سیستم حراج الکترونیکی وارد بورس کالا می‌شود

خبرگزاری مهر- مدیرعامل بورس کالایی از پایان عمر بورس‌های کالای فلزات و کشاورزی تا پایان مرداد ماه سال‌جاری و آغاز فعالیت شرکت بورس کالایی خبر داد. علی اکبر‌هاشمیان در جمع خبرنگاران گفت: بورس کالای ایران که از ادغام بورس‌های فلزات و کشاورزی تشکیل شده است، از اول شهریور ماه ۸۶ در قالب بورس کالا به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی افزود: از ۳۱ مرداد ماه حساب بورس‌های کالایی و کشاورزی بسته می‌شود و در نیمه دوم شهریورماه با برگزاری مجمع تکلیف دو بورس مشخص خواهد شد.

هاشمیان افزود: تصمیم‌گیری در خصوص انحلال و یا توقف فعالیت‌های بورس کشاورزی و فلزات (به مانند سازمان بورس) به عهده مجمع خواهد بود ولی از پایان مرداد ماه مانده‌ها صفر خواهند شد.

مدیرعامل شرکت بورس کالایی تصریح کرد: برای رفع نواقص موجود مطالعات تطبیقی در حال انجام است. همچنین نحوه عرضه محصولات در بورس به تصمیم هیات‌مدیره شرکت بستگی دارد ولی سه سناریو برای این موضوع پیشنهاد شده است. وی تصریح کرد: ادغام کامل بورس‌ها کشاورزی و فلزات، تفکیک فعالیت‌ها تا شکل‌گیری بورس کالا و ادغام تدریجی و ترکیبی از دو حالت اول سه سناریو مدنظر است. ‌هاشمیان در خصوص حالت سوم افزود: در این حالت اتاق پایاپای و تالارهای معاملات کشاورزی و فلزات از هم جدا خواهند بود اما بخش‌های اداری و مالی به طور متمرکز خواهد بود. همچنین هیات‌مدیره بورس کالایی ظرف هفته جاری و یا هفته آینده در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.

هاشمیان در ادامه گزارشی از شروع فعالیت بورس‌های نوین در دنیا که تاریخ آن به شروع سرمایه‌داری در جهان برمی‌گردد، ارائه کرد. مدیرعامل شرکت بورس کالایی با بیان آنکه تاریخچه بورس‌های سنتی بخصوص معاملات طلا، ماهی، زیره و... به هزاران سال قبل بازمی‌گردد، گفت: تاریخچه بورس‌های مدرن که‌برای کشف قیمت تشکیل شده‌اند و نقش موثری در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت‌ها دارند و تحت نظارت دولت‌ها فعالیت می‌کنند، به ۱۶۰ سال قبل مربوط می‌شود.

هاشمیان عادلانه‌ترین روش برای کشف قیمت در بازار عرضه و تقاضا را روش حراج دانست و گفت: این روش سبب شده که تمام بورس‌های نوین جهان برای کشف قیمت این روش را پیشه کنند.

وی از بورس کالا به عنوان بازار اول نام برد و افزود: از آنجا که دولت‌ها بر فعالیت این بازار نظارت می‌کنند، بازارهای کوچک‌تر هم دارای نظم و انضباط بیشتری می‌شوند، ضمن آنکه در این بازار قیمت‌ها منسجم‌تر خواهند شد.

هاشمیان، تشکیل بازار متشکل و امکان نظارت دولت بر بازار اول، تامین امنیت معاملات، ارائه شاخص‌های به روز ناشی ‌از تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین کشف قیمت شفاف و منصفانه کالاهای مهم و پایه در بازار اول از طریق حراج و مکانیزم عرضه و تقاضا را برخی از مزایای بورس کالا عنوان کرد.

وی اضافه کرد: امکان کنترل غیرمستقیم بازارهای بعدی و شبکه‌های توزیع در بازار رقابتی، امکان معاملات الکترونیکی و شرکت در حراج الکترونیک و حل محدودیت‌های زمان و مکان، ارائه کمترین کارمزد معاملات و امکان وصول مالیات حقه توسط دولت از دیگر مزایای بورس کالا است.

وی با بیان آن که امکان تامین مالی از بازار سرمایه از طریق عقد سلف از دیگر مزایای بورس کالا است، گفت: رانت زدایی و به تبع آن فساد زدایی در بازار کالاهای پایه از دیگر مزایای این بورس در ایران است.

به گفته وی بورس کالا به عنوان ابزار نظام تعدیل می‌تواند زمینه تطبیق با اقتصاد جهانی و امکان پیوستن به سازمان جهانی تجارت را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت بورس کالایی در خصوص وجود امنیت در بورس کالا، یادآور شد: در طول چهار سال فعالیت بورس فلزات حدود ۴۵هزار معامله بزرگ صورت گرفت که تنها هفت مورد آن برای حل اختلاف به هیات داوری رفته است.

