ایسنا- باید اجازه داده شود کارگزاران بورس کالا همانند بورس اوراق‌بهادار هر کالایی را مورد معامله قرار داده تا با اختیار خود در حیطه تخصصی موردنظر به فعالیت بپردازند.

بهزاد محمودی وایقان، مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی، در مورد بورس کالا و ادغام کارگزاران بورس کشاورزی و فلزات گفت: در شرایطی که تالار بورس فلزات از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده یکسان شدن تالار‌ها کار درستی نیست و در صورتی که هر دو کالا بخواهد در یک تالار مورد معامله قرار گیرد، تالار بورس کشاورزی از وضعیت بهتری برخوردار است. وی در مورد ادغام کارگزاران افزود: باید مانند بورس اوراق‌بهادار شرایطی ایجاد شود که هم در بخش کشاورزی و هم در فلزات هر کارگزاری با توجه به تخصص خود و با اختیار لازم به سمت و سوی خاصی حرکت کند زیرا در بورس اوراق‌بهادار تعداد کمی‌ از کارگزاران غیرتخصصی هستند و این اجازه را دارند که در هر صنایعی به فعالیت بپردازند. وی ادامه داد: با تشکیل بورس کالایی نمی‌توانیم تبعیضی بین کارگزاران قائل شویم و باید با تعریف کردن کارگزاران کالایی تمام کالا‌هایی که در این بورس وجود دارد، مورد معامله قرار گیرد بنابراین بهتر است ابتدا به کارگزاران اجازه داده شود که هر دو کالا را مورد معامله قرار داده و سپس عملکرد خود را ارزیابی کنند و به اختیار خود به سمت تخصصی شدن در یک کالا حرکت کنند. وی با بیان این که این امر تاکنون مدنظر قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: مسوولان در نظر دارند که هر یک از کارگزاران کالایی در حیطه مخصوص به خود به فعالیت بپردازند که با این وجود این سوال پیش می‌آید که چرا دو بورس با هم ادغام شده و بورس کالایی تشکیل شد و اگر با این کار در صدد قوی‌تر عمل کردن کارگزاران هستیم باید با رونق بورس کشاورزی و بورس فلزات به آنها اجازه دهید که در هر دو کالا به رقابت پرداخته و در یک حیطه به اختیار خود تخصصی شوند.

وی در مورد ایجاد کدینگ مخصوص کالا اظهار کرد: کدینگ بحث ملی است که متاسفانه تاکنون در کشور ایجاد نشده است در حالی که بسیاری از کشور‌های نیمه پیشرفته مانند برزیل از آن برخوردارند و این امر باید با همکاری سازمان بورس و اوراق‌بهادار کدینگ مخصوص کالا ایجاد شود و با توجه به این که در بورس کالا قرار است معاملات آتی صورت گیرد باید این هدف مهم مورد توجه قرار گرفته و پیگیری شود و چون سازمان بورس و اوراق‌بهادار رابطی بین بورس و قوه مجریه و مقننه است سازمان بورس و اوراق‌بهادار باید زمینه لازم را فراهم کند که بورس کالا بتواند به این مهم دست یابد. این کارگزار بورس کالای کشاورزی در مورد اولویت محصولات برای ورود به بورس کالا اظهار کرد: برخی از کالا‌ها برای ورود به بورس کالا مورد بررسی قرار گرفته و آماده شده است ولی با توجه به این که بورس کالایی تعریف مشخصی ندارد، بنابراین کالا‌هایی رقابتی بوده و یا زمینه رقابتی بودن دارند حتما باید از طریق بورس کالا معامله شود و کالایی که مشکل دارند باید در بازار‌های فرابورسی که زیر نظر بورس کالا است معامله شود.

وی معتقد است، باید در تالار اصلی کالا‌های مخصوصی را در یک زمان خاص معامله کرده و این امکان فراهم شود که در سایر اوقات همان کارگزاران بتوانند کالا‌هایی که از استاندارد‌های پایین‌تری برخوردارند خارج از تالار اصلی تحت سیستم تعریف شده از طریق بورس معامله کنند. مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی در مورد ایجاد انبار برای کالا‌ها بیان کرد: انبارداری ضرورت ندارد و درست نیست و باید انبار‌هایی که تحت نظارت بورس است ایجاد شود.

محمودی افزایش تعداد کارگزاران در بورس کالایی را مدنظر قرار داد و گفت: در صورتی که اجازه داده شود که کارگزاران در حیطه یکدیگر فعالیت کنند و کالای یکدیگر را معامله کنند تعداد آنها افزایش می‌یابد و به عقیده من در صورتی که بتوانیم کارگزاران توانمند که شرایط لازم را احراز کرده و از صلاحیت برخوردارند وارد بازار کنیم، این امر باعث رونق بورس و افزایش قدرت آن می‌شود.