خبرگزاری فارس- مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات روغن نباتی و کنجاله سالانه ۵/۱‌میلیارد دلار ارز کشور را خارج می‌کند. علیرضا مهاجر، افزود: متاسفانه مصرف سرانه روغن نباتی در کشور ۱۷کیلوگرم و بالاتر از استاندارد بهداشتی است که با توجه به جمعیت، مصرف سالانه حدود یک‌‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن در سال است و نیاز به کنجاله سالانه ۵/۱‌‌میلیون تن است. وی گفت: برای واردات دانه روغنی، روغن نباتی و کنجاله سالانه ۵/۱‌میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی خاطرنشان ساخت: مزیت ورود دانه روغنی نسبت به روغن خام، علاوه بر تامین روغن خوراکی، تامین کنجاله برای صنعت دام و طیور می‌شود، ولی تولید داخلی دانه‌های روغنی باعث جلوگیری از خروج ارز و تولید راحت‌تر فرآورد‌ه‌های روغنی می‌شود.

سازمان تعاون روستایی متولی خرید تضمینی دانه روغنی

مهاجر در مورد علت تغییر مباشر خرید تضمینی دانه‌های روغنی، گفت: به دلیل عدم کارایی شرکت کشت توسعه دانه‌های روغنی ، مباشرت خرید دانه از آنها گرفته و به سازمان مرکزی تعاون روستایی سپرده شد.

وی گفت: شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی به دلیل ارتباط نا میمون با جاهای دیگر باعث وابستگی شدید کشور در حد ۹۵‌درصد به واردات روغن رسید، از طرفی پول خرید دانه‌های روغنی را گاهی تا ۲سال به کشاورزان پرداخت نمی‌کرد. مهاجر گفت: برای تغییر مباشر خرید، وزارت جهاد کشاورزی بنیاد کوثر وابسته به بنیاد شهید و شرکت بازرگانی دولتی را پینشهاد داد که در نهایت سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید دانه‌های روغنی پذیرفته شد.

۲۶۵‌هزار تن خرید تضمینی دانه روغنی

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی تاکنون ۲۶۵‌هزار تن دانه روغنی از کشاورزان به صورت نقدی خریده است. وی گفت: این کار ارزشمندی است که بعد از سال‌ها، پول محصول کشاورزان، به روز پرداخت می‌شود. مهاجر گفت: در حال حاضر به دلیل ایجاد رقابت، برخی از تشکل‌های خصوصی هم دانه‌های روغنی را به قیمت بالاتر از نرخ تضمینی از کشاورزان می‌خرند و به کارخانه‌های روغن کشی به صورت آزاد می‌فروشند.

۸۲‌درصد دانه روغنی از خارج می‌آید

مهاجر گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی دانه روغنی خریده شده را به کارخانه‌های روغن‌کشی تحویل می‌دهد که با توجه به واردات ۸۲‌درصدی دانه روغنی به دلیل افزایش تقاضای جهانی، قیمت دانه ‌روغنی نسبت به سال گذشته ۴۰ تا ۶۰‌درصد افزایش یافته است. وی گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی، چاره‌ای جز تولید داخلی نیست. مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی گفت: چاره‌ای نیست، جز این که بخش‌خصوصی و دولتی دست به دست هم بدهند و در تولید دانه‌های روغنی همکاری کنند، تا کشور از وابستگی به خارج نجات پیدا کند.

۱۰‌درصد کنجاله مورد نیاز تولید داخل

مهاجر گفت: سالانه ۵/۱‌‌میلیون تن کنجاله سویا مورد نیاز دامداران است که حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰‌هزار تن در داخل تولید می‌شود و ۹۰‌درصد بقیه از خارج وارد می‌شود. مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی از تهیه طرحی در وزارت جهاد کشاورزی برای گسترش کشت سویا در نقاط گرمسیر مانند خوزستان خبر داد و گفت:‌ اگر در یکی دو سال سویا در خوزستان کاشته شود، نیاز کنجاله وارداتی هم کاهش می‌‌یابد.