وی با بیان آن که بورس کالا پوشش‌های تضمین توسط عرضه‌کننده، کارگزار و اتاق پایاپای را فراهم می‌کند، گفت: بورس کالا انواع معاملات را از لحاظ کیفی، کمی، مبلغ و مدت تضمین خواهد کرد.

به گفته‌هاشمیان، برقراری امنیت در بورس کالا، میزان امنیت معاملات را تا ۱۰۰درصد تضمین خواهد کرد. وی نقش شاخص‌های بورس کالا را در تصمیم‌گیری‌های مسئولان بسیار موثر دانست و اظهار داشت: شاخص‌های بورس کالا در مقایسه با بورس‌های اوراق بهادار دارای جایگاه مستحکم‌تری هستند. به طوری که می‌توان آنها را معقول‌ترین شاخص‌ها در دنیا قلمداد کرد.

وی از فراهم کردن مقدمات انجام حراج الکترونیکی خبر داد و گفت: هنوز امکان حراج الکترونیکی دایم را نداریم و توان ما محدود است، اما پیش‌بینی می‌شود در آینده نحوه فروش به این روش شکل بگیرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالایی سپس بر ضرورت استمرار در انجام مطالعات تطبیقی تاکید کرد و گفت: بورس ایران برای آگاهی از آخرین تغییرات و روش‌‌های معاملاتی دنیا مطالعات تطبیقی خود را ادامه خواهد داد. زیرا از این طریق می‌تواند ضمن رفع ایرادهای خود نسبت به اصلاح امور، اقدام کند.

هاشمیان از تشکیل تیم‌های مختلفی برای آغاز به کار بورس کالا با کمترین عارضه خبر داد و گفت: یک پیشنهاد این است که برای انجام معاملات هردو بورس کشاورزی و فلزات یک تالار داشته باشند. پیشنهاد دیگر نیز مبنی بر اینکه تا مدتی این دو را از هم جدا نگهداری کنیم و بتدریج یک بورس واحد تشکیل شود و روش آخر نیز ترکیبی از این است.

وی در مورد اینکه چه نوع کالایی در این بورس پذیرش خواهند شد، گفت: هر کالایی که شرایط لازم را داشته باشد، در این بازار پذیرش خواهد شد، ضمن آنکه در حال مذاکره برای عرضه کالاهایی مانند سنگ آهن، سیمان، پتروشیمی، طلا و... در این بازار هستیم.

وی با بیان آن که طلا بورسی‌ترین کالای جهان است، گفت: از آنجا عرضه فلزات گرانبها نظیر شمش طلا در انحصار بانک مرکزی است، این امر سبب شده تا امکان ارائه این فلزات در بورس کالای ایران نباشد.

هاشمیان با بیان این که هم اکنون طلا و سایر فلزات گرانبها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، افزود: مذاکرات برای عرضه فلزات گرانبها در بازار از یک سال قبل با بانک مرکزی آغاز شده است و به تازگی مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص معامله اینگونه فلزات برای ما ارسال شده است.

وی در خصوص ورود کالاهای جدید در شرکت بورس کالایی اظهار کرد: همه کالاها باید شرایط پذیرش را احراز کنند. هم‌چنین در جریان مذاکره در راستای ورود سنگ آهن، پتروشیمی‌،‌ سیمان و طلا به بورس هستیم. البته برای ورود شمش طلا، نقره و پلاتین در صورت مشخص شدن مبنای عرضه مشکلی نداریم.

هاشمیان در خصوص اینکه در این بازار انحصار وجود دارد، یا خیر؟ گفت: ممکن است انحصار وجود داشته باشد، اما قابلیت اعمال و اجرا را ندارد، زیرا بورس کالا با قیمت‌های بین‌المللی در ارتباط است و به روز انحصار سبب اقدام به واردات عمده توسط تجار خواهد شد. وی متذکر شد: در بخش صنعت انحصار از سوی دولت وجود دارد، اما به لحاظ نبود شرایط مناسب دولت قادر نیست که قیمت‌ها را بالا ببرد.

وی همچنین از الزام به دریافت کد معاملاتی متقاضیان فعالیت در بورس کالایی، تشکیل کمیته‌ای برای معاملات آتی و بررسی شرعیات آن توسط سازمان بورس، تجدید نظر و اصلاح در سیستم معاملاتی قدیم و استفاده از سیستم جدید تا ۶ ماه آینده و تشکیل اتاق پایاپای در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (CDS) خبر داد.