فلزات غیرآهنی در هفته گذشته روند قیمت پرنوسانی را تجربه کردند. در اوایل هفته قیمت‏ها روند نسبتاً مثبتی را طی کردند.

اما در اواخر هفته، هم‏زمان با نوسانات منفی شدید بورس ما و دیگر بازارهای مالی، روند قیمت فلزات نیز دچار کاهش قابل توجه شد. نگرانی در مورد سرایت وضعیت رکودی مسکن و اتومبیل در آمریکا به دیگر بخش‏های اقتصاد، کاهش کلی نقدینگی و فرار سرمایه از بازارهای ریسکی (Credit Crunch) از جمله دلایل این کاهش قیمت بودند. مخصوصاً در اواخر هفته، پس از این که گزارش مربوط به احتمال کاهش رتبه بانک سرمایه‏گذاری Bear Stern توسط S&P به بازار رسید، روند منفی بازارهای مالی تشدید شد. (دو hedge fund شرکت Bear Stern به دلیل وام‏های مسکن ریسکی دچار مشکلات جدی شده‏اند)مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با افزایش 4/1‌درصدی به 7990‌دلار برای هر تن رسید. ولی قیمت 3 ماهه در لندن به 7850‌دلار کاهش یافت.
پس از تشدید نوسانات منفی بازارهای مالی دیگر، قیمت مس در نیویورک به کمتر از ۷۷۰۰‌دلار هم رسید. افزایش موجودی‏های لندن و شانگهای، کاهش قیمت نفت و مهم‏تر از همه نوسانات شدید همراه با ترس دیگر بازارهای مالی در کاهش قیمت مس در اواخر هفته مؤثر بودند. موجودی‏های لندن با افزایش ۸/۲‌درصدی به ۱۰۵۷۰۰ تن رسید. موجودی‏های شانگهای هم با افزایش ۶۳/۱‌درصدی به ۹۱۵۶۳ تن افزایش یافت. ولی موجودی‏های نیویورک در حدود ۲۱۶۵۵ تن ثابت باقی ماند.
در آخر هفته حتی پیش‏بینی بسیار مثبت Goldman Sachs در مورد قیمت مس در سال‏های 2007 و 2008 هم نتوانست روند منفی قیمت را تغییر دهد. Goldman Sachs قیمت مس در سال‏های 2007 و 2008 را 8500‌دلار و 10500‌دلار پیش‏بینی می‏کند. به گفته تحلیل‏گر این شرکت، افزایش تولید مس در سال آینده قابل توجه نخواهد بود و اعتصابات و اختلالات در کارخانه‌ها ممکن است تولید را با مشکل روبه‌رو کند.
همچنین backwardation منحنی قیمت (یعنی بالاتر بودن قیمت نقدی از قیمت آتی) را می‏توان نشانی از کمبود در بازار (نقدی) تلقی کرد.اما نکته جالب دیگر این است که در روز جمعه هم‏زمان با ضعف‌دلار، قیمت مس نیز رو به نزول بود، در حالی که معمولاً کاهش ارزش‌دلار به افزایش قیمت فلزات کمک می‏کند.
آلومینیوم
در هفته گذشته روند قیمت آلومینیوم ضعیف بود و قیمت در طی دوره معاملات به ۲۶۴۰‌دلار هم رسید که کمترین قیمت در ۷ ماه گذشته است. موجودی‏های لندن با ۳/۰‌درصد افزایش به ۸۳۷۹۰۰ تن رسید، اما آنچه بر قیمت اثر منفی داشت، افزایش ۲۵‌درصدی موجودی‏های شانگهای بود.
روی و سرب
قیمت نقدی روی در هفته گذشته با ۱/۰‌درصد کاهش به ۳۵۱۵‌دلار رسید. موجودی‏های لندن نیز با ۵/۲‌درصد کاهش به ۶۵۸۰۰ تن کاهش یافتند. روند قیمت روی اخیراً نسبتاً ضعیف بوده است و قیمت ۳ ماهه در روز پنج‏شنبه به ۳۳۶۰‌دلار هم رسیده بود که پایین‏ترین قیمت در ۲ هفته گذشته است. در هفته گذشته رهبری روند قیمت در دست مس بوده است و قیمت روی تا حدی دنباله رو روند کلی فلزات بود. اما تحلیل‏گران در مورد افزایش ظرفیت تولید کنسانتره روی در اواخر سال جاری میلادی نگران هستند.
با وجود روند کلی منفی مجموعه فلزات، قیمت نقدی سرب با 3/11‌درصد افزایش به 3390‌دلار و موجودی‏های لندن با 7/8‌درصد کاهش به 35600 تن رسیدند. بنا بر گزارش اخیر Barclay، قیمت سرب ممکن است قیمت روی را پشت‏سر بگذارد. و روند قدرتمند قیمت سرب ممکن است تا سال 2009 ادامه یابد. Barclay پیش‏بینی می‏کند که قیمت سرب به زودی به 3600‌دلار خواهد رسید و در سال‏های 2008 و 2009 هم بالاتر از 2000 تا 2200‌دلار برای هر تن باقی خواهد ماند. با توجه به رشد بالای مصرف سرب در صنعت باطری‏سازی اتومبیل در چین و اختلالات احتمالی در تولید کنسانتره، عوامل بنیادی از استحکام روند قیمت سرب حمایت می‏کند.
نیکل
در هفته گذشته قیمت نیکل با 4/4‌درصد کاهش به 29450‌دلار رسید. طی دوره معاملات قیمت نیکل به 28850‌دلار هم رسید که کمترین قیمت در 10 ماه گذشته است. موجودی‏های نیکل با 10‌درصد افزایش به 15100 تن افزایش یافتند. به نظر می‏رسد که کمبود شدیدی که در سال گذشته شاهد آن بودیم در حال رفع شدن است.
منبع: کارگزاری فلزات مفید