گروه بورس فلزات- بهنود دامغانی: معامله‌گران فولاد (کارگزاران بورس فلزات) در سردرگمی به سر می‌برند. آنها از وضعیت آینده بازار آهن‌آلات بی‌اطلاعند. فقدان بانک اطلاعاتی مدون و منسجم در مورد بازار آهن‌آلات باعث شده تا وقتی آنها پشت مانیتورمربوط به معاملات قرار می‌گیرند با تردید اقدام به دادوستد آهن‌آلات ‌کنند. به هر حال نگرانی از چشمان آنها پیدا است. اطلاعات و اخبار ضد و نقیض در مورد واردات فولاد از چین و کشورهای CIS شک و تردید را برای انجام معاملات فولاد در آینده دو چندان کرده است، هرگونه واردات فولاد می‌تواند تعادل بازار آهن را به هم بریزد. اخبار مربوط به واردات دومیلیون تن فولاد از سوی دولت و سه‌میلیون توسط بخش‌خصوصی ابهاماتی در انجام معاملات ایجاد کرده است.

وقتی به بورس فلزات می‌روی و به واکنش کارگزاران نسبت به بازار و خرید و فروش محصولات فولادی می‌نگری، خواهید دید که آنها به آسانی معامله نمی‌کنند، چون اطلاعات دقیق از آینده بازار ندارند. تردیدها باعث شده تا آنها کمتر ریسک کنند. البته این وضع فقط معطوف به بازار رسمی نمی‌شود. بلکه بازار غیررسمی آهن‌آلات نیز با این دسته از مشکلات روبه‌رو است. طی هفته‌های گذشته تجار فولاد در بازار غیررسمی با عدم فروش محصولاتشان به افزایش قیمت آهن‌آلات دامن زدند و با اینکه در روزهای سرد زمستانی شاهد رکود ساخت و ساز هستیم، اما شاهد افزایش یا ثبات در قیمت تیرآهن و میلگرد می‌باشیم.

بازار آهن‌آلات دوست ندارد کاهش قیمت‌ها را تجربه کند با اینکه بعد از فصل تابستان شاهد افت مقطعی قیمت‌ها بودیم اما در مجموع قیمت آهن‌آلات با کاهش ناگهانی روبه‌رو نشده است، شاید تجار فولاد نمی‌خواهند اتفاق سال ۸۴ که قیمت ناگهان روند نزولی پیدا کرد را تجربه کنند. اما با تقاضایی که در داخل وجود دارد پیش‌بینی می‌شود قیمت فولاد با افت ناگهانی روبه‌رو نشود. بازار فولاد ایران تا حد زیادی متاثر از قیمت‌های جهانی است. در حال حاضر قیمت میلگرد ترکیه طی هفته‌های گذشته افزایش یافته. این روند در کشورهای CIS هم ادامه دارد بنابراین انتظار می‌رود با توجه به افزایش بودجه‌های عمرانی دولت و تقاضای بالای آهن‌آلات در کشور، قیمت آهن کاهش ناگهانی نداشته باشد.

اما این انتظار در حد پیش‌بینی است. چون آمار و بانک اطلاعاتی دقیقی در مورد تولید، تقاضا، مصرف و واردات فولاد در کشور وجود ندارد تا بتوان بر مبنای آن تصمیم‌گیری کرد.