایه صورت گرفته است؛ همچنین یک هزار و ۳۴۶‌میلیارد تومان از واگذاری‌های سال ۹۴ نیز به‌صورت مزایده بوده است.بر اساس این عملکرد، ۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومان از واگذاری‌های سال ۹۴ به‌صورت بلوکی بوده، ۵۸۷میلیارد تومان نیز به‌صورت تدریجی و ۲۰۰ میلیارد تومان هم ترجیحی واگذار شده است. بر اساس تقسیم‌بندی واگذاری‌های گروه یک و ۲ نیز در واگذاری‌های سال گذشته، یک‌هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان بر اساس شرکت‌های گروه یک و ۲هزار و ۸۱میلیارد تومان نیز ارزش واگذاری‌های گروه ۲ برآورد شده است.

در بررسی عملکرد مقایسه‌ای واگذاری‌های انجام یافته توسط سازمان خصوصی‌سازی در دولت یازدهم با واگذاری‌های قبل از آن نیز مشاهده می‌شود که از سال ۱۳۸۰ تاکنون عرضه و فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان رقمی معادل ۶۶هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده که ۴۱ درصد از این رقم در دولت یازدهم محقق شده است، همچنین در این ۱۴سال اخیر مبلغی حدود ۳۰هزار و ۸۰ میلیارد تومان بابت واگذاری سهام یا دارایی به شیوه انتقال مستقیم به ذی‌نفعان بوده که از این رقم نیز ۳۴درصد در دولت یازدهم صورت گرفته است. از سوی دیگر تعداد ۱۲۰ شرکت در لیست واگذاری‌های سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی قرار داشته که حدود ۳۰ شرکت از آنها واگذار شد که از این نظر، ۲۵ درصد اهداف محقق شده که بنا به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی به دلیل مقاومت‌هایی که از سوی برخی مدیران دولتی در سال ۹۴ ایجاد شد و همچنین مهیا نبودن شرایط بازار سرمایه پیش از اجرای برجام در سال گذشته، خصوصی‌سازی سال پررونقی را سپری نکرد که انتظار می‌رود در سال ۹۵ و در دوران پساتحریم شاهد شرایط بهتری برای واگذاری‌ها در کشورمان باشیم.

پوری حسینی با بیان اینکه سال ۹۵ به دلیل آزادسازی سهام عدالت، سال سرنوشت‌سازی برای این سازمان است، اذعان کرد: در سال جاری باید سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را پس از برگزاری مجامع در تیر و شهریور ماه بگیریم و پس از بررسی میزان اقساط پرداخت شده سهام عدالت، سازوکار خرید و فروش این سهام توسط مشمولان را فراهم کنیم و از این حیث سال پرکاری برای سازمان خصوصی‌سازی پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: یکی از دغدغه‌های این سازمان اثرات تورمی آزادسازی سهام عدالت بود که برای حل این مشکل کارشناسی زیادی انجام شد؛ بر این اساس در لایحه آزادسازی سهام عدالت تدابیری برای حل این مشکل اندیشیده شده است و به مشمولان نیز توصیه می‌کنیم در صورت آزادسازی سهام عدالت اقدام به فروش سهام خود نکنند تا از سود این سهام بهره‌مند شوند. اما یکی از مشکلات پیش روی سازمان خصوصی‌سازی برای پایان واگذاری‌ها در سال جاری، موضوع آزادسازی قیمت آب و برق است تا به این ترتیب واگذاری برخی از شرکت‌های این حوزه صورت گیرد.

کارنامه خصوصی‌سازی در سال 94